Jag har bestämt mig
Obs! Ingen reklam för Lätta, detta är helt och hållet On Topic, och handlar bara om musisar.
Finns risk för att det här mest blir min "bubbel-tråd", jag skriver den huvudsakligen för att det är roligt att sätta mina planer på pränt. Är ju en snackpåse av rang, men den som inte vill/orkar läsa kan ju alltid strunta i mitt svammel och klicka sig vidare. ;)
Jag har stött och blött tankar och funderingar kring min egna kommande avelsinriktning ett bra tag nu, skrivit ned och sållat, tittat i gamla anteckningar vad jag ville förr och nu känns det som om mycket fallit på plats. Var nog lite för rigid vad det gäller när och hur det hela skulle sätta igång. Jag kan ju inte styra vad som ska ploppa upp i andras kullar och när, så om min egen nästa kull kommer om ett halvår eller ett år spelar inte så stor roll, jag har ingen större brådska. Visst är jag sugen på musbebisar, men det kommer ju förr eller senare. Kontrollfreaket jag får försöka vara lite mer flexibel, helt enkelt.
Först och främst: typen. Det har varit givet från början, jag har aldrig varit intresserad av engelska eller minisar, det är svensktypade för hela slanten.
Hårlaget då? Jag vill absolut ha långhår. Gillar ju texel också, men huvudsakligen tänker jag nog hålla mig till släta. Är mer förtjust i "gardinerna" som hänger ner längs sidorna, än de mer ulliga "kjolarna". Vill sträva mot möss som ser ut som små jakar. :) Jag tycker mycket om satin (speciellt på rött, silver, blått, cinnamon, siames och vitt!), men vill inte ha bara det utan lite blandat.
Tecknat blir det. Ju mer jag tänkt på bläsad och tittat på bilder, desto säkrare har jag blivit, och nu finns inga tvivel alls. Det känns 100 % rätt i hjärtat. Jag har läst på lite om megacolon (har mkt kvar naturligtvis), men jag vill ändå satsa på detta. Till skillnad från många andra störs jag inte av tan på tecknat om det inte är på bandat, så kan hända att det blir lite av det, men det är vare sig något jag tänker jobba för att behålla eller hålla kvar, det får bli som det blir med det.
Färg tänker jag inte bestämma mig för alls, förutom att jag inte har några planer på att med flit blanda in skuggat eller extreme diluted. Teckninsvarianter är så svåra ändå, utan att behöva tänka på färgen. Det ligger måååånga musgenerationer framåt i tiden innan det ens är värt att tänka på att renavla, skulle jag tippa.
Summa summarum ska det alltså bli svensktypade långhåriga bläsade berkshires här hemma!
Det finns andra varianter jag är jätteförtjust i och vill iaf prova på att föda upp i framtiden, som bone, siames och svarta gruppen med och utan tan. De får dock vänta ett tag. Kan alltid ha lite ögongodis i någon bur om andan faller på. Jag älskar ju rött också, har haft dominant yellow på flera möss förr, i olika hårlag, och den dagen det finns recessive yellow i Sverige slår jag nog till direkt! Eller om jag råkar snubbla över några när jag är i England och hämtar hamstrar kanske, om det finns där.
Har ni orkat läsa ända hit? Oj, jag är imponerad! ;) Sist men inte minst, ska bli jätteroligt att åka med Hedbrant till Vattnadals snart och hämta hem lilla V:s Nougatkaka, som vare sig hon blir avelsmus eller ej, blir den första i denna omgångs mushavande.

Vad kul att du har bestämt dig. Det är himla kul med möss, man blir glad av att få vara med dom.
Jag kör mest med snälla & trevliga möss för husbehov(=till mig själv), jag har ingen speciell inriktning när det gäller färg, typ & päls. Jag vill mest ha snälla, gosiga & söta möss sen gör det inte så mycket hur dom ser ut=)
Och sedan finns det så många fina olika varianter när det gäller färger & sedan olika pälsar så jag tror inte att jag skulle kunna bestämma mig för vad jag vill ha, så då får det bli dom som jag gillar ändå..=)
Min favorit här hemma är ju min Alice, en riktig busfia som alltid är i farten..

#1 Vad söt hon är! Har blivit riktigt förtjust i agouti tan (hon ser iaf tickad ut på bilden), påminner om agoutimarsvin (icke-solida). Fördelen med tecknat (eller annan specialinriktninga som inte har med färg att göra) är ju att man kan ha en röd tråd i aveln och ändå ha ganska många olika färger. Snälla och trevliga möss kan ju vara en specialinriktning det med, i högsta grad. :)
Visst är det roligt med möss! Jag har velat föda upp dem i så många år nu, det har alltid bara varit en fråga om när. Hela tiden sedan jag var tvungen att ta bort Tellus (senaste musen) 2005 och fram till nu har jag planerat, fantiserat, spånat och kikat på möss på nätet och i zooaffär.

Svensktypat har jag, men väldigt sällan tecknat. Kan hojta till om jag får några fläckiga missfoster!
Bandat kommer jag dock ahh ha, då jag har 2 fina bandade texlar, parar i alla fall en av dem framöver!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Med detta ovan menar jag att vi som bor halvnära ju kan ha någon form av utbyta av djur med varandra. fast jag gillar egentligen inte tecknat…
MVH Elin
#3&4 Bandat har jag inte tänkt ha alls, om jag inte skulle råka stöta på ngn extremt trevlig bandad till rent sällskap då förstås. :)
Jag har hemskt gärna utbyte av djur och samarbetar med dig och Hedbrant! Även om jag ska börja med bläsad, så kan det ju bli andra parningar under arbetet med de andra egenskaperna än just det tecknade. Men du kanske tänkte att du inte vill ha in tecknat i dina linjer?

Precis, jag vill inte ha in tecknat, det ploppar upp ändå!
Fast jag är ju svag för vissa teckningar, snygga dutchar, en perfekt even och så bra bandat, det gillar jhag! Symetri ska det vara, inga fläckar på magar och onödiga prickar i ansiktet! 
MVH Elin
#6 Jag gillar både symmetri och det mer ojämna, beroende på vilken variant det gäller, förstås. Jag kan förresten berätta att Vattnadalsmössen (och även Morakullorna) faktiskt är att tacka för att jag slutade tycka agoutivarianterna på möss var tråkigt. Vattnadalarna speciellt för just vanlig agouti, har insett hur slående vackra de kan vara.
För övrigt så är jag både glad och tacksam över att bo så till att jag har trevliga och kunniga musmänniskor inte alltför långt borta! Funderade faktiskt på att flytta till Gävle innan jag bestämde mig för Bollnäs, för jag har bott där förut, men det blev inte så. Ångrar mig lite ibland, faktiskt.
Såklart jag orkar läsa! Sånt här är intressant
. (det är alla offtopictrådar jag inte orkar/vill läsa)
Roligt att du delar med dig av dina tankar.
Önskar dig Lycka Till!!
#8 Tack så mkt, Amaira! 
Jo, en sak till. Om du inte redan är medlem i SVEMUS, så fundera på om du inte ska bli det så fort du kan. Man måste nämligen ha varit medlem i ett år innan man får göra uppfödarprovet och kan bli registrerad uppfödare. Före dess kan man inte heller använda sitt uppfödarprefix.
Uppfödarprovet komemr du inte att ha något problem med, det lär gå som en dans. 
#10 Tack för tipset, väntar dock tills efter halvårsskiftet hur som, blir billigare så, när nu ändå så mkt av året gått.
För inte räknas väl tidigare medlemskap (har varit med av och till sedan slutet av 90-talet), det ska väl vara sammanhängande? Ska plugga inför uppfödarprovet kommande året, kanske mest den praktiska biten med att känna igen alla varianter till fenotyp och inte bara genotyp.
Förresten, även om man nu inte kan ändra så egenuppfödda möss kan få uppfödarprefix i efterhand, kan man helt enkelt vänta med att regga dem tills man är godkänd uppfödare, om de inte ska ställas ut? Säger inte att jag ska göra så, har ingen aning om när det blir kull, bara nyfiken på vad man får och inte får. :)
"kan man helt enkelt vänta med att regga dem tills man är godkänd uppfödare… ?"
Nix.
"Dom" har tänkt på allt, det är väldigt ont om "kryphål". 
De möss som föds fr.o.m. det datum registreringen är godkänd, får reggas med prefix. Inte före.
Det enda så kallade "kryphål" jag har, är att alla mina hanmöss heter något på "-Björn" som ingår i namnet alltså. Till exempel Godis-Björn, Kola-Björn, Noggi-Björn. Fast jag är inte medlem i år och har inte reggat några i år. Men jag har givetvis egna stamtavlor och "registrering" av mina möss! Full koll såklart! 

Förr när jag höll på med kattuppfödningen så kunde man föra in stamnamnet om det blev ngn kull före innan man hade ett sådant godkänt. Jag fick en kull innan mitt stamnamn blev godkänt men stamnamnet satte vi dit sedan. Jag vet inte hur det är nu i den världen för jag har stort sett helt släppt det där med katterna. Numera är det dom små goa mössen som gäller..=)
#12 De där reglerna har jag lite svårt att förstå, faktiskt. Kennelnamn kan ju valpar få i efterhand (hände med min förra vovve, utan att jag ens fick reda på det), kanske fortfarande inom kattvärlden som Hedbrant skriver, och inom SHF kan man ändra på hamstrarna i efterhand också. Hur som, jag tänker inte bryta mot reglerna oavsett vad jag tycker om dem, men just därför är det ju bra att veta vilka de är. :) Tack för infon! Blir det kull innan registrering gör jag nog något liknande som din "björn-metod", vet bara inte riktigt vad. Jag vill ju ha samma prefix på mössen som på hamstrarna, Barabaz, men det blir för anonymt med bara en del av det tycker jag. Kanske något med Brand eller Hill (heter ju Brandhill i efternamn). Eller så får de helt enkelt heta Brandhill som efternamn allihop. 

Fast det anses nog som ett prefix om du har ett namn alla har, så det blir fusk. Du får gömma namnet i namnen lite mer raffinerat om det ska gå. Om alla heter Brand-nåt, så går det nog. Du kan ju ha en Villabrand, eller bara slå upp brand i en ordbok och köra så till du får prefixet, har då i alla fall några förslag:
Brand, bränder, brandalarm, brandbefäl, brandberedskap, brandgul, brandkår, brandsläckare, brandkårsutryckning, brandförsäkring, brandig, brandlarm osv
Jag vet att vi diskuterat att man ska få prefixet retroaktivt på tidigare kullar, men vet inte hur nuvarande styrelsen ställer sig i den frågan (vet ni, GGrodan och Anna?)
#7 Klart att agoutina ä'r snygga, de är ju helt enkelt bäst!
MVH Elin
#15 Ja, jag menade efternamnet mest som skoj. ;) När jag "talar allvar" med djuren när de hittar på hyss brukar jag säga till dem "Zimon Brandhill vad GÖR du?!" etc.
Brandbefäl är ju klart coolt till en liten bossig musis!
Kommer också att tänka på HjärtaiBrand, Gräsbrand, Skogsbrand *hihi*
Sitter här och funderar på kullning av hanar. Jag har tagit bort en muskull en gång, men det är just det här med att bara ta bort några (mao säga "du får leva och du får inte leva") som känns riktigt, riktigt hemskt. Har tänkt att jag ska ta det kull för kull, se vad som känns rätt, vad jag klarar av och känna mig för.
Nåväl, kom att tänka på att det kanske är extra speciellt med en tecknad variant. Det är ju inte precis så att hela kullen blir bra tecknad, hur veta så att man inte råkar kulla bort just den/de ungarna man borde ha sparat? Någon pigmentering att tala om har de ju inte vid 1-3 dagars ålder så vitt jag förstår, och sedan blir det ju svårare och svårare för var dag, känslomässigt…

Men du ser i alla fall pigmenteringen tydligt innan de får päls. Kullar man innan de öppnar ögonen är det lättare, kan jag lova!
MVH Elin
#17 en klar nackdel har du där… med tecknat då… att du ska behöva vänta å välja… men du kan trösta dig med att du inte är den enda… pysslar man med tecknat eller någon annan variant (där det t ex föds "restprodukter") gör man så… gallrar…
#18 Ja, efter att de öppnat ögonen klarar jag inte av det tror jag. Inte om det bara handlar om gallring, utan att något är fel. Tog bort två hela kullar 2,5-veckors hamsterungar för några år sedan, eftersom de dels var resultatet av att en hane smitit in i några mkt unga honors bur, dels för att djuren fick ohyra då och jag inte skulle kunna sälja dem i rimlig tid, och det var absolut hemskt. Har tagit mig flera år att bearbeta, hur fånigt det än kanske kan låta, trots att det då fanns ganska stora skäl (borde egentligen ha tagit bort dem genast, men velade och tvekade).
#19 Man vänjer sig kanske, till viss del, bara man vet att man gör det på rätt sätt utan onödigt lidande? Vet inte hur man traditionellt går tillväga med just möss men det är kanske inte rätt sak att ta upp öppet så här i en tråd. Det hinns ju få svar på vad det lider ändå, antar jag. Eller är det lika svårt även när man är van?

Vi hinner ju prata lite om otrevligheter och skoj med för den delen om ni kommer hit tisdag nästa vecka. Blev det bestämt?
MVH Elin
#21 Måndag eller tisdag vet jag att det rörde sig om, men jag minns ärligt talat inte om det sas bestämt tisdag, ibland har jag guldfiskminne. Båda de dagarna funkar för mig iaf. :)

Måndagen har jag liiite fullt upp, eftersom jag kommer hem från leksand straxt före midnatt på söndagen. Vill helst städa lite burar, ta hand om packning och få sova ut i en varm säng på måndagen!
MVH Elin

Ska vi försöka oss på med Tisdagen då?
Fast vi lära ju se först om Benji & Zimon gillar varandra en sväng också så att dom två kan vara här med mina barn då på Tisdagen ,
#24 Tisdag it is! :) Ja, vi kan ju ta det den här veckan. Handlar nog mest om ifall Benji kan tolerera Zimon, min jättebebis älskar alla hundar han! :)