Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 554 ggr
Zamwyn
0

Ang. grey agouti och chinchilla

Jag undrar lite över grey agouti/chinchilla med cinnamon-anlag, dvs A*bbc(ch)c(ch) och a(t)*bbc(ch)c(ch); liknar sådana pe silver agouti/argente cream alls, eller ser de mer ut som falska silver agouti A*c(e)c(ch)?

Undrar också om en svart/self med chinchilla-anlag i enkel och/eller dubbel upplaga, vad blir det? Alltså en aac(ch)c och aac(ch)c(ch)? Den förstnämnda, får den röda ögon, som en himalaya? Syns anlaget alls på svart, när det inte finns rött pigment att bleka som på en agouti?

Nu kanske jag blandar ihop saker igen och är ute och cyklar, men det bjuder jag på i så fall. Räcka ut tungan

Grodan
0

Varför skulle de likna pe silver agouti?

De är svartögda. Chokladgenen kommer inte till sin rätt - det blir inte cinnamon silver agouti. Jag tror att man kan beskriva dem som ljusa silver agouti, typ nougat. Kanske relativt lika A-cc(ch) som kallas Brown Silver Agouti.

Mer än så kan jag inte säga då jag inte själv har sett någon sådan. Jag har en Lilac Silver Agouti - en ljus diffus färg, finns foto på henne i tema purple tråden

aac(ch)c(ch) ser ut som en mörk choklad utan varm röd nyans, aacc(ch) är en nougat/coffee

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
0

Därför att pp och bb många ggr har liknande effekt på pälsfärg, därav frågan. Chinchillaanlaget finns ju inte på hamstrar, så jag har aldrig mixtrat med det, men andra grå varianter som silvergrå och mörkgrå, ser rätt lika ut i pälsen vare sig man lägger till bb (rost på hamstrar) eller pp (cinnamon på hamstrar), det är mest ögonfärgen som skiljer. Tänkte om det kunde vara något sådant med mössen också.

Ah, nu ringer det en klocka ang. "self chinchilla", chokladnyans var det ja.

Tack för svaren, Grodan!

[TomasH]
0

Choklad på möss är inte densamma som bb på hamstrar & marsvin. De flesta chokladmöss är b(c)b(c) alltså en annan mutation i B-lokus kallad cordovan. Det skall finnas trådar om det här på mus.ifokus!

Zamwyn
0

Hittade några trådar där cordovan nämndes, men inte så många.

Cordovan har jag läst om, men b(c)b* är inte vad som skrivs på svenska sidor i några genotyper baserade på cinnamon, vad jag kunnat hitta, så jag trodde inte dne fanns i Sverige? Det är intressant det du skriver om den Tomas, men jag blir lite osäker på exakt hur du menar. Menar du att self choklad mössen bygger på cordovan, att cinnamon gör det, eller att båda gör det? Jag förstår att det kan skilja från fall till fall, men jag menar till största delen? Är det skillnad på svenska resp. engelska, att det ena eller det andra är vanligare hos vardera ras?

Det vore jättespännande att få se lite exempel på non self b(c)b* kontra bb. Med tanke på vad jag läst om cordovan, så gissar jag att bb är mer mättad choklad medan b(c)b* är mer guldig i tonen? Jag vet att aab(c)b* tenderar att vara mörkare även utan renavel, så vill jag ha "vanlig" choklad lär jag leta efter en ganska ljus för att öka chansen att få det anlag jag är ute efter?

Undrar också förstås hur stor skillnad det blir på andra kombinationsfärger beroende på om de har "vanlig" brown eller cordovan som bas? T.ex. champagne, lilac, lilac agouti, champagne argente etc.

[TomasH]
0

Jag tror att man inte har brytt sig om att särskilja b från b(c) i skrift tidigare. Dessutom kan man ju säkert hitta båda varianterna här. Bästa tipset att läsa mer är att: 1 - lära sig finska, 2 - läsa om cordovan på finska hemsidan… Det finns bilder på två olika chokladfärgade där, men jag har ingen aning om vad det står för förklaring. Jag är MYCKET dålig på finska…

Zamwyn
0

Det var mest agoutivarianterna jag var nyfiken på, har sett de olika chokladsorterna på bilder. Testade att använda Google och Altavista för att översätta finska sidan, men det var ingen hit. Jag har iofs länge velat lära mig finska, kanske borde ta tag i det. Skrattande

Men för att återgå till silver agouti/chinchilla kopplingen, nu blir jag ju jättenyfiken på hur en b(c)b(c)/c(ch)c(ch) skiljer sig från en bb/c(ch)c(ch). Kanske får möjlighet att testa själv någon gång!

Ni som har cinnamon antingen  som den är eller som bas för kombinationsfärger, vet ni vilken B-mutation ni har? Tycker ni det spelar roll?

Grodan
0

#5 haha

enklaste förklaringen på skillnaden är väl att den ena är rubinögd? vilken det nu är

jag är ju en av dem som inte brytt mig om att skilja dem åt - har dock haft rubinögda chocolates…

vid huvudtaget är chocolate ointressant i min musvärld - däremot kan jag tycka att den varmaste chokladnyansen som möss kan ha vore önskvärd på råttor (har fött upp sådana och de var bara så vackra råttor!)

Grodan
0

#6 kommer de att skilja sig såå himla mycket åt då tror du?

Zamwyn
0

#8 Vet inte, men jag är nyfiken och vill ha reda på hur det verkligen ligger till med den saken, någon gång iaf! Skrattande

[Thiah]
0

#6 be ostbiten översäta lite åt dig.. Hon pratar ju finska och hänger en hel del på deras forum.. :D

Zamwyn
0

#10 Ah, tack för tipset, Thiah! Glad

[Thiah]
0

#11 så lite så :D