Min första kull...
…och enda så här långt.
Det var väl 9 år sedan när jag fick ungar på min första mus (som tyvärr åt upp 3 ungar och dog =/) så de andra 8 överlevande ungar lämnade jag i djuraffären hos en surrogatmamma, och när de blev stora nog att få komma hem så tog jag hem allihopa igen.
Piff, Puff, Millie och Milton var hanar.
Splintia, Zmulan, Caramell och Molly var honor.
Jag sålde Caramell och Zmulan till en kompis, men vid ett senare tillfälle då hon inte ville ha kvar dem längre så köpte jag tillbaka dem.
Det jag undrar över är… varför parade de sig inte med varann och fixade hur mycket inavel som helst? I början bodde alla med varandra… sen tror jag, om jag minns rätt (det var ju trots allt 9 år sedan) att jag särade på honorna och hanarna. Men när det bara var en hane kvar efter några år så tyckte jag synd om honom så han bodde med honorna. Blev inga ungar. Inte ens försök till parning.
Är de så smarta så de fattar att inavel inte är bra, eller vad höll de på med?
Åhhh, nu när jag pratar om mina gamla möss blir jag ännu mer sugen på att skaffa några!
golf.ifokus.se

Nej det tror jag inte. Man vet ju hur lätt det blivit parningar på parningar när man särat för sent på hanar och honor.
Antagligen var den killen helt enkelt inte fertil!
Älskar mina stora små vänner..

Men de var ju könsmogna innan jag särade på dem… 4 hanar och 4 honor. Borde ju kunnat ske någon misstag… eller fattade de att de var syskon… de kanske inte visste hur man parade sig :P
golf.ifokus.se