Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 685 ggr
Gnagern
0

Er hun en dutch?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hun er så nydelig, sukk =)

Men er hun en dutch?

mandymoo
0

Om jag tolkat standarden rätt så är det inte en dutch. Och då går jag delvis på att bakre mörka partiet inte går tillräckligt långt upp… och att svarta färgen inte går ner på svansen…men okey det kan ju vara ett "dåligt" tecknat exemplar… så det jag mest baserar min tro om att det inte är en dutch är på teckningen i huvudet. Att det svarta inte går ner på sidorna mot käkarna.

Men som sagt det är bara min tro utifrån vad jag ser på bilden mot det jag läser i standarden.

**
**(dutch)

DUTCH. Ögonfärg som i standard variant. I Dutch teckning skall ansikts- eller kindteckningarna vara jämnt balanserade, en fläck täcker var sin sida av ansiktet, sträcker sig under ögat men inte fram till morrhårsfästet, och får inte gå ihop mellan öronen på det smalaste stället i bläsen. Kindteckningarna skall inte gå ner under käkarna. Sadeln skall gå ända från svansen till mitten av kroppen och vara ren på både ovansida och undersida. Svansstoppet skall vara ungefär mitt på svansen. Stopparna på baktassarna skall vara halvvägs mellan tåspetsar och hasen. Färgen på teckningen skall gå ut ordentligt på öronen. Färgen på teckningarna får vara vilken standardiserad färg som helst. (ss)

mandymoo
0

Men är ju självklart lika nyfiken på om jag tänker rätt och i såfall vad är hon då för färg?

Matsvin
0

En väldigt feltecknad dutch? En sällskapsmus?

/Matsvin.

Gnagern
0

så langt har jeg ei som mener hun er en dutch.

ei som mener hun er en feiltegnet banded broked.

og meg selv som kanskje vil mene hun er en feiltegnet dutch (selskapsmus)

Gnagern
0

Black banded marked mente jeg ikke broked

Grodan
0

Vad fint du gjorde där mandymoo, med mössen bredvid varandra.

Är det bara jag som tycker att minimusen är en dutch? Feltecknad, ja, men det är ju nästan alla minimöss, men trots det är de dutch.

Dutch är en av de svåraste varianterna att avla fram så självklart har vi i Sverige och Norge inte avlat fram några BISvinnande Standardexemplar. Jag skulle själv döma den där minimusen som ganska bra dutch, den är ren och har färgfälten på rätt ställe. Visst avdrag för stoppar etc, men jämfört med det jag sett förut och fött upp själv tillhör den trots det en av de bättre dutcharna.

Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnagern
0

SkrattandeSkrattande

viste ikke jeg hadde minimus, trodde jeg bare hadde fancy jegGenerad?

mandymoo
0

Gnagern är det en vuxen mus eller en bebis?

Grodan
0

ojdå… hihi… förlåt Gnagern, hon såg precis ut som en minimus… Förvånad Skrattande

Gnagern
0

Hun er en ung mus.

mandymoo
0

Ja hon är ialla fall väldigt söt.

Hoppas att några flera kommer in o säger vad dom tycker.

amaira
0

Säga vad jag tycker - ja det kan jag ju alltid göra. Men det är ju knappast något att "gå efter", då jag faktiskt "bara tror/tycker". så Mandymoo, jag "tänker högt" (du brukar ju vilja det Flört).

I mina ögon är det definitivt en dutch!! Att den sedan inte är "perfekt" utifrån standarden … är ju precis så som det … "är" … irl. Standarden är något man strävar mot, "den perfekta musen", som just inte finns …

I mina ögon, som jag tycker, ser teckningen ut att vara skapad av samma gener på båda mössen.

mandymoo
0

Jo *fortsätter tänka högt* - jag förstår hur ni tänker o jag är med på att standarden är den perfekta som man sen strävar efter att få fram…

Att jag inte trodde det var en dutch berodde på att jag tycker att det var för många saker som man vill ha hos en dutch som inte fanns hos den här musen …
Trodde att man ville ha lite mer som stämde in eller åtminstonne var mer åt det hållet…
Om jag tar exempel… att färgen runt på öran var lite snibbat ner mot käken, att svansen var lite färgat ner från roten… att benen var lite mer färgade bak …

Alltså inte att jag tyckte att dom här sakerna skulle vara exakta … men ville nog ha lite mer saker som pekade mot dom saker en dutch har - det som utmärker - mer än bara svart runt öronen o på rumpan….

Vet att någon annan på en annan lista trodde: "She looks like a black banded marked mouse"

Men antar att ni baserar att det är en dutch  och inte en bandend för att en  banded har en färg på hela kroppen - o det ser ut som ett vitt band runt kroppen - alltså har den du även ett enfärgat huvud.
Och den här musen har inte det och därför så kan det anses som en dåligt tecknad dutch.

Jag kan inte alls utan läser standarden o sen resonerar jag lite med mig själv…. Och enda sättet för mig att lära mig på är att fråga - berätta hur jag ser på saken o hur jag tänkt… sen få rättat o förklarat hur jag ska titta istället… visa mig skillnaden. Inte bara få höra att nej det är så här *ler* Utan få förklarat i ord o gärna även i bild… Annars är det lite svårt att förstå vad man ska titta på istället. Erkänner snällt att jag är trög… och många gånger osäker på om jag uppfattar rätt.. så även om jag fattat så kan jag för säkerhets skull fråga någon gång till Generad

[TomasH]
0

Jag skulle döma den som en dutch.

mandymoo
0

Ja men varför *ler* och vad skulle den kunna vara om man inte tog den som en dutch… och varför är den inte ….

Se så knölig och bökig jag är…. men vill lära mig Generad

amaira
0

Jo du Mandymoo … Skrattande jag är "likadan". Jag behöver "vädra mina misstag" för att förstå!

Jag har ingen aning om ifall jag är rätt ute (jag vädrar mina misstag bara Fundersam) men jag tänker såhär, samt utgår litegrann från flugor, fjärilar och svamp. Flört

Först, jag tittar i stora drag. Ett snabbt ögonkast, och de två mössen ser "likadana ut". Samma färger, och fläckar runt öronen och på baken. Det är ju först vid en närmare granskning som skillnaderna blir tydliga. Det är indicie nr 1 för mig.

Nästa tanke är: Vad kan det vara annars. Och ska jag vara ärlig vet jag inget annat.

Bandad, tar du upp. Men den är ju ännu mindre lik. Den här är definitivt inte "bandad"…

Och så var det det där med svamparna, flugorna och fjärilarna…

Det är därifrån jag har lärt mig hur variabel en art kan vara!! Man kan tycka att näää det stämmer ju inte. Och då får man ta till "uteslutningsmetoden". För att kunna göra det, behöver man vara ganska kunnig, och veta vad man har att välja mellan.

mandymoo
0

#16 banded var det någon på en annan lista som tyckte att färgen var. Inte jag direkt - jag hade nog inte ens den tanken förrän jag läste det o började titta på varianterna. Och då tog jag det som ett exempel på hur man kunde jämnföra *ler*

Har märkt att man faktist lär sig mest när man vädrar sina misstag *ler* För då vet man sen att man inte tänker fel alls… man får veta det rätta innan man "lärt in" fel

Tur vi är 2 som vågar vädra tankarna och vad vi tror o hur vi resonerar…. hoppas bara att jag snart kan lika mycket som dig *ler* För du är jätte kunnig.

amaira
0

Ojojoj Generad tack. Känner mig dock inte så kunnig. Så tack för din uppmuntran. Behöver den faktiskt just nu Kyss

Har lite problem med mina möss…har blivit osams med en vetrinär (som slängde luren i örat på mig - men hon är känd för att vara lite knepig så det får stå för henne)…har konstant (nästan) värmeslag…och avskyr… vet inte vad jag avskyr med det gör jag i alla fall…så det såsmilie *grinig*

mandymoo
0

#18 hoppas det löst sig med veterinären *ler*

Och jag sa bara sanningen *ler*

mandymoo
0

Och sen ska jag bli jobbig som bara den… så det så…

Den musen som tråden startades med anses alltså vara dutch okey jag är med… men vad är då dom här?

mandymoo
0

OCh jag frågar bara för att lära mig - se sammanhang o olikheter.

Här är en till.

[TomasH]
0

Båda är dutch

mandymoo
0

Tjejen som har fött upp dom har satt dom som…

1 - cinnamon tan broken
2 - chocolate tan and white

Förklara gärna varför dom är det ena eller det andra eller inte *ler*

Grodan
0

Fortfarande har de en "rumpsadel" som dutch ska ha och ett långt avstånd med bara vitt på ryggen.

Vattnadal
0

Båda har dessutom kindfläckar, även om de sitter fel och är fel i storlek, och en har en extra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter