Satin - recessiv gen eller?
Jag gör en egen tråd av en fråga som amaira ställde i sable-tråden.
Jag undrar samma sak o plockar därför loss den till en egen diskussion.
amaira skrev: "Visst är satin recessivt?? Hur kan då fem ungar av åtta bli icke-satin, efter två satin-föräldrar??"

Visst är den recessiv. Det har hänt nånting konstigt med Amairas ungar, t.ex. pappan kanske inte är den hon tror?

Det är inte amairas musbebisar utan 2 kullsystrar jag hade med mig hem från Helsingfors förra helgen
Hon har en och jag har en.

Skriver de stamtavlor i Finland?
/Matsvin.

Ja jag fick stamtavlor på alla mössen som åkte med mig till Sverige. Fast dom är inte registrerade.
Men egentligen är det den enda skillnaden mot våra - registreringsnr. finns inte - allt annat finns där.
Tja, en av föräldrarna är nog inte satin då…

Pappan i kullet är inte satin, typoqueen stikes again :/
Men det är en mus i stamtavlan som hade helt oväntat bebisar: satin + satin fick icke-satin.
I'm so much better in explaining genetics in English, especially anything odder, but: either that mouse in question was a sort of somatic mutation and therefore had eggs of a non-satin mouse, or her eggs had gametic mutation, re-mutating from satin to non-satin.
Sånt händer, ty sällan (och det är bra!).
Rapunzel kan berätta om kullen med "för många a-lokus alller" ;)

Som i allt i hela livet - ingen regel utan ett undantag *ler* Och som jag fick lära mig av min kemilärare att det är just undantagen som "gör" regeln…
Jag är helt nöjd med din förklaring i mailen vi bytt - som jag också skrivit.
Bästa sättet att lära sig är ju att fråga och fråga igen *ler*
Och min lilla Diva (Noddyn Vinalia) är vacker som få…. *ler*

#7 "Och min lilla Diva (Noddyn Vinalia) är vacker som få…. "
Som få? Hihi, jag vet en till i alla fall. Och det är Lilla Ludi, alltså syster Noddyn Ludi Florae
!! Vacker som få, var ordet
. Jag är mycket nöjd med henne!!