Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1220 ggr
gulzebra
0

Bygga akvarium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett gammalt soffbord/hörnbord stående som jag kommer ha noll nytta av så snart jag fixat ställning till marsvinsburen. Funderar på om man kanske skulle ta och bygga ett eller två musakvarier som står bra på det Skrattande

Bordet är 75*75 cm så jag hade väl tänkt mig nåt sånt helt enkelt, och så ca 40 högt.
Annars funderade jag på om man kanske skulle ha två akvarier på typ 75*37 cm i yta, och så nåt borrat hål på båda så de kan kopplas ihop - och behöver jag två burar så är det bara att köra ner en glasskiva mellan de liksom. Tror det skulle underlätta även vid rengöring för att släpa med ett akvarie på 75*75 cm till badrummet är kanske inte det smidigaste man kan göra…

Funderar även på det här med hyllplan. Det finns ju sköldpaddsakvarier med hyllplan av glas i akvariet. Nåt sånt vore ju smidigt om man helt enkelt sätter dit en hylla på bakre halvan av karet. Hur pass svårt kan det tänkas vara att fixa?

Vad kan mina planer tänkas kosta på ett ungefär och var hittar man nån som kan bygga sånt här? Nån som kanske kan tänkas veta några nackdelar med planerna så jag inte går och slänger ut massa pengar på skit? ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Pehpsii
0

Bygga akvarier är DYRT. Glas kostar en del. Man kan j köra med någon plastvariant iofs, men det har jag ingen koll på priser alls.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

amaira
0

Jag var och kollade på glaspriser, för jag var inne på lite samma tankar, dvs att göra något eget även om jag inte tänkte mig akvarium.

Det var, som Pehpsi säger, DYRT. Jag tog priserna för skoj skull.

Egentligen var jag inne på glasmästeriet för att höra om de hade spillbitar som de ändå kastade. Men icke. Glas är dyrt även för dem själva, så de använder så mycket de bara kan. Överskottsbitarna är kanske på 5 cm, och det är inte intressant för mig.

Ett akvarieglas bör vara minst 4 mm tjockt, lärde jag mig. Det ska ju hålla också, inte bara tittas igenom.

Plast är ännu dyrare än glas. Förvånad Såhär ser min prislista ut, som jag fick. Storleken är 1 kvadratmeter glas:

3 mm - 280:-

4 mm - 339:-

6 mm - 639:-

Akrylplast 1 kvadratmeter:

3 mm - 705:-

4 mm - 874:-

6 mm - 1 254:-

Polycarbonat 1 kvadratmeter:

3 mm - 1 071

4 mm - 1 358:-

6 mm - 2 046:-

Huvva Förvånad.

Leta i grovsopor. Jag finner ibland vitringlas från bokhyllor och annat. Ibland i färgat glas, ibland i klart genomskinligt glas.

Av olika komponenter går det att bygga ihop egna konstruktioner - det är kul! Och man lär sig hela tiden vad som fungerar sämre eller bättre sedan, i vardagslivet med djuren.

Fråga vänner och bekanta och grannar och arbetskamrater/skolkamrater om de har något gammalt akvarium liggandes i förrådet som du kan få.

Anett Lindbom
0

Brukar inte glasmästare kunna hjälpa till med att limma akvarier, jag har för mig det,, eller så minns jag fel. Fast det kostar nog det också precis som glaset.

gulzebra
0

Jikes vad dyrt :O Fast det kan det nog vara värt, det vore så smidigt och bra Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TantSelma
0

Priserna stämmer ungefär med vad jag fick från glasmästaren. Jag passade på att fråga för ett år sen när jag var där för att beställa spegelglas. Kom fram till att akvarier lönar sig bättre att köpa färdigtillverkade/begagnade. Billigt glas håller inte heller bra i användning, jag har så lätt att tänka ut vad glassplitter kan göra på möss. Men det finns ofta annonser ute på begagnade akvarier.

Zamwyn
0

Fördelen med att köpa begagnade akvarier till möss jämfört med till fiskar och andra vattenlevande djur, är ju att det inte behöver vara tätt. Brukar då vara lite billigare (iaf efter att man använt det som prut-argument), och det blir mer att välja på.

gulzebra
0

Mjo, fast köper man begagnade akvarier så ska man ju ha nån bra storlek också. Tycker de flesta akvarierna man ser är i helt fel storlek än det jag är ute efter :/ Dessutom törs jag inte borra hål i glas heller :P