Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 898 ggr
mandymoo
0

Valsade ärtor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det något ni ger era möss?
Som "godis" eller som något man kan blanda i basmixen?

Digitalis
0

Jag ger mina råttor färska ärtor istället.

//frida

cosmonita
0

Jag har blandat såna i basmixen. Men det hör inte till det som försvinner först…om du förstår vad jag menar Flört

mandymoo
0

Jo det finns ju godare saker *ler* - men ärtor är ju bra mat för dom.

Mina gillar inte dom färska ärtorna heller så jätte bra *ler*

[TomasH]
0

Tänk på att inom hamstervärlden ges valsade ärtor för att djuren skall bli riktigt stora. De innehåller tydligen massor av energi och mössen kan nog bli riktigt feta av dem.

mandymoo
0

Så då är det mera som godis ungefär som solrosfrön. Eller att man har lite av det i maten.

Matsvin
0

Frysta ärtor innehåller ju så mycket mer näring!!!! Ge frysta (tinade) ärtor istället! Mina musisar älskar gröna ärtor tinade från frysen :-) Råttorna och taggmössen tycker också mycket om dem!

/Matsvin.

Grodan
0

Solrosfrö är inte godis, det innehåller massa vitaminer, fettsyror och mineraler. Samt fett och fett från fröer och nötter med undantag för jordnötter är inte farligt i LAGOM mängd.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Jo det vet jag att det gör - men oftast - ialla fall mina - väljer solrosfröna först o det är väldigt fet mat för dom. Vilket jag har uppfattat att man ska vara lite försiktigt med och därför inte ha för mycket av i maten. Även om det är nyttigt i LAGOM mängd

Det gör att jag mer räknar solrosfrön som godis eller tilläggsfodet.

Grodan
0

mmm… de gör ju så de små kräsna varelserna… det var därför jag ville mixa ihop torrfodret till någon pelletsform (utan att förstöra näringsinnehållet dock) så att de inte kan pilla ut det gottaste först i o m att det blir en liten maktkamp ibland… snabbast, tuffast, störst, högst i ragn kan ta för sig i matskålen först…

apropå valsade ärtor… jo, jag använder det som godis emellanåt… till mina djur och även till mig själv… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️