Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1235 ggr
Zamwyn
0

OT - Hamstrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visar upp mina små enstöringar här. Vet inte hur intressant det är för musmänniskor, men inkluderar lite genetik så kanske det  blir bättre. ;) Har haft hamster sen -86 och tog första kullen -92 (guld). Tog en paus i ett par år fram till i höstas, så jag började igen. Har fått börja om helt på nytt, det finns några Barabaz långt bak i stamtavlan på flera av de nuvarande, men det är inte mina linjer tyvärr. Är inne på andra kullen för i år. Det bidde 6 bebbar, vilket känns väldigt lagom. Mamma Fröken Lakrits är en lh svart satin och pappa Mapilamis Örving "Öde" är en lh satin sk koppar (AabbeeppUU). Hos guldhamster maskar creme (ee) svart/non agouti så en A-ee och en aaee ser likadana ut, så innan denna parning visste jag inte om Öde var svart, bar på det eller inte hade ngt a-anlag alls. Satin hos guldhamster är dominant, och normalt parar man inte två satin med varandra då glansen inte blir bättre. Det finns en myt om att ungarna blir pälslösa då, men det stämmer inte. Däremot ser sk dubbelsatiner väldigt flottiga ut i pälsen, och har man väldigt dåligt pälsade hamstrar i grunden kan det kanske fläckvis bli kalt/glest, men det kan det även med enkelsatiner. Vill man jobba med satin är de med dubbla anlag ganska praktiska i aveln emellanåt, de ger ju 100 % satiner med icke-satin partner.

Inte helt lätt att förminska inte… Klicka på länken för korrekt bild. Här en liten rufsig en, tycker hon ser ut som en liten punkarhampis!

Zamwyn
0

Två normalfärgade tjejor med svart syskon. Nf är guldarnas motsvarighet till agouti, dvs vildfärgen, A-. De är också umb (umbrous), vilket hos hamstrarna är ett dominant förmörkningsanlag som kan kombineras med alla färger, men inte kommer till uttryck på vitt och svart (eller vissa tecknade). Har LotR/LotRO tema på denna rundan alfabetet, och dessa två heter Barabaz Barbed Fury (enda icke-satinen) och Barabaz Brandywine.

Zamwyn
0

Här är lille Barabaz Bamfurlong, mest kallad Baby Bam. Det är ngt fel på bakbenen hans, han har ingen riktig styrsel i dem så han har svårt med balansen. Tog beslutet att låta honom leva trots allt, för han är piggast av dem alla och väldigt aktiv. Kommer alltid fram och kikar vad som är på G när jag kommer och pratar med dem. Misstänker neurologisk skada av ngt slag. Tror inte det är genetiskt då vare sig mamma eller pappa lämnat ngt liknande i tidigare kullar (eller släkt bakåt), men säker kan man inte vara så ska hålla extra noga koll på den här "tråden" nu. Tänker vara våghalsig och använda halv- och helsyskon i avel, men givetvis inte lille Bam själv, oavsett vad som händer framöver.

amaira
0

Störtsöta!! Hamstrar är verligen gulliga!! Och intressant.

Så dubbelsatiner kan bli flottiga i pälsen hos hamster. Intressant. Det sägs - jag har hört - att man helst ska låta bli att para satin med satin (mus alltså) pga sämre päls tror jag det var. Satiner ska tydligen också vara sämre ur sund- och friskhetsperspektiv, något jag inte märkt något av ännu.

Det händer ibland att någon satinunge blir väldigt gleshårad, men på det stora hela tycker jag mina satiner blir bra. Avlar ju satin. Men jag har ett par stycken svarta långhår satin, som jag tycker har just flottig päls, och har funderat mycket över varför. Kanske är det dubbelsatin? Tål att ha i bakhuvudet.

Zamwyn
0

Jag har ju så liten erfarenhet av musavel att den inte kan räknas, men rent genetiskt/teoretiskt anser jag inte det finns belägg för att inte para två satinmöss om vi pratar rent pälsmässigt. Det är ju recessivt, så alla satinmöss är dubbelsatiner kan man säga (sasa), enkelsatinerna är inte satin (iaf inte fenotypiskt), bara bärare. Hos hamstrarna är anlaget dominant, så därför finns både homozygota och heterozygota satiner där satinpälsen således alltid kommer till uttryck fenotypiskt.

Jag undrar om inte dålig päls, kala fläckar osv i kombinationer efter två fenotypiska satin-möss snarare handlar om dålig pälstäthet. Kruxet skulle kunna vara att om man avlat mkt på bara satin, så har man kanske inte lagt märke till pälstätheten på det sätt man skulle göra med ickesatiner. Men som sagt, detta är inte grundat på mina egna i princip obefintliga musavelserfarenheter. Har inte ens haft några egna satinbebbar. Flört Fast det du nämner om de svarta kan med referens till mina hamstererfarenheter ha med färgen att göra, svart är inte riktigt rätt färg att ha satin på, och är det ingen bra glans ser de flottiga snarare än skimrande ut. Gäller alla djurarter som har både svart och satin tycker jag det verkar som. Definitivt hos hamstrar. Heterozygota svarta satiner ser oftast flottiga ut de med, även om dubbelsatinerna är värre.

Jätteintressant att du inte märkt sämre sundhet hos dina satiner, Amaira! Hälsomässigt tror jag det är som finländarna säger, att satinmössen förr var mindre sunda för att man inte hunnit arbeta bort det än då, men nu kommit tillrätta med det. Ryktet/myten hänger dock med. Alla nya varianter brukar ju dras med "barnsjukdomar" innan man kommit ifrån effekterna av då aveln var koncentrerad på att befästa anlaget i första hand. Men då bortser jag från storleken, det finns ju en bekräftad koppling till mindre storlek hos satinmöss, även om den vad jag förstår kan gå att hålla i schack om man selekterar noga för stora möss.

amaira
0

#4 "Det är ju recessivt, så alla satinmöss är dubbelsatiner kan man säga"

Heja amaira! Fot i munnnen Det vet jag ju. Ibland (tyvärr alltför ofta) trasslar mina tankar ihop sig Gråter fullständigt. Det är en av anledningarna till att jag är "förtidspensionär". Ledsen 

"det finns ju en bekräftad koppling till mindre storlek hos satinmöss"

Aha! Intressant det också. Det märker jag av…

Glad för allt du skriver!!! Glad

Zamwyn
0

#5 Ha ha, du skulle bara veta hur många gångar jag kontrolläste vad jag skrivit innan jag publicerade, trasslar nog oftare till mina egna tankebanor än håller dem på sitt raka spår. Min specialitet är att förbise det allra mest uppenbara (som jag ju egentligen så väl VET) och försöka leta rätt på den krångligaste, mest långsökta tanketråden. Så du är i gott sällskap. Flört

Tusen tack för den sista meningen, sitter här och rodnar… GeneradGlad

Grodan
0

-92 (guld).

vad betyder det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Guldhamster kanske?

/Anneli

Achatina
0

att hon 1992 fick en guldhamster kull antagligen x)
det finns ju fem olika hamster arter som man håller som husdjur x)

Grodan
0

haha… just… jag är stolt okunnig om hamster!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
0

Precis, det var då jag tog första guldhamsterkullen. :) Har haft några kullar vintervita dvärghamstrar också, hade en storflock. Intressant faktiskt, för dels var de väldigt sociala och trevliga, om än inte lika roliga som möss, dels var det bara ett enda par som fick ungar. Hade 2 systrar ihop med en hane för jag ville ha kullar på båda, men han valde ut en av dem och den andra var bara med och hjälpte till sen. När barnen kom vartefter fick de stanna kvaroch det var inga syskon som parade sig, eller föräldrar med barn eller så, bara samma "alfa-par" som fick bebbar, som resten hjälpte till med. Helcoolt!