HJÄLP!!
Jag har en mus, som är 1 år och 3 månader gammal. Han är hane och himalayan stex om det nu är av någon betydelse.
Hur som helst. Hans ena öga har betett sig konstigt nästan hela tiden jag haft honom. I bland har det varit lite kladdigt och på senare tiden har det nästan sett lite större ut, som om det vore svullet.
I dag upptäckte jag dock att ögat var jätte - stort!! Jag tvättade rent med bomull och vatten och då såg jag exakt hur stort ögat var. Det var väldigt stort och liksom svullet runt hela ögat. Samtidigt så ser självaste ögat lite grumligt ut. Nästan lite smågrått.
Jag hade en gång en råtta, vars öga blev lite grumligt och uppsvällt och det var en tumör!! Så då opererade en veterinär bort ögat men han dog efter operationen, eftersom han aldrig orkade vakna upp ur narkosen
Jag är livrädd att det är något liknande med min kille. Jag vill inte att han ska plågas, men han äter och dricker och beter sig som vanligt i alla fall. Pigg och kry.
Vad ska jag göra?
Ingen som vet 
Ta den till veterinären. Visst är det jobbigt när det går fel, som med din råtta som inte klarade av operationen, men är din mus så pass dålig har du som jag ser det inte mkt val. Lycka till!
Men när jag tog min råtta till veterinären så visste dom inte vad det var utan jag skulle låta det vara och blev han värre så skulle de ta bort ögat. När dom tog bort ögat så såg dom att det var en tumör.
Alltså, kan jag inte bara ta honom till veterinären och avliva när jag märker att han inte är pigg, inte äter o.s.v. De kunde ju ändå inte göra något med min råtta menar jag…förräns han blev riktigt dåligt. Och musen tänker jag ju inte operera utan han får i så fall avlivas när han blir dålig.
Är jag helt fel ute nu?
Du kan ju inte veta om musen har samma sak som råttan hade, så varför ta för givet att det inte går att göra något i ett tidigt stadium? Mår han dåligt (även om han är pigg så är det ju ngt fel med ögat uppenbarligen) är det väl onödigt att gå och vänta på att han ska bli sämre och avlivas. Förstår inte riktigt hur du resonerar. Bättre att gå till vet i onödan än att själv gissa och kanske ha fel, för i slutänden är det ju musen som får ta konsekvenserna.

Jag har haft en mus med ett ruggigt läskigt öga. Själva ögat svällde upp massor, var blåaktigt rött, och jag var övertygad om att han måste avlivas. Den gången räckte det med rätt sorts antibiotika, så blev han helt återställd. Nåja, synen påögat försvann, men det blev normalt i storlek, han mådde bra och levde länge till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för svaren! Jag gjorde som ni sa ändå och mamma åkte till veterinären. Där sa hon att jag skulle hålla koll på honom, så länge han åt, drack och var pigg så skulle jag avvakta. De kan ändå inte göra något åt det och hon trodde att en tumör var trolig eftersom han är så pass gammal.
Så…verkar inte finnas mycket annat att göra. Han verkar faktiskt inte ha ont eftersom jag aldrig sett honom försöka komma åt ögat med tassen eller liknande, och han är pigg och springer glatt runt när man har honom ute, och i buren gräver han och äter massor o.s.v. Jag tror att jag skulle märka ganska väl om han hade riktigt ont.
Låter som en infektion/inflammation.
Kolla med veten :)
1år och 3 månader är ingen ålder på en mushane. Förresten låter himalaya stex underbart, kan vi få se ett foto? Vore ju ändå trevligt att få se hans öga.
Det kan vara tumör, men även varböld pga infektion i ex käken, virus (Corona-varianter) eller infektion.
Tycker du ska söka dig till en duktig musveterinär, då det kan vara aktuellt med antibiotika eller ögondroppar. Vart bor du?
Jasså, jag har fått för mig att möss inte blir äldre än runt 2 år…men det är vanligt att de blir äldre alltså?
Jag tog nyss en bild på honom, där ögat syns. Dock syns inte självaste svullnaden speciellt bra där. Och kameran var full nu så…Får testa ta någon bild i morgon när jag kanske orkat tömma kameran på bilder :P Men hans päls syns i alla fall :)
Ja, jag skulle faktiskt gissa på en varböld nu, som börjat fixa sig på egen hand! Hans öga har nämligen blivit väldigt kladdigt nu på sistone och svullnaden verkar samtidigt ha minskat! Kanske är bölden på väg att försvinna?? Kan den göra det utan antibiotika??
Just det! Jag har förästen någon typ av ögondroppar hemma, sedan min råtta hade en tumör bakom ögat. Tuben heter "Chloromycetin". Kan jag använda den på hans öga kanske?? Ska jag prova med en droppe?
Jag bor för övrigt någon mil från Gävle.
*PUTT*

Du kan inte testa att ringa ne veterinär och se vad de säger om ögondropparna?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Hej igen. Min muskilles öga är helt återställt nu 
Jag lät det vara och det blev jätte - kladdigt…Men samtidigt gick svullnaden gick ner helt och nu är ögat klart och fint igen. Märkligt…Men det är skönt att han mår fint nu i alla fall.
Men hur länge lever en tammus egentligen?

VAd bra att allt löste sig! Hoppas han blir så gammal och go en mus kan bli! :D ;)
#12 en mushane kan bli närmare 3 år