OT, Vildråtta med ungar
Nu när jag hade varit och handlat och kom hem så såg jag några små bruna grejjer som sprang ut efter väggen mot huset som jag bor i, Det första jag tänkte på att det var allt ena söta små möss, och nästa tanke var men hur har mina möss kunnat ta sig ut och ner hit på gården för jag bor ju ändå på andra våningen och fönstret in till djurens rum är bara öppet en liten glipa för att fåglarna inte ska kunna ta sig ut. Jag följer de små och de springer ner i en sån där vattenbrunn/avlopp som var öppen en liten bit och där sticker en stor fet råtta upp sitt huvud, alltså mamman till de små söta grejjerna. Så det var inte några små söta möss som jag såg utan ett gäng med små råttungar, agouti och fina..
Så nu blir det till att ringa bovärden på måndag så får dom ta bort råttorna, inte så himla kul om dom där skulle få för sig att ta sig upp via avloppen i huset. Jag vill inte ha en råtta nosande i rumpa på mig när jag sitter på toa, usch!!!

Men nu blev det som OT här på mus iFokus eftersom att det är här som jag håller till mest..
Ta det lugnt, att en råtta kilar in genom toan är väldigt ovanligt :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Men jag vet en råtta som tog sig upp genom avloppet hos en granne i ett hus där vi bodde förr i tiden, så jag vill inte gärna ha ngt ovälkommet besök inne på min toa..
Risken är väldigt liten ändå ^^ När de väl kikar fram brukar det dessutom vara när det är helt torrt i toastolen dessutom… Nu vet inte jag hur toastolar funkar, men det brukar inte vara torrt i en som används antar jag?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
antar att det är väääldigt mycket råttor där om de e ute o springer öppet mitt på ljusa dagen :S

..Fast att de rör sig i ens kloaker är väldigt vanligt. Alltså, de som inte är vattenfyllda utan bara har inte rinnande vatten på botten är perfekta passager för råttor.
Älskar mina stora små vänner..
ja visst hör de hemma där, men de borde inte komma fram. Vi hade fått in råttor i förådet för två vintrar sen. Såg spillning… En gång när jag gick in där och tände lyset så tog det över en minut innan det blev tyst och alla satt sig i säkerhet. Jag gick inte ner dit igen innan det blev varm och de flyttade ut igen.

Jag brukar annars gilla råttor och jag har ju haft råttor själv och dom här vilda råttungarna påminde ju lite om mina agoutifärgade möss så dom var ju söta, Men deras mamma som stack upp huvudet hur markbrunnen, eller vad det kallas, ja hon var inte alls söt hon var ju ett monster, fy alltså.. Jag brukar inte se råttor här omkring annars, och nu var det ju mitt på ljusa dagen & mycket folk ute på gården men dom här råttorna kanske var hungriga eller ngt sånt eller så är det välbebott i kloakerna.. Gäller det så inte tror jag att en vildråtta backar för lite toavatten för det är ju inte några dumma djur precis..
Här prasslade det en del i buskarna i vintras, och jag antar nästan att det var råttor för möss hade inte låtit lika mkt och andra vilda djur hade nog inte vågat sig så nära intill huset. Gillar vilda råttor också. Försökte rädda en skadad råttunge för några år sedan, men jag hann inte ens hem med den innan den dog.
När jag höll på med hästar förr, hände det en gång när jag mockade att det satt en liten mus på högaffeln när jag lyft en tuss lortig halm. Otroligt söt, men vad rädd jag blev när jag tänkte på att jag kunnat spetsa den!

Men du Zamwyn vi hade ju en räv här i stan i vintras ju, kan det inte ha varit den du hörde. Jag såg den en kväll när jag var ute med Benji, den bara kom & traskade förbi oss utefter gågatan, Ja Benji vart ju väldigt förvånad, en hund som är ute och går och inte ens tittar åt honom, så då fick Benji väldigt bråttom till att kissa in sitt revir för det är ju hans gågata ju=)) Det skrevs mycket i Ljusnan om den här räven,,,
Jag brukar också ha gillat vilda råttor men den här råttmamman var inte att leka med, inte när hon hade alla ungar springandes överallt, den blicken hon gav mig det var en mammas blick som skyddar sina barn, Hennes bebisar var ju himla söta i alla fall, dom var inte större än våra vuxna svensktypade möss, men deras mamma var inte söt, inte ett dugg..
#11 En räv? Har jag antingen missat eller förträngt! :) Just här var det nog råttor ändå dock, de buskarna är så täta och jag vete sjutton om det kommer in en räv där. Mne man ska aldrig säga aldrig!

Den här räven vandrade tydligen från Bolleberget genom stan & bort åt Vevlingehållet, Den stannade till och sov på folks verandor, balkonger & sånt utefter sin vandring så den höll på ett tag med det. Bla stannade den till nere på Öster och hade tagit sig upp på en balkong på andra våningen på ngt vis, för dom som bodde där uptäckte räven på morgonkvisten då låg den och sov på en badenbaden eller ngt liknande på balkongen så dom tog en bild på den och skickade in till Ljusnan.