Jord?
Hejsan! Håller på att städa musarnas akvarium och undrar och man kan använda vanlig planteringsjord åt dom att gräva i? Tänkte fylla en skokartong/glasslåda eftersom vi har 6 st 50liters-säckar från plantagen i trädgården :). Vill ju inte att det ska vara farligt för dom så jag frågar här först för säkerhets skull.

Mina hamstrar (och marsvin) bor på barkmull från weibulls.. Uppsugningsförmågan är kanske inte JÄTTE bra xD Men det fungerar. Och som något för en leklåda fungerar det nog jätte bra. Vildmöss lever ju inte i en spånig miljö :P

#1 Så jag kan ställa in en låda då? Tror dom skulle tycka om det, dom älskar att gräva och kraffsa i blomkrukor iallafall! :)
Jag har ibalnd lagt en liten kruka med jord och ibland ett hörn med vanlig planteringsjord och det är sjukt populärt. Idag hittade sambon ena musen i en blomma som står typ 20+25cm frpn lekburen dit hon hade hoppat för att få gräva….. Jag har inga tvivel om kärleken till jord hos mina möss :D

#3 Haha, ställde in en liten kartong i hörnet och i början var dom lite skeptiska men sedan grävde dom och smakade om något gick att äta! Mina små tjockisar! Satte även in deras nyköpta terrakotta-kruka och den var populär! Bilder på när akvariet var nystädat kommer troligen imorgon om jag hinner.

Mina ÄLSKAR att gräva i jord. Mina ljusa damer brukar bli lite lätt "bruntickade" dock ^__^
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
mmm… det är anledningen till att jag inte har jord till mina - jag blir så smutsig i ansiktet när jag pussar på dem sen…
Häromdagen hade den ena gått från lekburen till en kruka 20cm bort och grävt så mycket att sambon som var hemma undrade vad som lät. Det som lät var jorden som ramlade ner på golvet =D

Hihi, vad mysigt. :)
/Anneli
haha vettu mina hade rensat den dära lådan.. Jag har lådan inne max ett dygn sedan är det bara att ta ut den för den är tom och dom har puttat bort den från hörnet där jag brukar sätta den…
Men måste säga att dte är helt ljuvligt hur glada dom blir för lite jord..Dock tycker jag att spånet blir lite äckligt med jord så brukar byta det med färre dagar emellan mot de gånger jag inte har jord.. men det är det absolut värt….

Haha dom har burit i en massa toa-lätt i den nu :P
:D :D:D
Jag var tvungen att ge Quirinus en jordlåda igår bara för det. Så nu är det jord överallt… förutom i lådan typ.
Brukar gräva ner lite mat i jorden också, frön och så, så det blir ännu mer skoj att gräva runt.
/Anneli

Mina ä ganska bra med att behålla jorden i låda (utom det som skvätt). Fast jag har en ganka stor låda, så de kan gräva ner sig och göra gångar och sånt.
Förresten GucciDior är dendär kryddkrukan otroligt söt som mushus! *avis*
Quirinus gräver aldrig gångar, har jag märkt, hur djup låda jag än har. Han gör bara gropar och backar liksom. ^^
/Anneli

"19 det är kul att sederas personliheter sådär (= En kille jag har gtäver ner sitt hus i jorden och sover under jord sen

Nu har vi ett akvarium med 15 cm jord/barkmull i botten. Mössen älskar det. Vi är lite lagom förtjusta eftersom musingarna bokstavligen går under jorden helt dagtid. De har säkert jättekul i sitt intrikata gångsystem. Nåja, städningen är inget problem, det behöver aldrig städas nästan. Vid nästa städning blir det tyvärr tunnare med bottenströ.
Finns de ingen risk att gångarna rasar igen så att de inte tar sig upp igen och blir levande begravda om de har så mycket jord att gräva runt i?

Jag har funderat på om man skulle blanda jorden med spån för att få lite mer stadga i det hela. Passade några crassusar för en massa år sedan och de byggde stabila gångar i sitt spån..

Ser inte ut att vara nåt problem med ras. Dels håller gångarna förvånansvärt bra och dels är jorden så lätt och porös att de snabbt puttar undan den om de vill upp på nåt nytt ställe.

#18 Jo, när jag såg den på plantagen tänkte jag så direkt! Man fick frön till den men när vi hade använt den så tog jag den direkt! Men den var ju inte jättebillig, 199:- har jag för mig.. :P
Nu finns det INGEN LÅDA kvar! Den är BORTA! Men jord finns det, i hela akvariet! :)