Dolita nästan strypt
Igår morse fick jag nästan en chock när jag kom in till mössen och tittade i terrariet. Söta goa Dolita satt fast med huvudet i ståltråden som Vattenflaskan hänger i. Hon såg helt livlös ut. Men när jag skrek ett förtvivlat nej, rörde hon på sig. Jag tog loss henne och hon verkar inte ha fått några skador.
Vet inte hur hon bar sig åt för att fastna och inte hur länge hon hängt där. Hon hade i alla fall fått in huvudet i kroken där flaskan hänger och kroppen hängde längs med flaskan.
Nu har jag nypt ihop ändarna av ståltråden så det ska inte hända igen. Trodde jag hade säkra burar, men man lär så länge man lever…

Fy vad hemskt. Tur det gick bra!!

Usch och fy så läskigt! Tur att det gick bra
tur att det gick bra 
tur att det gick bra 

Huuu! Vilken chock!
OM du vill hänga upp flaskan på ett annat sätt kan du göra så här;
Det ser ut som om du har ett terrarium? De brukar ha ventilation i taket. Ta lite ståltråd och gör öglor på insidan av terrariet genom ventilationshålen. Gör öglorna så stora att en strumpa kan träs igenom eller häng upp en pinne med hjälp av öglorna.
Har du en trasig strumpa? Ta den, gör ett litet hål vid tårna, för vattenflaskans pip. Stoppa in flaskan i strumpan så att pipen kommer ut genom tå-hålet.
Nu har du en strumppåse med flaskan i. Ta en påsklämma (dialysklämma) och kläm fast strumpan med flaska i pinnen du hängt upp eller i öglan.
Så gör jag. Mössen älskar att klättra upp på strumpflaskn.

Strumpflaska - det var en bra idé.