Stamtavlor
Jag ska göra egna stamtavlor, och funderar på att testa det i Photoshop. Är det ngn som vet ungefär hur många pixlar (längd och bredd) som motsvarar ett A4?
21x29,7cm är det = 595 x 841 pixlar
fast… ska du regga möss i SVEMUS måste du ju använda SVEMUS stamtavlor…
Tusen tack!
#2 Jadå, då ska jag göra det. Nu gällde det de där andra smådjuren.
Gick ur SHF för ett tag sedan och frilansar tills vidare. Men stamtavlor vill jag ju ha ändå!

Men inte skall du använda Photoshop till sånt! Använd Word för själva texten, eller möjligen Excel om du vill koppla ihop informationen mellan olika ark. Om du vill ha en snygg logga på pappersarket när du skriver ut det så kan du använda Photoshop till bilden och sedan använda den vid utskriften. Photoshop är ett bildredigeringsprogam som tar flera heldagar att lära sig.
Om du däremot vill ha stamtavlor till dina djur för själva funktionen av stamtavlor, dvs att du själv lätt skall kunna spåra varje djur och följa släkten över generationerna: då skall du antingen bygga själv från ett databasprogram som Filemaker eller ladda ner ett färdigbyggt som normalt används till släktforskning. Jag tror att det finns ett tiotal färdigbyggda freeware alt shareware om man letar runt lite.
Dvs alternativen som jag ser det är a: lär dig Filemaker, b: ladda ner ett sharewareprogram för ändamålet.
ska bli spännande att se!
#4 funderade också på varför hon skulle använda photoshop, men kanske vet hon något jag inte vet… hihi
#4 Någon expert på Photoshop är jag absolut inte, men jag har gått kurs en gång i världen och "labbat" lite med det i några år. Det är bara ett fåtal kullar det handlar om, som sedan ska registreras på riktigt så småningom, så det enda jag är ute efter nu är ngt som är roligt att göra och som ser snyggt ut. Påtar en hel del med Excel och Word också, men till just detta vill jag ha Photoshop.
Vad det gäller släktforskningsprogram (både för människor och djur) har jag inte hittat något jag är odelat förtjust i, har prövat massor under många år men inte fastnat för ngt. Mest van är jag dock vid Holger som SHF använder (SVEMUS också, kanske?).
Tack så mkt för tipsen och det utförliga svaret ändå, och Filemaker fick du mig nyfiken på nu så det ska jag absolut kolla upp hur som! 
Jo, SVEMUS använder Holger.
Jag är en gratisfia, vill ha allt gratis och det enda jag hittat som är gratis och mkt bra är http://www.mouserydatabase.com/
#7 Jopp, den vill jag också prova när det blir småmusar hemma. Tycker inte ens $ 30 är så mkt per år för fullversionen. Har du pysslat något med den fria versionen än, Grodan?
#8 nope, vill, men orkar inte… min dator tycka den sidan seeeg…
mailade också och frågade om vi inte kunde få programmet till SVEMUS, men fick nej… eller svaret att visst versionen på nätet är den som gäller… jag ville mer att SVEMUS skulle ha sin stambok med programmet… nåja