Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 811 ggr
amaira
0

Utställning 24 augusti.

Ni har väl det i åtanke?

I år ska jag ställa ut "avelsgrupper". Ge mig konkurrens vet jag!! Flört (är det ingen annan som ställer avelsgrupper vinner jag automatiskt … )

Nikki med två döttrar i standard (alla ck/t skh, mestadels eng typ)

Ja, jag har ju blandat, både typ och hårlag - sånt bådar inte gott för en utställning. I hårlag gillar jag bäst "semilånghår", dvs lite långhår men inte värst, och inte heller helt korthåriga.

I pet blir det nog Ivra med Trioche och Tissetass, och kanske även Asima med två döttrar. I standard funkar de inte, de är för mycket "blandningar". Fast Ivra ställs i standard också, sin halva vita svans till trots.

Hur ska vi resonera när vi ställer ut våra möss? (diskussionsfråga!)

Till standard: Ska vi först titta noga efter (och även veta då) att musen är tillräckligt BRA och klarar av åtminstone 80 poäng, men helst åtminstone 83 eller 84 poäng? Eller är det bara förmodade certifikatmöss med minst 85 poäng som vi törs ta med oss?

Eller kan vi vara trygga i att veta, att 50 poäng är godkänt för en mus.  Och ta med oss våra möss för att få en bedömning på dem, lära oss mera, och ha en kul dag?

Tänk om våra möss visar sig ha kvalster? Är tanken så "skämmig" att vi väljer att vara hemma, eller åtminstone inte ta med dem? Därför att vi  ännu inte "kan se" dessa många gånger osynliga små odjur?

Anett Lindbom
0

Vart blir den utställningen?

Zamwyn
0

Jag blir nyfiken på vad en avelsgrupp är i Svemus? I SHF är det ett föräldradjur med 3 avkommor, i varianter som "hör ihop". Det finns också uppfödargrupp, vilket kan vara vilka djur som helst från samma uppfödare (behöver alltså itne vara släkt), men även här bör de passa ihop variantmässigt. Uppfödaren behöver inte äga alla själv, utan även sålda djur får ingå i dessa grupper. Är det så i SVEMUS också?

Jag tycker inte man som utställare (iaf som uppfödare) ska utgå från hur bra man tror mössen kommer placera sig eller hur mkt poäng de kommer få, utan främst för att få ett omdöme och göra en avstämning. En uppfödare som köpt in toppdjur som tar BIS-placeringar men som vartefter tappar kvalitén hos sina djur för att h*n inte kan ta tillvara på materialet, är inte lika skicklig som en uppfödare som startat med sämre djur men för varje generation klättrar ett pinnhål eller två kvalitetsmässigt. Det jag försöker säga är att det enligt min mening inte så mkt handlar om att ha bäst möss, som att hela tiden få bättre möss! Bäst är inte alltid bra (beror ju på konkurransen), men bra är alltid bra!

Vattnadal
0

Uppfödargrupp är 3 möss från samma uppfödare (kan vara sålda, det är uppfödaren som räknas, inte ägaren). De ska vara jämna som grupp. I st ska de vara samma typ, färg, hårlag od. Gärna båda könen och olika åldrar, men ändå jämna. Det är bättre att komam emd 3 helt obesläktade som ärnå är lika, än 3 kullsyskon, tex.
I pc går man på temperamentet, som ska vara jämnt i gruppen.

Avelsklass är en förälfder med 3 avkommor, där ska gruppen oxå vara jämn, ungarna gärna bättre än föräldern.

Håller med om att det inte bara ska vara de allra snyggaste som välkomnas. Meningen är ju att man ska lära sig något av utställningarna. Sen kanske det är onödigt att ställa en mus som får 62 p många gånger.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pehpsii
0

99,9 % säkert att jag kommer. Har då förhoppningsvis med mig nya snyggingar från Holland/Tyskland

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Zamwyn
0

#3 Tack, då förstår jag!

Ja, håller med om att man kanske inte behöver ställa en mus om och om igen med samma dåliga resultat. Men en första och kanske andra gång (för annan domare och/eller om musen utvecklats sedan förra gången), speciellt om man inte är så erfaren.

amaira
0

Utställningen är i Stockholm. Se här:

http://www.svemus.org/sidor/kommande-utstallning.html

"Håller med om att det inte bara ska vara de allra snyggaste som välkomnas. Meningen är ju att man ska lära sig något av utställningarna"

Precis min åsikt. Dessutom, varje utställd mus är ju en i nkomst till SVEMUS, eller hur? Man kan ju faktiskt ställau t för att gynna SVEMUS.

Anett Lindbom
0

Åhh jag har ställt ut mycket "skräp" & mycket bra genom åren både vad gäller hundar & katter, men vi for runt bara för att det var så himla roligt. Fast med katterna var det ju också för att få bedömning på ens djur, både avelsdjuren & avkommorna.

Eller tänk när jag hade mina tre första whippet vad vi åkte och ställde ut dom och ,oftast med bara tvåor, men det var ju roligt att få se andras hundar, träffa folk & för att lära sig mer.

När man ställer ut så måste man komma ihåg att man har med sig samma mus (el,hund och katt) hem som man hade med sig dit och det oavsett hur det har gått för ens mus på utställningen.

Grodan
0

#4 vad kul! tar du med recessive yellow från tyskland då?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
0

#4 & 8 Åh, RY… *dregel* Ja, please Pehpsii, gör det!!

Terato
0

Jag vill ställa ut två av mina tjejer i pet. Bara på skoj, har inget särskilt syfte för det! Men jag tycker de är bra så det är ju alltid kul att få en domares åsikt. Björndalens Fragancia och Vattnadals Citronfromage.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Det är en dubbelutställning så det finns ju chans till titlar - el i a f början till titlar… ex två A-pris - behövs bara ett till så är musen guldpet, två cert - behövs bara ett till så är musen champion… osv, känner att jag har dålig koll på alla titlar - finns ju såååååå många titlar mössen kan erövra i SVEMUS

Grodan
0

titlar Standard:

**Premier (Pr)
**3 PK eller kombination Cert och PK

**Svensk Premier (Sv. Pr)
**2 PK eller kombination Cert och PK (Ny titel, årsmötet 6 mars 2005)

**Internationell Premier (Int. Pr)
**3 PK eller kombination Cert och PK, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Grand Premier (Gr. Pr)
**4 PK eller kombination Cert och PK

**Internationell Grand Premier (Int. Gr. Pr)
**4 PK eller kombination Cert och PK, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Champion (Ch)
**3 Cert.

**Svensk Champion (Sv. Ch)
**2 Cert (Ny titel, årsmötet 6 mars 2005)

**Internationell Champion (Int. Ch)
**3 Cert, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Grand Champion (Gr. Ch)
**4 Cert.

**Internationell Grand Champion (Int. Gr. Ch)
**4 Cert, varav minst 1 givet av utländsk domare.

Titlar PC:

**Brons Pet (BP)
**1 slutbetyg A och 2 slutbetyg AB.

**Silver Pet (SP)
**2 slutbetyg A och 1 slutbetyg AB.

**Guld Pet (GP)
**3 slutbetyg A.

**Grand Pet (Gr. P)
**4 slutbetyg A, varav det sista taget efter 18 månaders ålder.

**Hexa Pet (H. P)
**6 slutbetyg A

**Septi Pet (Se. P)
**7 slutbetyg A

**Okto Pet (O. P)
**8 slutbetyg A

**Internationell Brons Pet (Int. BP)
**1 slutbetyg A och 2 slutbetyg AB, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Silver Pet (Int. SP)
**2 slutbetyg A och 1 slutbetyg AB, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Guld Pet (Int. GP)
**3 slutbetyg A, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Grand Pet (Int. Gr. P)
**4 slutbetyg A, varav det sista taget efter 18 månaders ålder samt varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Hexa Pet (Int. H. P)
**6 slutbetyg A, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Septi Pet (Int. Se. P)
**7 slutbetyg A, varav minst 1 givet av utländsk domare.

**Internationell Okto Pet (Int. O. P)
**7 slutbetyg A, varav minst 1 givet av utländsk domare.

Zamwyn
0

Shit pommes frites… Och SVEMUS har också den onödiga Premier-titeln alltså… Men vad 17 står PK för??

Muszimba
0

PK=Premier Kvalitet.

Grodan
0

#13 haha… den har smittat av sig från hamsterlandet - jag har heller aldrig begripit den… typ en mus som är nästan bra, inte bra nog att få cert o bli champion, men nära…

PK är istället för CK - Certkvalitet, som ju också är "nästan cert"… haha

Grodan
0

MEN det viktiga är i a f att man kan erövra 6 titlar direkt på utställningen!

1. Svensk Mästare i Standard 1/SMS1-08
  2. SMS2-08
  3. SMS3-08
  4. Svensk Mästare i Pet Class 1/SMP1-08
  5. SMP2-08
  6. SMP3-08

Dessa titlar sätter man före musens namn direkt! Ta t ex musen Emma. Vinner hon och blir Svensk Mästare i PetClass 1 heter hon SMP1-08 Emma.

amaira
0

#3 Ojdå. Var det 3 ungar och en förälder. Då minskar utbudet här. Får lägga till någon hane, så blir det i alla fall någon avelsgrupp.

Vattnadal
0

Kör uppfödargrupper annars då, det är enklare. Men avelsgrupper, en förälder med avkomma är coolt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Terato
0

Det är såna här gånger avelssuget sätter till igen! :) Vore ju asballt att ställa ut i grupper sådär.

teratos.r8or.se

Zamwyn
0

#Ja, men sätt igång då!!  Går ju här och väntar på att kunna köpa superduper snälla hanar av dig. Flört Räcka ut tungan

Tikkatikkatini
0

Men på utsällningar/träffar, finns det möjlighet att köpa med sig möss hem då??

Terato
0

Det brukar det definitivt göra!

teratos.r8or.se

amaira
0

Det brukar det alltid göra. Jag kommer också att ha med mig några sötnosiga tjejer till salu.

amaira
0

Jag tog upp de här frågorna, om utställningar och om SVEMUS´ syften, mål, och "ageranden" (eller icke-agerande många gånger, det går ju faktiskt inte bra för klubben just nu) i fredags.

Någon sa detta åt mig, som jag tycker är mycket klokt:

"Svemus borde fånga upp sina medlemmar där de står nu. Då kan kraven inte vara så höga på utställarna. Det finns ju knappast några "riktiga utställningsmöss" i Sverige. De (fåtaliga) uppfödare som önskar mera och annat, får söka sig utomlands (eftersom det helt eneklt varken finns uppfödare eller möss i den klassen annars). Sedan kan klubben växa och utvecklas med sina medlemmar."

Inte helt ordagrant skrivet, men så förstod jag andemeningen.

Jag håller med till 100%. Det finns ju så mycket vi behöver lära oss!! Själv ligger jag ca 10 - 20 år efter de fåtaliga uppfödare som finns, (av vilka flertalet dessutom inte syns) som har kunskapen och klassen på sina möss.

Utställningarna är sååå himla roliga!! De har varit mycket bra arrangerade, och mycket lyckade tillställningar. Proffsiga.

Men "folket" uteblir, och utställningsmössen får jagas med … envishet, böner och nästan hot…

Även de kurser som har varit har varit mycket bra, men "folket uteblir".

Visst, SVEMUS kan ha kvar sina tidigare rutiner, men, jag undrar … funkar det?

Ett önskemål som jag har själv, är "Bedömningsklasser", där vi helt enkelt kan få vår möss bedömda! Detta har jag önskar hela tiden, och jag önskar det nu med. Men jag vet ju inte om jag är ensam om denna önskan.

Bedömningsklass skulle då döma typ, storlek, temperament. Även päls och färg och teckning ges bedömning på, en "lektion" vad standarden önskar - men INTE som någon kritik mot "fel", snarare tvärtom.

Det kan ju faktiskt handla om världens bästa avelsmus!! Både i typ och temperament, kanske också färg-genetiskt, som har totalgalen standardfärg eller teckning. Men sånt kan ju vara ganska lättändrat (i förhållande till typ och temperament).

Muszimba
0

BRA skrivet Amaira. Men vill påtala att Svemus vill ha fler medlemmar. några har flyttat utomlands under slutet på förra året och det är tråkigt när de då inte är medlemmar längre.

amaira
0

Jag är inte medlem. Som du vet.

Men jag ska bli nu i slutet på månaden när pengarna ramlar in. Jag skav ara med på utställningen och ställa möss, och jag ska sitta domarsekreterare för grodan i pet, som fortsättning på min pet-domar-utbildning. Sedan ska jag bli standarddomare. Och sedan ska jag döma "bedömningsklasser"

Zamwyn
0

#24 Jag förstår inte riktigt varför det skulle införas bedömningsklasser istället för att utveckla vanliga klasserna, så att omdömena kanske blir mer matnyttiga och kritik ges på både bra och mindre bra egenskaper? Tror bara det blir rörigt. Däremot undrar jag om inte en omarbetad typstandard så att det blir svenska/små och engelska/stora var för sig skulle göra stor skillnad. Kanske t.o.m. en egen standard för en mellan-/korsad typ, iaf på lång sikt. Och varför inte ge registrerade uppfödare chansen att erbjuda sina köpare "musungemedlemskap" i SVEMUS, till reducerat pris? Så som kennel- och katteriinnehavare kan göra? Alla kanske inte blir kvar till ordinarie pris år 2, men säkert en del.

Terato
0

Jag är väldigt dåligt insatt i det här med utställning.

Men jag skulle välkomna att engelsktypade och svensktypade delades in i olika standarder.

teratos.r8or.se

Tikkatikkatini
0

Vad är det för skillnad på svensk och engelsktypade möss?????

axilur
0

#29 Ja, apropå det… Om det inte redan finns, så tycker jag det borde göras en skillnad-på-sve-och-eng-artikel med jämförelsebilder och info och tankar. :)

/Anneli

Terato
0

Absolut! :)

teratos.r8or.se

Grodan
0

#30 amaira kan göra det, hon har fortfarande medarbetar-rättigheter!

Grodan
0

#24 Jag är väldigt känslig för kritik om SVEMUS. Vet inte riktigt varför, men så är det. Jag har svårt för att klagomål. Att sitta på rumpan och klaga och ha ideér är inte speciellt konstruktivt. Vill man påverka och förändra bör man bli medlem och ha kontakt med styrelsen.

SVEMUS är en oerhört demokratisk förening som VILL att medlemmar skall tycka och tänka, samt också hjälpa till att förverkliga saker. Alla medlemmar kan påverka. Regler etc är inte fastställda för evigt. Man kan alltid påverka och förändra dem att passa läget för tillfället.

Hur många medlemmar som helst har förändrat klubben under åren genom att skriva till styrelsen, arbeta med domarrådet samt skickat in motioner till årsmötet. Det är plättlätt!

Problemet är aktiva. Av de som sitter i styrelsen är det få som eg har tid med SVEMUS. Denna styrelse är vald för att kunna styra upp föreningen ekonomiskt och byråkratiskt - laga de hål och sprickor som uppstått under åren då SVEMUS haft en mindre bra styrelse (i mitt tycke - och jag har ändå varit med i den…).

Nu vill jag inte med detta inlägg framställa riktigt den hårda ton som blir, men jag önskar att fler intelligenta människor blev aktiva i föreningen.

Tycker att det är underbart med dina ideér amaira och jag önskar att du ville dela med dig till styrelsen och få till stånd sådant som skulle passa mussverige idag.

Man får inte glömma att medlemmarna gör klubben och jag har svårt för inställningar som att "åh, vilka hårda regler, nä här vill jag inte vara medlem". Istället kan man väl ha inställningen "Ni har lite hårda regler, skulle vi kunna mjuka till dem lite, jag har ett förslag… bla bla".

För det är inte så att de få aktiva är tankeläsare. Förslag och hjälpande händer behövs ju.

Och jag tycker det är underbart med människor som förbättrar! Så jag ber dig inte att sluta amaira, utan tvärtom, gå med i SVEMUS och bli aktiv - i den mån du kan och orkar - för SVEMUS behöver dig! Gör SVEMUS till din klubb - en klubb du kan vara stolt över!

Muszimba
0

#24+33 SVEMUS är numera känd hos flera utländska grossister som verkligen vill sponsra klubben. Det är troligen för att jag är rak och öppen mot dem som den sponsoransvarige i SVEMUS. Jag ser SVEMUS som min klubb och "säljer" min charm gentemot SVEMUS och de sponsorer som klubben har.

Jag håller med Grodan att du behövs i klubben, Amaira. Vet att du är på gång in igen och du har en hjärtekram innestående från mig.

amaira
0

#33. Vet att du har rätt, Grodan. 

Ja, vi behövs i klubben, ALLA som orkar göra något. Så många fler aktiva skulle behövas, uppgifter skulle behöva delas upp, "brainstorm" virvla runt lite, osv.

Jag kan säga vad jag anser, men om ingen annan anser detsamma, så är ju det jag tycker ganska dåliga idéer - för medlemmarnas del.

Det viktigaste är ju kommunikation. Kommunikation mellan styrelsen och medlemmarna, och kommunikation mellan medlemmarna!

Sedan vet jag inte heller var min "kapacitet" finns, inte när det gäller ork, kunskap, mentalitet, osv. Jag är lite "knepig" och jag har också lite "knepigt" med mig själv ibland… Och min ork, mitt humör, och min entusiasm går i vågor med ganska stora toppar och dalar.

(skriver inte detta för at bli peppad eller ombedd eller något, utan högst seriöst, det är JAG som ska känna och avgöra vad jag kan stå för, ärligt och hållbart.)

Grodan
0

#35 man vet ju aldrig om en ideé är bra förrän man frågar andra och kanske testar den.

T ex med utställningspetboxar i stl 2. Vi hade det på prov ett par gånger och nu har vi det nästan infört - ej klubbat beslut att det ska vara så på alla utställningar! - för det är så himla praktiskt!