Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 375 ggr
[Thiah]
0

Lite funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och ostbiten håller nu på och försöker reda upp flickornas färger och på ett finsk forum sa dom att den helvita skulle kunna vara en himalayan. Det jag undrar då är om det är möjligt med tanke på att mamman är en colourpoint beige och pappan en black eyed bone?

Fast jag är även lite osäker på om mamman verkligen är Coloupoint beige då hennes ögon är rubin och är mera vit än beige enligt mig. (dock har jag ju noll erfarenhet av färger…) Lägger upp en bild på fiona så kan ni väl säga vad ni tror…

Jag kan inte få bilder in i inlägget för jag har firefox och den vill inte…. men om någon annan kan så fixa det gärna så är ni snälla.. 

Zamwyn
0

Rent genetiskt är det möjligt. I en annan tråd om kullen har jag för mig att jag skrev att det statistiskt sett ska bli 25 % vardera av colourpoint beige, bone, himalaya och beige. I enstaka kullar blir utfallet sällan så jämnt.

Om Fiona är ngt annat, t.ex. himalaya, ska det inte kunna bli beige, men däremot albino. Fortfarande colourpoint beige och himalaya också.

Fenotypmässigt har jag nada erfarenhet av dessa varianter. Skrattande