När är de för gamla?
Jag har en negelsk madam, 2 år om en månad. Hon bor som sängvärmare åt en hane, de myser tillsammans och har det trevligt. Hon har varit tjock, men är mer normal nu. Inga knölar i magen, ryggraden sticker inte ut. Hon är alltid framme och tigger ärtor och kommer glatt fram när det serveras mat. kruxet är att hon rosslar ordenltigt.
Percis så där som de som envisas med att deras möss pratar, men inte är sjuka. Hon kuttrar så det hörs tydligt i rummet, men hanen har inte smittats. Jag misstänker ju vätska i lungorna, och frågan är hur jobbigt det är att andas. Vissa dagar tänker jag att hon ska få somna in. Men sen är hon sädär pigg, att jag inte riktigt kan ta bort henne heller.
Vad tror ni lider möss av Rossel?
jag kan jut änka mig hur tungt det måste vara att andas när det låter så där. Vet ju hur det är när man är allergisk, eller riktigt förkyld.
Måste bara påpeka att det inte är för att jag är blödig. Kommer inte att ha svårt att låta henne somna in när det väl är dags. Det känns mer som att jag vill ge henne några dagar till att äta ärtor och pilla fram de godaste fröna ur blandningen. Man tar egentligen kanske inte bort ett gammalt djur för tidigt, utan snarare för sent…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Så du menar att hon ska få vila i frid snart…?
Ja hur gör man när möss blir för gamla…?
Avlivar man dom och lämnar in dom på djurkliniken?
Det kan ju åckså va så att dom somnar in…?
Jag har aldrig haft möss så länge..
Mitt råd är att lämna in henne på klinik så får hon dö där…
Annars kan du alltid ge den till nån som har orm
och behöver mat till den….
Men tredje alternativet är att ha den kvar fast hon "rosslar"

Jag förstår hur du menar, Elin. Jag har ju träffat henne. Hon verkade pigg och glad och betedde sig osm mustöser gör mest.. Fast med Rossel. När min Memla rosslade var hon ju hängig och sjuk. Men det är inte den här damen.
Ja, det är svårt. Hur ska man kunna veta?
Älskar mina stora små vänner..
vad blir det av muskompisen då..?
Blir han ensam kvar..?
Mariana

Han får nog träffa nån annan snygg dam så småningom!
Ok det låter ju bra…

#1 Frågan är inte hur jag gör när det är dags att hon ska somna in. Det vet jag, då jag haft möss rätt länge nu. Problemet är att veta NÄR det är dags.
Hanen hon bor med blir ensam ett tag. Fast han är så himla trevlig att han kommer att få en fru som kan bli gravid. Då kommer han att få söner att bo med!
MVH Elin
Men om hon är pigg och äter som hon ska så tycker jag hon ska få vara. Andningen påverkar ju allmäntillståndet hos de flesta djur så det borde märkas rejält.

Jo, en annan gamling fick somna in idag. Hon var från kullen före denna, och nån vecka äldre. Där stack ryggraden ut, hon var lite flåsig även om det inte rosslade. Pälsen var matt, ögonen klibbiga och hela musen utstrålade att hon inte ville längre.
DÅ är det lätt att bestämma sig!
MVH Elin
Ja verkligen. Då är det bara att göra det rätta

Jag har en musa här hemma som är seg och ser hängig ut när hon är nyvaken. Sen när hon har ätit och rört på sig så är hon pigg igen. Det är också lite avvägning där, känner jag..
Sen börjar Elvis bli en aning hängig nu också, säger syrran. Hon upplever att han har en lägre kroppstemperatur än vanligt. Så vi matar upp honom lite extra och ser till att han har mycket att boa och greja med.

Usch vad jobbigt när dom börjar bli gamla. Jag har två möss som blir två år gamla nu den här månaden. Åsa är en så länge pigg, rund & go, Men jag tycker att Heike har börjat bli lite tunn i kroppen, men jag hoppas att han hänger med ett tag till.

Idag var hon för gammal! Hon såg helt annorlunda ut, lite böjd rygg, mattare päls, klibbig i ena ögat och inte alls samma pigga tant. Hon skulle ha blivit 2 år om 2 v, inte illa för en engalsktypad dam.
MVH Elin
#12 Lilla vännen då… Skönt att hon blev så pass långlivad ändå, och hade det mysigt ijn i det sista.