Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 985 ggr
MoaL
0

Natalmöss

Ojoj.. :D
Gissa vad de fann på djuraffären igår när det städades i rummet där de har saltvattenakvarium, men som bara används som lagerrum? Inte bara en död skorpion(helvittes, undrar var det boet är? För sååå små skorpioner har inte Thomas enligt Sanna - jag såg inte skorpionen…), en massa döda möss och till och med en död råtta(!), utan även ett litet bo med fyra små nataler! :) En av dem var död, men de andra tre sattes i en petbox i djurrummet. De är garanterat ungar efter alla de mängder av förrymda nataler som har dragit sin kos från burarna, eftersom det var flera veckor sedan natalerna rymde och dessa tre var någorlunda unga.
Jag tycker inte alls att det var någon skillnad mellan dessa och de som var i burarna tidigare. De här var lika hoppiga och lättskrämda de, men otroligt söta. Jo förresten, en skillnad: De försökte inte ens bitas! :) Jag har redan en favorit, men samtidigt vill jag inte pyssla för mycket med dem, för vem sjutton vet vad de har fått på sig? Löss, mask, och så vidare. (Min fantasi i sjukdomar och parasiter svek mig för ögonblicket. :P ) De verkar inte alls sjuka, annat än att en av dem har ett bitsår(tror det är ett sådant) på ryggen, men det är ju ingen sjukdom… Tänk vilket drömliv att leva rullan som mus i en djuraffär?

Först funderade jag verkligen över vad för mus det var, eftersom den var ganska satt och hade en väldigt kort svans! Jag tyckte inte att den såg ut som varken en natal eller en tammus, eftersom en tammus har mycket längre svans och är mer smäcker i kroppen. Vad gäller nataler så tycker jag ofta att de kan ha den där "puckeln" eller vad jag ska säga, uppe i nacken. Som om nacken är lite grövre, och det syntes inte på dessa, men nataler är ju vad de måste vara. Hmm… Nåväl, jag tycker att det var rätt läckert.. :) Jag menar, de har ju levt utan någon kontakt med människor(annat än att de har sett oss - förmodligen ivf) och ändå tycker jag inte direkt att de är överdrivet rädda av sig.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

**emman**
0

läskigt om man skulle hitta nåt sånt i sin lilla djuraffär! men ändå rätt kul! (skulle jag tycka)!