Mus på smällen?
Hejsan. :) Jag blev precis medlem efter att ha sittit och läst igenom en massa inlägg i 2 dagar nu, så jag tänkte börja med att presentera mig.
Jag heter Lina, bor i Kiruna och är snart 15 år. Jag har bara varit musägare i 10 dagar men jag har växt upp med djur och min syster har haft 2 möss * 3 = 6 möss, så jag är inte ovan med dem.
Det är såhär att jag var på Grans naturbruksgymnasium i Piteå och skulle köpa möss, och fick de till och med gratis eftersom de har så mycket möss och de hade precis fått en massa ungar.
Mössen jag valde var från två olika kullar och de bodde därför i olika burar, och i ena buren fanns endast honor, men i den andra fanns det två honor och en hane, och även om jag läst mycket om möss så hade jag inte läst om avel, och visste inte att de kunde bli dräktiga redan vid 5 veckors ålder.
Mina möss var då ca 2 månader gamla, och nu har jag som sagt haft dem i 10 dagar, och hon i den delade buren har blivit lite rundare om magen, så om hon är dräktig borde hon ungefär halvt gången. Hon bäddar mycket mer nu än förut…
Hon är päronformad och smal på främre delen av kroppen, så det ser ju ut som att hon är dräktig, men hon är inte sååå tjock ändå.
Hur stor borde hon vara om hon är halvt gången?
Hon är bara 2 månader, så kan dräktigheten vara farlig för henne på något sätt?
Jag vill ju inte att det ska hända henne något. :/
Jo, och förmodligen är det hennes bror som hon parat sig med.
:( Hur blir det med ungarna då?
Är hon dräktig så får du passa på och njuta av söta ungar!
Hon klarar det bra trots sin ringa ålder, även om man hellre ska vänta tills de blir lite äldre. Parad med sin bror kan också gå bra - eller så får hon en kull med färre ungar som är svagare, och där en del kanske dör, det vet man inte. Det beror på om de bär på recessiva sjukdomsgener, det behöver de ju inte alls göra!
Det kommer säkert att gå bra, du verkar kunna klara det galant.
Okej. Tack för svar. :)
Får väl vänta och se om magen blir större, och om det kommer några bebbor.
Japp, det tycker jag.
/Anneli
Tycker jag med.
Börjar nästan tro att det är något liknande med en utav mina mushonor. Hon är mycket rundare än sin syster, fast det blev hon några veckor efter att vi köpt dem. Hon sover dessutom mycket mer. Min andra mushona håller på att lukta henne i baken rätt ofta (eller kan det kanske bero på att hon är brunstig?). Ärligt talat har jag ingen aning… Min mushona satte även ner baken på min arm och liksom "strök" den där i en sekund. Så min fråga är - är hon bara brunstig eller kan det vara så att hennes "syrra" är en "brorsa"?
/ Emma

Tycker också det ser ut så! Har du rotat fram den här artikeln? Min mus får ungar
Länkar för säkerhets skull även till denna om du missat den: Mata musen rätt!
Där finns en massa bra info om mat! (det är ju superviktigt att tänka på att mata upp en dräktig och digivande morsa men även annars med)
Välkommen hit förresten! :D
Älskar mina stora små vänner..
#7 Tackar, tackar. :)
Jo, jag har läst dedär artiklarna säkert två gånger var. Fast jag tycker att mina möss bara äter MINIMALT av färskmaten jag ger. Bara en, två tuggor, sen ligger maten där i skålen tills jag kastar den. Basfodret äter de dock mängder av.
#8 men du har väl inte haft dem så länge va? Mina var så i början, typ två första månaderna.. men nu så äter dom det mesta :D
#9, nä, jag har inte haft dem så länge. :) Men jag är lite orolig att hon ska äta upp ungarna eftersom hon knappt äter annat än basfodret.
#9 pröva lite olika saker.. Jag la in allt möjligt grönt och vi har nu kommit fram till visa favoriter. Avokade är en höjdare här hemma och jag brukar mosa ner ärta, morötter(kokta), blomkol, brocoli och bönor och det går åt :D
#11, Jo får göra det.
#12 tror dock att mina möss lider av nån sorts pms… Dom har som cravings på vissa saker och hoppar över dem för att någon vecka senare helt ignorera dem.. men det är bara skoj…. ;D
Tror nästan att hon borde föda snart. Hon låg som "platt" nyss ett tag, och nu är hon inne i huset.
Och jag såg även att där hon legat sådär platt fanns en pytteliten blodfläck på spånet. Det var inte stort, kanske 4*3 millimeter. Är det normalt? Det har inte varit mer blod någonstans vad jag kan se.