möss som nyser=ej friska
Pratade med veterinär Rickardo Feinstein på SVA för ett tag sedan och han sa att möss som nyser inte är friska.
Bra att veta kanske, så att ni alla vet att det inte är ett "normalt beteende" för möss att nysa.
Verkligen bra att veta, tack för infon, Grodan!
Bra att veta! Men beteendet som mina möss har är att de nyser precis innan de ska tvätta sig. Är det normalt? Samma sak var det med min förra hamster… Hoppas verkligen inte att de är sjuka… :(
/ Emma
#2 Det är inte ett naturligt beteende för möss att nysa.
#3 Aj då! Kanske ska ta och byta bottenmaterial eller rentav gå till en veterinär.. Tack för hjälp!
/ Emma

Har också haft en nysmus. Hade dock turen att det gav med sig efter ett par veckor. Det var min Vattnadals Pan. Engelsktypad satinhane.
Älskar mina stora små vänner..
#5 det finns många flera bakterier och även virus än mycoplasma som orsakar nysningar och andningsbesvär.
Bra tänkt, skriv artiklar… (jag har säkert tid, men inte ork eller lust!)

Så en mus kan alltså inte nysa för att den bara fått nåt i näsan?
#8 det är tydligen inte så vanligt, men förslagsvis nyser den då någon enstaka gång och så är det över… den nyser inte var 10de minut eller 20 ggr om dagen typ
Vad är att nysa?
Jag har hört nu att min hanmus mer "fnyser" när han knallar runt. Man ser liksom ingen ryckning i kroppen eller så, utan man hör bara små fnysningar lite då och då. Ska jag anta att han har nåt i snoken eller bör jag uppsöka vet. månne?
/Anneli