Marsvin+mus
Jag tittade lite på bilder på möss med hundar eller katter, och tänkte att det inte borde gå med en iller, eftersom de är rätt förtjusta i möss, så kom jag på att marsvin inte äter kött, så jag undrar;
Tror ni att om man hade en tillräckligt stor bur med väldigt tätt galler att man kunde ha två möss och två marsvin i den?
De ska ju ha samma underlag, marsvinen äter inte mössen, mössen är för små för att skada marsvinen och mössen kan leka i höet som marsvinen äter.
Om man gör en bra müsliblandning med torkad frukt borde ju båda kunnat äta den, eftersom pellets inte borde behövas till marsvin om de får bra vanlig mat, och så kan ju mössen äta lite av grönsakerna marsvinen får i buren, och om man sätter in köttfärs till mössen borde ju inte marsvinen äta upp det.
Om det går så hade det nog varit rätt sött.
Och hur ska du göra med gallret? möss knatar ut genom gallret på buren för marsvinen på 1 sekund. Sedan så ska möss sitta för sig och marsvin ska sitta med en artfrände i sin bur. Sedan ska marsvin ha hö och har hö inte fått stå där vilda möss o råttor ej är i ca 6-7 veckor så riskerar mössen få skabb av hö.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det har jag tänkt på. 0.5 cm mellanrum mellan gallret och man kan ju låta en stor säck hö stå i 6 veckor i ngt rum innan man köper djuren, och när man börjar använda det så har man hö "på lagring" och tar fram det när förra påsen är slut.
Nu är det ju inte precis så att jag tänkt ha det så, det är bara en utav mina många underliga tankar.
Låt det vara tankar förverkliga dem inte. Känner en som har en Degu i samma bur med sina tamråttor hon tar ej till sig att de ska ej bo ihop. Detta pga de ej finner Degu kompis trots jag hänvisat till uppfödare, annonser jag sett.
Sedan kan ett marsvin bita ihjäl en mus o mus kan skada ett marsvin..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nej, jag har verkligen inte tänkt förverkliga det. Som sagt, bara en utav mina underliga tankar.

För flera år sedan när vi hade hus med uthus då hade vi stora golvburar/hagar till marsvinen som vi hade då, och där kunde man ibland se ngn liten söt vild mus sitta och äta ur marsvinens matskål, så gulligt så. Men de vilda mössen kom ju bara och hälsade på lite ibland för annars bodde dom ngn annanstans..

Min kanin hade skogsmöss i sin bur, nåja lilla hage i uthuset. Vi gav honom havre till pelletsen, och den tog mössen med sig och lade bakom en hylla. Vi hittade drivor av havreskal när det blev vår. Däremot så tröttnade han nog på dem en dag. Vi hittade 2 döda i vattenskålen. Den var grund, så de skulle ha kommit upp själva om de ville. Antingen tryckte han ner dem där, eller så lade han dem i den redan döda…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Beror nog mycket på hur nyfikna marsvinen eller musen är. Nyfikna marsvin smakar gärna med tänderna… och dom smakar mer än gärna på en mussvans, och marsvin skulle nog ifall musen har otur kunna göra rätt så stor skada på svansen. Och möss är ju inte alltid genomsnälla dom heller. Så man ska nog inte låta dom bo ihop.
marsvinet borde ju kunna trampa på musen oxå.
#8 Fast det tror jag inte skulle göra så stor skada, marsvin har ju ganska små tassar och har inte så mycket kraft i dom som tex kaniner har. Då är det nog större risk för kväving om marsvinen lägger sej på mössen hehe.. men möss är ju ganska bra på att klämma sej ur trånga utrymmen, så det är nog ingen fara heller.
Fast möss ska ju ha fri tillgång på torrfoder också, medan marsvin ska ha typ 2 msk pellets/dag om de ens har pellets öht. Helst ska de helt enkelt ha fri tillgång på hö och få grönsaker varje dag, mao inget torrfoder öht annat än när de växer.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
vill man kan man ju lösa det problemet med att bygga en liten liten hylla som bara mössen kan ta sig till där de kan äta:P

#10 Det är kaniner som ska ha typ 2 matskedar pellets xD Marsvin är ju designade för att äta nästan alla av dygnets timmar x)
men skulle själv inte våga ha möss och marsvin tsm. Man vet aldrig vad som skulle hända. Men visst vore det en intressant tanke. Bästa vore om alla djur gick bra ihop, käkade samma mat osv. så slapp man ha så kallade burar och flera olika sorters mat osv ^^
Mina marsvin har jämt mat framme…. ^^