Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 274 ggr
mandymoo
0

Satin - recessiv gen eller?

Jag gör en egen tråd av en fråga som amaira ställde  i sable-tråden.
Jag undrar samma sak o plockar därför loss den till en egen diskussion.

amaira skrev: "Visst är satin recessivt?? Hur kan då fem ungar av åtta bli icke-satin, efter två satin-föräldrar??"

Rapunzel
0

Visst är den recessiv. Det har hänt nånting konstigt med Amairas ungar, t.ex. pappan kanske inte är den hon tror?

mandymoo
0

Det är inte amairas musbebisar utan 2 kullsystrar jag hade med mig hem från Helsingfors förra helgen

Hon har en och jag har en.

Matsvin
0

Skriver de stamtavlor i Finland?

/Matsvin.

mandymoo
0

Ja jag fick stamtavlor på alla mössen som åkte med mig till Sverige. Fast dom är inte registrerade.

Men egentligen är det den enda skillnaden mot våra - registreringsnr. finns inte -  allt annat finns där.

[Theriss]
0

Tja, en av föräldrarna är nog inte satin då…

Noddyn
0

Pappan i kullet är inte satin, typoqueen stikes again :/

Men  det är en mus i stamtavlan som hade helt oväntat bebisar: satin + satin fick icke-satin.

I'm so much better in explaining genetics in English, especially anything odder, but: either that mouse in question was a sort of somatic mutation and therefore had eggs of a non-satin mouse, or her eggs had gametic mutation, re-mutating from satin to non-satin.

Sånt händer, ty sällan (och det är bra!).

Rapunzel  kan berätta om kullen med "för många a-lokus alller" ;)

mandymoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som i allt i hela livet - ingen regel utan ett undantag *ler* Och som jag fick lära mig av min kemilärare att det är just undantagen som "gör" regeln…

Jag är helt nöjd med din förklaring i mailen vi bytt - som jag också skrivit.

Bästa sättet att lära sig är ju att fråga och fråga igen *ler*

Och min lilla Diva (Noddyn Vinalia) är vacker som få…. *ler*

amaira
0

#7 "Och min lilla Diva (Noddyn Vinalia) är vacker som få…. "

Som få? Hihi, jag vet en till i alla fall. Och det är Lilla Ludi, alltså syster Noddyn Ludi Florae Kyss!! Vacker som få, var ordet Kyss . Jag är mycket nöjd med henne!!