Hängig mus
Efter att jag delade upp min flock på 5 damer (Läs om varför här ) så har Kittel börjat bli hängig & apatisk. Ikväll tog jag upp henne (första gången på ett litet tag) så kände jag hur mager hon blivit. Ryggmärgen kändes väldigt tydligt..
Nu kanske jag har jättefel. Men min & makens första tanke var att hon hade sorg för Narsheskan var borta. Kittel & Nessie var ganska tajta & hängde ihop mycket.
Kan de va så eller är hon helt enkelt sjuk?
Hon är slö, apatisk, tvättar sig inte nämnvärt vad jag sett. Och uppenbarligen äter & dricker hon dåligt.
Hjälper eller stjälper det att låta dem flytta ihop igen, alt. träffas en stund?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

det skadar ju aldrig att prova. En av min tjejer blev lite hängng när hennes kompis fick vandra vidare pga en tumör.
Men blir det nte bättre väldigt snart så tycker jag du borde gå till en veterinär.
Märker du något annat med henne? väser/rosslar det när hon andas, är det kala fläckar i pälsen? kliar hon sig överdrivet mkt? är hon rinning i ögonen? snorig?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
vilken mus är det som är hängig? den som var fet?

#1 Tack för svar. Jag ska prova släppa in henne sen då.
Och de med veterinären har du givetvis rätt i.
Jag har inte märkt några andra sympton förutom de jag nämde i första inlägget. Slö, apatisk & mager.
Men jag tror hon åt lite av färskmaten igår kväll ändå.
Musen jag pratar om nu (Kittel) är en tredje mus utöver de 2 jag pratade i min förra tråd (Fetma & morrhårstuggande).
De två mössen från den tråden (Nessie & Dweia) fick flytta in i en egen bur - och de funkar jättebra för övrigt.
Men efter att jag delade på flocken, så att Kittel, Narren & Fänkål blev kvar så har Kittel fått dessa sympton jag beskrivit ovan..
Rörigt med många möss att hålla reda på? 
// Emma, aka Althea

Bild på Kittel från igår..
// Emma, aka Althea

Släppte ihop dem igen för dryga en halvtimme sen..
Kittel va ju lite nyfiken till en början såklart, men återgick ganska så snabbt till att dra ihop sig i en tunnel.. Hon andas ganska kraftigt/ryckigt oxå
// Emma, aka Althea

Ajdå..
Det låter som att hon är stressad eller sjuk. Har haft två möss som "ryckt" sådär. Ena var Svea när hon hade sin tumör och blev dålig.
Den andra var Memla som gjorde så när hon nyss kommit till mig. Det har dock försvunnit. Hon hade blivit ensam kvar då hennes syster dog.
Jag tror hennes beteende berodde på stress, ohyra och att hon då rosslade. Men jag har "botat" henne nu så nu är hon pigg och glad.
Håll ett extra öga på henne, ge henne lax för immunförsvaret och mycket nyttig mat och låt henne vara med snälla burkamrater. Det KAN vara bra för henne att kanske bara få vara med en mus. Så gjorde jag med min tjej men nu bor de hela gänget utan problem. Var det Kittel som tuggade eller var det någon annan mus?
Älskar mina stora små vänner..

Alltså, Kittel har ju mått bra & inte haft någon av dessa sympton under de 2 mån hon bott här. Utan det började komma först en liten tid efter Nessie (morrhårstuggaren) & Dweia (tjockisen) flyttade ifrån & in i en egen bur.
Nä, fy det här inte roligt längre! :-(
Jaja, bara att gilla läget & försöka göra nåt åt de..
Lax säger du? En fisk som aldrig kommit innanför min dörr i annat än i barnmatsburkar.. Räcker det?
// Emma, aka Althea

Det kan ju bero på stressen kring den morrhårstuggande damen. Det går kanske inte över på en gång trots att de inte bor ihop längre. Du vet ju hur det är med människor. Vi får magkatarr efter att vi lämnat in tentan. :P
Stress leder ju lätt till andra åkommor också. Och om hon är ganska nyinflyttad så har det kanske blivit lite mycket för henne nu.
Ja, lax är super! Barnmat med lax funkar nog bra. Annars finns det att köpa i fryspack. Lax är alltid bra att ge, även till råttorna! Jag brukar tina upp i micron eller slänga i en kastrull med vatten tills den blir mjuk. Det behöver absolut inte tillagas utan bara tina. Det är poppis också, kan jag lova!
Vad jobbigt för dig att du skulle stöta på en massa problem såhär. Jag har ju problem med barbering hos mina råttöser(det är mina första råttor) och jag ser ju vad det ställer till med så jag vet hur det känns. Men man älskar ju dem ändå!
Massvis med kramar från mig. Hoppas det löser sig.

Jag köpte iaf lax igår så det ska jag ge dem sen..
Så får jag avvakta lite till sen får det väl bli veterinären då
Tack för kramarna =)
// Emma, aka Althea

Ja, gör så!

Nu har jag fått en tid till veterinären imorgon kl 16,00 och jag befarar att Kittel inte kommer få komma hem i livet :-/
// Emma, aka Althea
#11 Nej vad tråkigt :-( håller tummarna ändå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tack :-)
// Emma, aka Althea

Nej men ursh! Är det så illa, alltså?

Ja, jag befarar detta tyvärr :-(
Får se vad de säger imorgon..
// Emma, aka Althea
#15 Testat ge druvsocker i vatten? det ger energi.. Har alltid dextropur hemma.

Nej, men är det inte rätt mycket likvärdigt i vindruvor?
För de har jag slängt till dom lite i 2 dagar nu (har dock ej sätt om just Kittel ätit av de då jag lagt mig precis efteråt)
// Emma, aka Althea
#17 Det kan jag ej svara på om det är. Testat ge baby spenat, persilja det gillar mina möss o råttor samt broccoli..
Barnmat rör hon det?
Jobbigt läge, jag förstår din frustration och sorg…
Den vanligaste orsaken till att möss blir sjuka är ju att de inte fått tillräckligt bra mat. Om din mus nu fått det är det inte det som är felet utan något annat, kroppsligt. Kanske behöver hon antibiotika eller annat och förhoppningsvis får hon det av veterinären. *håller en tumme*
Jag drar ingen parallell till att musen är sjuk för att du delat upp dem i två burar, utan den mus som är sjuk skulle blivit det ändå. Kanske var hon redan lite krasslig innan men du inte märkte det, eftersom tecknen man ska leta efter är så väldigt små.

Barnmat (eller rättare sagt egenmixad färskmat) är nästintill det enda hon mäktar med att äta. Nåt litet sädesslag kanske hon knaprar lite på.
Får helt enkelt se vad de säger kl 16 sen..hmm..
// Emma, aka Althea

Och som jag faktiskt var helt inställd på, så springer nu lilla Kittel på en solig fin äng och lever loppan..
R.I.P söta lilla gumman, vi fick inte känna dig en längre tid men du är saknad
// Emma, aka Althea

Beklagar den stora saknaden. Men som du säger, hon springer på de gröna ängarna uppe i Nangijala med många kompisar och busar.

Lilla sötan! Beklagar förlusten av en kär vän. Nu e den lilla uppe i mushimlen med alla andra små musar och busar.

RIP lilla söta Kittel

Nä, nu känner jag vanmakt & jag är less på vad allt husdjur heter! 
Bara ett par veckor efter att jag fick avliva Kittel har nu nästa mus - Narren, börjat visa samma sympton.
Narren sitter aldrig utanför huset, utan är en mkt försiktig dam som bara är ute när det är mat & lek som gäller. Och extremt sällan på dagtid.
Nu när jag kom in i köket ser jag henne sitta utanför huset, se lite ruggig ut & andas ryckigt…
Jag vill inte vara med om det här längre!!
// Emma, aka Althea

Usch, förstår hur du känner dig…
Gav veterinären några förslag på vad det kunde vara för något?

#26 När de gäöllde Kittel första gången då så sa veterinären nåt om att hon troligen hade nån kronisk sjukdom. Men svårt att veta vad de skulle va utan att kolla igenom ordentligt mm
// Emma, aka Althea

Kronisk sjukdom? Jag kollade lite i tråden men hittade inte någonstans vilken veterinär du hade vänt dig till. Var det någon som var kunnig på smådjur?

#28 Går alltid hos den lokala smådjurskliniken i Falköping. Har dock mest hand om hund & katt
// Emma, aka Althea
#25 Låter som en smittsam sjukdom, då de svagare (äldre) blir sjuka och dör. Kan vara bakterie eller virus.
Ursäkta mitt guldfiskminne, men har du satt ihop möss från olika ställen utan "karantän"? Det är ju en vanlig miss man kan göra. Virus kan vanligen inte smitta efter minst 40 dagar avskilt, tyvärr kan bakterier det dock och de måste ev medicineras bort.
Jag kan rekommendera kollidalt silver, mkt hög dos, till de sjuka mössen. Det kan faktiskt hjälpa och är värt ett försök!

#30 Alla mössen är köpa ifrån samma djuraffär & satt i samma bur.
Men om de tar ifrån imazoo, eller annat ställe så är det inte omöjligt attde är en smittsam sjukdom som är kvar sen dess..?
Det är nu lite över 3 månader sen jag köpte mössen.
Länken du visade verkar intressant, jag begirper inte mkt tyvärr *blushes*
Kan du inte peka ut nån specifik produkt & varför den är bra?
// Emma, aka Althea
3 månader… oki, då har du ju inte fått in något nytt då, om du inte tagit in något utifrån
hade du dem inte i separata burar? och var det inte efter hopsättningen de blev sjuka?

Jo, de bodde ju ihop först.
Men så blev Dweia fet & Nashi (Narsheskan) börja morrhårstugga som jag skrivit om tidgare.
Jag flyttade in dem i en egen bur. Innan bodde de en hamster i den buren som dog av ålderdom. Men jag rengjorde ju såklart buren innan mössen fick flytta in.
Medan Dweia & Nashi bodde ihop ensamma, var de 3 andra mössen kvar i sin gamla bur. Kittel (som nu är död), Fänkål & Narren (som nu visat samma symptom). Kittel började visa symptom som apati & åt dåligt/inget alls.
Jag flyttade då tillbaka alla igen i samma bur eftersom Kittel & Nashi tidigare vart väldigt tajta kompisar i tron att hon kanske kände saknad efter sin kompis.
// Emma, aka Althea
Tidsangivelser
hur länge bodde de ihop först?
hur länge bodde de i två burar?
hur länge sedan var det du flyttade ihop alla?
annan fråga: i zoobutiken, satt de i samma bur?

Och jag som har så jäkla kasst minne när de gäller tidtänk i dåtid men okej, försörk..
**hur länge bodde de ihop först?
**Ca 2 mån
**hur länge bodde de i två burar?
**Ca 2-2½ veckor
**hur länge sedan var det du flyttade ihop alla?
**Ca 1 månad sen
**annan fråga: i zoobutiken, satt de i samma bur?
**Ja, de gjorde de
// Emma, aka Althea
oki, då är det ingen smitta du fått in nyligen från mössen - antingen har de haft bakterien med sig eller så har dina andra gnagare smittat dem, eller så är det enbart en slump att två blir sjuka på kort varsel
kollidalt silver - gå till din hälsokostbutik och fråga efter det!

Tack för hjälpen iaf =)
// Emma, aka Althea
jag rekommenderar det verkligen, flera av mina djur har blivit friska på det! Jag blandar det i vattnet, ca 1 tsk till 100 ml vatten

Gav mig upp på stan idag, men hade andra ärenden först så affären hann ju stänga! Men på fredag ska jag ge mig dit igen & kolla
// Emma, aka Althea
Håller detta kollidalt silver länge då man öppnat det? ska kolla om detta finns här i Rimbo.

Idag va jag på stan & köpte de, har inte alls råd med de men funkar de så är de kanske en bra investering. Har googlat lite på & läst med. En kombination av detta & aloe vera så blir man kanske odödlig sen
Narren sitter tillfälligt i en liten transsportbur med puremat som jag blandat med k. silver. Men tyvärr verkar hon inte så intresserad av att äta utan geggar mest runt i det, och sitter & "flåsar" (inte ritkigt rätt ord kanske). Men gubben min sa att hon nog åt pyttelite.. Men jag är inte nöjd med pyttelite jue :-/ Dumma dumma mus *suck*
// Emma, aka Althea

Så var de 5 mössen bara 3..
Igår kväll när jag skulle mata djuren för natten så hittade jag Narren död..
R.I.P lilla gumman
// Emma, aka Althea
Vad tråkigt… Beklagar sorgen.

Lite över en månad har gått sen Narren dog. Imorses hittade jag även Narsheskan död. Hon hade samma symptom & sjukdomsförlopp som de andra.. Nu väntar jag bara på att nästa ska bli sjuk..
**R.I.P älskade lilla Nashi
**Spring & lek fritt på ängen i solens värmande strålar, hälsa Narren & Kittel ifrån matte & husse..

// Emma, aka Althea

Beklagar sorgen =(
Nämen, en till… Jättetråkigt, Emma! 

#45 Tack
#46 Ja, de är verkligen inte kul & jag begriper't inte heller :-(
// Emma, aka Althea
Har du råd så *skulle jag gjort om jag haft råd* sänt djuret till SVA mer om detta kan Grodan, för var det ej så man måste sända en levande mus?

Låter dyrt att skicka på obdution, men säkert bra. Har kvar alla döda möss ur flocken i frysen.
// Emma, aka Althea
#49 Men ta sådant prov Grodan pratat om i ngn tråd *kanske i denna med minns ej* så har jag för mig man sänder en levande mus dit som de sedan avlivar för ta proverna.