Ej handtam mus!!!
Hjälp mig är ni snälla.
Fick ju idag med mig två töser hem. En svartvit hona och en brunvit hona. Systrar. Men den svartvita Dandellion är handtam och kan sitta på axeln redan.. lugn å fin från första böjan. Men hennes syster Tussilago är hoppig, får inte alls hålla i henne. Springer iväg så fort jag närmar mig med handen.
Hur gör ni för att få era möss handtama? Några knep?
Eller borde jag gå tillbaka till djuraffären med henne å säga att hon inte alls är en trevlig och sällskaplig mus??
Ha handen helt stilla i buren o nått gott i handen o låt henne komma till dig kan ta lite tid .. men ..
.. annars tar du henne i en toarulle o därifrån locka henne till din hand ..

Just för tillfället bor hon i badkaret. För där kan hon inte ta sig upp och leva loppan på toaletten.
Rymt två gånger under natten. Har knappt fått tag i henne.
Så tyvärr så åker hon nog tillbaka till djuraffären idag. Där de ska få höra att det INTE är en trevlig och sällskaplig mus alls som de fött upp!!
vad bor dom i annars då i o med att de rymmer?

De bor i en skapligt stor gallerbur. I väntan på att jag ska få hem min duna bur.
Gallerburen är: 45 cm lång, 25 cm hög och 30 cm djup.. Eller hur man nu skriver allt..
Ska få duna buren under veckan.
Tycker ni jag ska ge henne ett försök.
Hennes syster är ju jätte gos.
Gallerburar är väldigt lätt att rymma ur .. när man är en rädd o rymningbenägen liten mus ..
De är juh helt upp till dig, hur pass du orkar/vill ha henne kvar, men samtidigt tycker jag att de är bra att dom får veta att dom säljer inte "sällskaps möss" ..

Kan ju ta evigheter innan hon lär sig lita på mig. Och jag kan inte jaga runt på en mus varje natt direkt. Den blir ju uppstressad och känner sig jagad och får panik när jag jagar runt efter den. Dock så har jag hittat den vid mina toalett rullar (kanske inte så hygeiniskt) båda gångerna inatt.
I och med att jag jagar runt på henne så tror hon ju säkert attjag är hennes fiende och kan aldrig lita på mig.
Jag tycker du gör rätt, jag. Men visst är det i slutänden upp till dig, vad du vill ha själv!
Ibland får jag möss som rymmer (egen uppfödning) men dem avlar jag inte vidare på, för jag vill inte ha rymmare, jag vill ha möss som är lätta att ha. Har dessutom "öppna burar" till mina, som de inte rymmer ur. Burarna själva står på något litet bord eller byrå, som inte är större än själva buren. Då kommer de högt upp och kan bara inte promenera iväg.

Det är så typiskt att det kan vara sådär med ostabila kullar. Ena ungen är jättego och den andra inte. Stor risk när man handlar på zoo, förstås.
Tycker också du ska lämna tillbaka de bitska musen, alternativt avliva henne. Det kanske känns jobbigt för dig att avgöra en sån sak. Nä, men lämna tillbaka henne du.
Älskar mina stora små vänner..

Lämnade tillbaka henne. och jag är så förvånad över att hon släppte ner musen i buren igen.. =/ Förklarade ju att hon hade bitit mig så det började blöda och att hon rymt två gånger under natten å inte alls va trevlig o social.. hmm hmm..
Den nya verkar lite skrajsen. Men hon tittar å lyssnar på mig när ja pratar med henne.. vågar inte riktigt sniffa på handen än. men jag tar det varsamt fram. Hon springer iaf inte iväg så fort jag närmar mig med handen som den andra. frågar är bara vad den nya lilla tösen ska heta..
Å Dandellion, den svartvita. Hon verkar inte va så pigg på å äta fortfarande. har en grön liten #grönsak# i huset. Å så satte jag Vattenflaskan nära henne så hon drack.. Hur orolig ska man bli när man märker att mössen inte riktigt äter?? Är det bara för att det är sån ny miljö ännu?

En mus som precis flyttat och haft sig är lite orolig till en början. Hon tar det nog lungt med maten, bra att du tog fram Vattenflaskan till henne så att hon vet var hon hittar vattnet sedan.

Jag la till och med in lite mer mat i huset åt henne.. Ifall liksom.. Kan inte låta bli å vara lite övervaknade..
Å så ville ja inte att hon typ skulle bli uttorkad, för hon drack ju gladeligen när jag höll den framför henne. Men den andra lilla tösen ville inte ha vetten. men men, hon sniffa lite på den iaf =)

Grönsaker som gurka och squash ger vätska till dem om de inte vill dricka, jag har alltid grönsaker och frukt till mina.

Ahh.. att ja inte tänkte på det.. gurka its on its waay :D Frukt äger jag inte så ofta här hemma i lägenheten.. ;P
Men vad brukar de gilla för frukt? Vindruvor??

Mina möss gillar kivi, äpple, päron, persika, banan och många fler utöver vindruvor. Tänk bara på att inte ha med kärnhuset i äpplena och andra större fruktkärnor.
Sedan kan man ge dem alla grönsaker, även potatis och andra liknande. ris, bulgur, pasta kan man ge dem oxå.
Jag brukar dela med mig av min couscus sallad när jag lagar den till mig själv. Har alla möjluga grönsaker där och allt säger slurp över natten :D
#16 Varför inte kärnhus i äpplena? Mina möss äter ju bara kärnorna…
Det händer sällsynt att de får äppelskrutt, mina möss är inte förstjusta i frukt, varken torkad eller färsk. Jag provar varje sommar med egna frukter och bär, och müsli ibland. När de får jordgubbar äter de med nöje upp den gröna lilla kvisten och lämnar det härliga bäret. 
Är äppelkärnor giftiga? Körsbärskärnor är ju, men mina vilda små musvänner i trädgården (skogsmössen) samlar stora lager körsbärskärnor inför vintern, som de sedan äter upp noggrant, så det bara ligger stora högar med delade körsbärs-kärne-skal efteråt.
Djur och människor reagerar ju inte lika på giftiga växter. Exempelvis kan möss äta svampen bollmörtsskivling (den kan ofta vara gnagd av i naturen) utan att bli det minsta sjuka (har jag läst, jag har aldrig provat!!), medan katte roch människor blir jättesjuka och kanske t.o.m. dör.
Oj!
Nu har jag gjort det igen!
Kidnappat en tråd. Attans också. Förlåt Tikkatikkatini!! (och jag ska bättra mig, och försöka starta nya trådar istället, när jag byter ämne
)

Amaira, jag äter inte själv äppelkärnor, vill därför inte ge mössen det heller.
Sedan ska man inte ge mössen avokadons skal och kärna.

Hahahah! Det gör inget amaira! Tycker iaf att vi kommit från ämnet med ej handtam mus till att undra vad de äter istället. För båda mina nya tjejer äter dåligt. Idag sträckte jag fram Vattenflaskan igen och BÅDA drack denna gång. Framsteg för den lilla oroliga musen.
Gurkan jag gav dem igår är iaf borta, så lite har de ju ätit. Men det är ju inte så mycket näring. Får nog bli en tur bort till affären idag och köpa lite frukt. Så kanske jag också kan få i mig lite vitaminer.. ;P
Vad har du för grundfoder till mössen? Det är ju i alla fall det viktigaste. Se till att det finns havregryn och/eller müsli och gärna undulatfrö, så har de en bra grund att börja med.
Har du fått med mat från djuraffären - vad har de "lurat på dig" månne?
(litar inte på den där djuraffärens muskunskap, hmm… )

Mina andra möss äter gnagarblandningen.. Den inehåller.. hmm.. hmm.. får nog ta en bild på det tror jag. men det är iaf, solrosfrön, popcornkärnor, något oragne och grönt som jag tror ska föreställa broccoli å morot, sen finns det pressade gröna och bruna saker.. vänta så ska ja ta en bild..

Å så kan ja ju tillägga att den svart/vita musens bajs är grönt.. Ska det va så? Eller är det för att hon ätit massa gurka??

Gröna och orange "pluppar". NÄÄÄÄÄ, inget att ha. Jag själv köper Dvärghamsterblandning, safflor, havre, korn och blandar det efter att jag har plockat ut solrosfröerna som läggs i egen burk/påse. Sedan har jag dessutom Oxbow´s Regal Rat som är hjärtformad pellets. Visserligen är Regal Rat superdyr, men värt pengarna om man inte vinner påsar på Svemus lotteri i fredags (se 6/6).

Så den maten jag ger är inget att ha alls?? För det är ju mer än bara de orangea och gröna i..
kan jag köpa vanlig osötat musli i affären och ge dem istället?? Russin då? Är det något att ha?
Juat nu tuggar de på varsin liten bit av mitt glutenfria rån. Såna där smörgåsrån vet ni. Det verkade vara lite poppis iaf..
Köp sockerfri müsli till att börja med!!
Blandningen du fått kan de eventuellt ha som "extragodis" om de vill ha. Det finns ju ett och annat som är ätbart för möss däri, men det är ingen grund-foderstat!
Börja med müsli, om du inte har tillgång till säd, hel eller krossad. Lägg till undulatfrö.
Ge dem äggskal, jag kan tänka mig att de har och har fått för lite kalk, både nu och tidigare. De äter om de behöver.
Sedan kan du läsa på och tillsätta mera, tills du får den foderstat som passar både dig och dina möss bäst.

Det blir att ta en tur till affären idag då. Köpa musli och lite grönsaker och frukt. Torkad frukt, sånt där naturgodis som finns, är det något de kan äta eller är det ohälsosamt för dem??
Å så blire att köpa ägg.. hehe..
Å så får jag ägna dagen åt att sitta här å läsa läsa läsa. För jag har ju inga tider att passa idag inte.. ;)
Umgås så mycket du kan !
Jag menar att du ska umgås så mycket med henne som du kan 

Torkad frukt är helt okej för dem. Jag brukar ge mina av naturgodiset.

Oj oj oj vilken fart det har blivit på dem idag..!! Springer runt i buren, klättrar på grenarna jag har där i. Och äter gör de också, å dricker själva. Känns så sköönt! Har dock fått sätta för lite kartongbitar på gallret för de tog sig ur ganska lätt..
Nu ska det inhandlas tokad frukt, frukt och musli!!

vilken lite sötnos
Nämen gud så söt hon var! 
Jättesöt!
/Anneli

Jaa, hon är jätte fin. Fortfarande lite osäker på om jag är vän eller fiende. Men men.. Jag har tålamod och sitter gärna med handen inne i buren bara för att hon ska komma fram å nosa och så..

Men gud vilken gullig teckning!
Hur funkar hon om du öppnar buren?
Går hon ut självmant eller håller hon sig i buren?
Vad har du för typ av bur?
Kanske kan ge dig lite tämjningstips! Det kan vara bra att försöka få en bild av hur musen är i karaktären.

Hon heter Mystica, bara för att teckningen ser ut som en mask typ. å då blev det lite mystiskt.. ;P
Hon kommer inte fram när jag öppnar buren. Jag har en gallerbur med lucka på ena långsidan och i taket.
Hon håller sig i buren. sträcker ja fram handen springer hon gärna och lägger sig platt pannkaka under hjulet.
Å så har jag försökt få upp henne, och då tagit henne i svansen, hållt liiite löst i den när ja har henne i handen, men hon vill inte va kvar, gärna flänga omkring. Å så nafsar hon mig i fingret ibland.
Så hon är väldigt osäker..

Ta henne så du sitter i soffan med henne i knät eller i buren utan galler och då nära dig med handen i buren. Då kommer hon att vara mer nyfiken och vilja undersöka området runt buren. Då måste hon oftast gå via dig.

Hmm.. jaa, det skulle jag kunna göra. Dock så blir det att stänga in katten på toaletten. Inte så poppis. men men, vad gör man inte för de små liven. Tur att Hillary och Choklad står inne på toaletten så hon har något att kika på.
Värt att prova =)

Men om du alltså öppnar buren och går iväg, går hon ut då? Prova att lägga lite saker omkring buren och en stege i buröppningen så att det är lättare att våga sig ut. Prova att dämpa belysningen lite i rummet och ha gärna någon radio på på låg volym. Häftiga ljud kan vara skrämmande men även total tystnad.
Det här är alltså bara för att se om hon vill gå ut ur buren. Alla möss vill inte det. Du måste lära känna din mus. Vad gillar hon? Vad vill hon göra?
Ett annat tips är att ställa buren på en plats du ofta går förbi och där det gärna låter en del så att hon vänjer sig vid det. (Köket är en asbra plats!)
Varje gång du går förbi så ger du henne en godis ur en skål som står lätt till hands. Där ska det ligga lite extra goda fröer och nötter (låt då bli att blanda i sånt i torrfodret). Det kan vara pinjenötter, solrosfrön, hasselnötter osv.. Ge henne varje gång! Till slut kommer hon att springa fram varje gång du närmar dig buren. Har du fler människor i hushållet så be dem göra samma sak. Det är steg ett. När du kommit dit kan vi gå vidare till steg två! :)
Jag tycker du ska strunta i att sträcka fram handen till att börja med.
Kom ihåg att aldrig, aldrig jaga henne eller ha för bråttom! Då åker ni tillbaka ett steg.

Sen ska jag bara tillägga att alla mina tama möss springer undan när jag sträcker fram handen. Om jag däremot bara ställer mig mot bordskanten med händerna mot den så kommer de fram och kryper upp.

Hmm.. Inte vad jag märkt. har ju ibland glömt å stänga luckan inne på toaletten. Då har hon inte gått ur heller.. Men jag kan ju prova igen.. så det ser lite inbjudande ut att ta ett kliv utanför gallret.
Jag är ju oftast i vardagsrummet då jag bor i en etta.. Hmm.. tur ja sorterade ur alla solrosfrön igår då. en jäkla pers. haha.
Nee, det är ju samma när jag suttit med handen i buren då har hon ju varit liite nyfikis och stått lite på avstånd. Å så när hon typ är på väg fram så har katten kommit. då är man tillbaka på ruta ett igen..
Får prova godis skålen också..
Hennes syster är ju inte lika rädd. när ja väl får upp henne så är hon jätte gos och trevlig.

Ja, de är ofta gosiga när de väl kommit upp!
Många resonerar så att det inte är så viktigt om de är lite rädda i buren, så länge de kan bete sig i handen. Jag vill dock gärna att de ska känna att det är trevligt när jag kommer och att de ska komma fram till mig.

Får kämpa lite med henne varje dag så ska det nog gå =)
Inte nog med att den ena inte är ritkgit handtam, den andra är ju rymmningsbenägen.. hahaha!!!
Tar sig ut genom alla springar som är lite större.. så jag har ingen aning om vart jag ska ha Vattenflaskan.
För det lilla hålet som blir tar hon sig igenom.. Morr morr.. Snart får de tusan springa lösa inne på badrumsgolvet.. haha..
Å kompisen som håller på å fixar dunabur åt mig är seg som tusan hon också,.. maahoo!
du måste ta mycket flera kort på den där sötnosen - vi ääääääääälskar tecknade möss!!!

Jag simmade på badrumsgolvet idag också.. Haha. Mystica trivs verkligen inte i gallerbur..
Tur att badrumsdörren är stängd på nätterna. Så hon inte tar sig ut i lägenheten.
Så idag föll ju vi tillbaka på ruta ett igen. För igår så kom hon ju fram, nosade och klättrade upp på min tröja å klättrade ner igen.. Så jaa.. keep on liksom..
Jadå Grodan. Ska allt ta fler kort på henne.. Om hon nu beslutar sig för å va lite sammarbetsvillig också.. ;P Men ni kan kolla min bilddagbok annars: http://tikkatikkatini.bilddagboken.se under 10-11 juni så ligger det lite bilder på dem :D