mus-hamster *funderingar*
Just nu funderar jag en massa om djurval och sådant. Jag har just nu tre stycken hamstrar och har haft hamster för drygt 9-10år sedan. Men jag har också haft möss, fast mer frekvänt än vad jag har haft hamstrar.
Har på den senaste tiden kommit fram till följande:
Jag gillar hamstrarnas kroppsmassa, det känns som om det är mer att ta i. Ett djur liksom. Medan nattaktiviteten talar mot dem eftersom jag har sömnproblem vilket iofs borde lösa sig nu när jag har sommarlov och får samma dygnsrytm som hamstrarna.
Men på samma gång gillar jag mössens livlighet (dagtid), tillgivenhet, nyfikenhet, sällskaplighet osv. Även doften är ljuvlig <3 Sen har jag aldrig varit med om att någon mus har varit kräsen vad gäller mat.
Så jag funderar lite på om det finns något mellanting? Något som har lite massa men som är som en mus i det övriga xD Eller om det är typ dead end. Antingen det ena eller det andra. Råttor är dock inget att jämföra med, eftersom att de är som små hundar mentalt. Dessutom är de för stora just nu.
Inte för att jag direkt kommer att skaffa något mer djur nu på ett tag förmodligen men ändå. Fundera kan man ju alltid göra liksom x)
Gerbiler?
Helena

Vad menar du med att det skulle vara för problem med att råttor är som hundar?
Det kräver ju ofta lite mer med råttor, det är sant. Men där får du både massa och livlighet. Du kan ju hålla dig till små honor! :) Så groteska som hamstrarna är nu för tiden tycker jag inte det är så stor skillnad i storlek jämfört med råtthonor.
Gerbiler är jag faktiskt också lite nyfiken på. Vet inte hur tama de blir men de är ju himla roliga att sitta och glo på när de skuttar runt. Charmiga som sjutton, tycker jag!
Annars kan du ju leta efter en stor snäll engelsktypad mushane!
Älskar mina stora små vänner..
Jag kan inte förstå tänket, förlåt.
Gillar man möss så finns lixom inget annat. Det finns inget annat djur som är som möss - bara möss. De är unika små varelser.
De trivs ofta i den värld man ger dem. De är lätta att husera och tillgodose behoven. De blir mkt tama, är snälla och goa, har bra balans, är läraktiga och smarta och dygnsrytmen går att vända hur lätt som helst.
Jag har aldrig förstått det här med att jämföra djur riktigt. Jag gillar det mesta, vissa mer än andra, men att jämföra känns skumt. Vill man bara ha en sort, varför inte satsa på det man inte kan leva utan (oavsett vanor, storlek osv) och låta resten bero till en annan gång?