Fizz har urologiska problem
-_-;;
För cirka en vecka sedan upptäckte jag att något inte stod rätt till med Fizz kissplupp. Jag ringde veterinären precis före stängningsdags och hon rådde mig att stoppa honom i en Transportbur med bara hushållspapper på botten för att se ifall han kissade något. Efter några timmar utan kissande drog jag slutsatsen att allt hopp var ute och ringde Lisaisa som kom med sambo för att ge honom skjuts till nästa liv. I och med att Fizz trots allt verkade vara pigg och inte tycktes ha ont tog Lisaisa emellertid med sig honom hem för observation. (Tusen tack för det!
)
Sedan dess har han enligt hennes utsago kissat (Är det normalofta nu?) Och tycks må bra i övrigt. Frågan kvarstår dock vad det här kan vara och vad jag ska göra med honom härnäst. Det kan inte röra sig om någon infektion eftersom han då problemet uppstod var på en baytrilkur på grund av ett sår på ena morrhårskudden… Förslag, någon?

Jag lär väl ta honom till veterinären om ingen kommer med någon bättre idé, men frågan är om det är värt det? Är det bättre att avliva direkt? Tänk om det är något som förvärras när varken veterinär eller Lisaisa finns tillgänglig! Och inte vågar man lämna honom hemma med någon som bara kommer och tittar till mössen varannan dag om vi åker bort… Jag antar att han hur som helst är uträknad som avelsdjur nu när han får det ena problemet efter det andra…
Det är bara det att han är vår favorit…
Hade det varit någon av de andra hannarna hade vi nog inte tvekat lika mycket.
Den lilla knölen han har vid/på "kisspluppen" ser inte ut att ha vuxit något, extremt lite isåfall. Han kissar lite nu o då och beter sig inte konstigt på något sätt. Den ser ut att sitta på sidan av själva urinröret. Det är alltså inte själva pluppen som är svullen utan någon utväxt som sitter på ena sidan på den.
Om ingen här har någon ide om vad det kan vara är det nog bäst att du går o kollar upp det hos veterinär. Han längtar nog hem också nu.. Men han är väldigt borskämd här på vårt vardagsbord.
Dra ner förhuden och kolla på snoppen. Rengör den med ljummet vatten. Även dricksvatten med C-vitamin kan vara bra om det är urinvägsinfektion.