Härliga sidor
En fin sida som man kan dyka in på under en fin kväll… Visste ni att tammusen kan bli 6 år gammal? Och att Mammorna bara behöver vila i en vecka eller två innan dom paras igen?och dessutom kan leva i en liten godislåda.. erm…
hm… vad var så härligt med den sidan? hur man odlar möss till ormmat? och inga källor… Påståendet om 6 år är ju en gissning, dvs taget ur luften, rent påhitt…
förlåt för min elaka ton
jag var alltså helt ironisk….
AAAAAAAAAAAAAAH… haha, jag hade inte pannlampan påslagen när ja läste…
Fy fan det där är ju djurplågeri =O De fick ju inte ens nyttig mat!!! Ska man ens ge dem vanliga havregryn?? Ger man det till större dos till hamstrar jäser det i magen - vilket alltså gör att de får asont :( Fy fan vad hemskt alltså :'(
#4 Hamstrar kan visst äta havregryn, så mkt sväller det inte.
Den sidan jag skulle citera ifrån i tråden: "Blir dräktig efter en vecka…" Fy och skam…
Kan man inte ge havregryn till mössen då allts? Eller måste man ge helt havre`?
#7 Möss vet jag inte om det är något speciellt med, det överlåter jag åt mer erfarna musinnehavare. Men rent allmänt kan jag berätta att jag gjorde ett test förra hösten och tog 3 likadana glas, hade i lika mycket havegryn i varje. Ett glas hade jag varmvatten i, ett annat iskallt vatten, och det tredje lät jag vara som det var. Morgonen efter var det ingen större skillnad på innehållet i volym, vare sig det som legat i varmt eller det som legat i kallt vatten fyllde så mkt mer av glaset än de torra grynen. Någon på en hamsterlista påpekade hur gröt blir, men det är inte riktigt relevant eftersom den ska kokas under flera minuter, inte bara ligga i blöt. Så jag ger mina djur harvegryn, men däremot vet jag inte om fri tillgång är så bra, och BARA havre vare sig det är i grynform eller hela korn är definitivt inte bra. Man ska dock inte glömma att i princip allt torrt foder sväller i magen, mer eller mindre.
#5 Men inte i större mängd - mao inte som stösta delen i torrfoderblandningen!

Fast det är många som köper osockrad müsli och ger sina möss. Basen i detta är olika gryn. Om möss dog av gryn i större mängd skulle inte detta rekommendares som basfoder till de som vill blanda själva och inte kan köpa 30 Kg säckar att blanda av.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 det var det jag tänkte på för jag ger ju mina av sådant och ännu verkar dom inte lida av det dom får.. =)
#10 *slår för pannan* Det har jag ju gjort själv emellanåt. Får man skylla på måndagshjärna? Det är i grunden samma tillstånd som fredagshjärna, fast istället för att den kopplats ur inför helgen har den inte slagits på efter. 
#10 Dör är klart de inte gör, men ont i magen kan jag tänka mig! Tvivlar till viss del på om det stämmer jag också men det skulle nog kunna jäsa i större mängd ^^
#13 Jag undrar om det där inte kommer från hästvärlden från början. Hästar som av ngn anledning kommer åt större mängder krosshavre brukar äta så mkt de bara kan och många har fått kolik, ibland som lett till döden pga detta. Hamstrar, möss och de flesta andra smådjur får ju så mkt annat än havregryn (förhoppningsvis…) och jag tror de sällan överhuvudtaget föräter sig vid ett och samma tillfälle. De småäter ju lite då och då istället, och eftersom de har snabb ämnesomsättning borde inte lilla magen vara proppfull så länge. Havre sätter ju fart på magen också, så det kanske far igenom ännu snabbare.