Inriktning?
Vad har din nuvarande eller framtida musavel för inriktning i avseende färg, teckning, hårlag och typ?
Berätta!
Oooh jag har stooora planer… hehe nä men jag har lite funderingar.
Typ bryr jag mig inte så mycket om, men inte för små eller stora.
Hårlag vill jag helst hålla mig till korthår och kanske långhår, men snälla krullisar går bra det med. Inte så noga på den här punkten heller.
Färgen är nog det roligaste. Jag tror att jag skulle vilja ha cinnamon, choklad, agouti och blått.
Åh, det trodde jag inte. Jag trodde du ville ha siamese… Vad kul! Ja, cinnamon och choklad behövs jobbas på. Choklad tan kan ju vara så otroligt snyggt!

Jag har tankar… och funderingar som ska få gro och växa på sig lite till innan jag helt säger så här vill jag göra….
Och det blir lite som start .. man får känna sig för.
Det enda jag vet helt säkert är att black tan kommer det att vara i färgen.
Och gärna långhår i hårlag….
Men huvudsaken så vill jag först o främst ha snälla o friska djur… oavsett hårlag typ eller färg…
Prio #1 för mig nu är hur som helst att lära mig ännu mer
genom att ställa mängder av jobbiga frågor som hur o varför…
Bläsade krullisar :) Färg är nog lite mer varierande. Men självklart kommer temperament & hälsa först.
Bläsade möss är så fint! Ingen håller på med det just nu heller, så marknaden är fin… eller vad heter det? öppen? fri? hm…
Jag tycker att siames är supervackert, men jag tror inte det är färgen för mig. Men jag vill gärna ha en eller två ändå =)
Jag tycker ju om så många färger så det är svårt att begränsa sig, men det är ju tyvärr nödvändigt.. ;) Och de färgerna jag nämnde innan tror jag att jag skulle kunna stå ut med att ha hur många likadana som helst av *haha* För det är mest det som hindrat mig från att inrikta mig på något hittills (den otrooligt långa perisod jag fött upp…*harkel*), jag vill ha stor färgvariation på mina möss men det blir ju inga höjdare standardmässigt när det är rena gensoppan…
Glömde skriva i förra inlägget på hårlag att jag vill ha satin också. Agouti och cinnamon satin… mmmmm…. *s*

Man kan ju ha vissa varianter man avlar på… hålla sig till några varianter. Sen kan man ha en "godis-för-ögat-bur" men en flock av regnbågens färger som man sen kanske inte alls väljer att avla på - utan man bara njuter av att ha dom, titta på dom och pussa på dom…..
Jag är inte själv bra på att renavla, har ett helsikke att hålla reda på alla rödögda vita texlar här… så jag vill nog ha lite blandat faktiskt… därför har jag många färger som passar ihop, enligt mitt tycke… om jag ska hålla reda på alla möss, vem som är vem, kan inte alla ha samma färg…
Det skulle vara kul att få reda på exakt hur stora uppfödarna, som kan skriva stamtavla på sina djur, gör!

Ringmärker dom som fåglar???
Nej nu ska jag vara seriös. Jag undrar det jag med. Hur dom håller isär och vet vem som är vem.
Har två st Dove tan hanar, Kloker & Toker de går tillsammans och jag vet ej vem som är vem av dem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Att hålla isär några enstaka individer brukar fungera. Jösses, jag har ju lyckats hålla koll på Tomas möss, fast jag inte trodde det var möjligt. De har faktiskt alla någonting personligt.
Men anta att dagen kommer då man har mindre koll och helt plötsligt inte vet vem som är vem av 10 st likadana blå texels!?
Som markering har jag klippt päls. På lab. kör/körde de metoden med öronmärkning. De klipper små hål i öronen med en speciell liten knips-sak (musöronhåltagare - ja, det är faktiskt sant, det finns alltså sådana, tydligen svindyra! fast om de heter just musöronhåltagare vet jag inte…) - inte jättetrevligt för mössen för det gör ont…

Säger bara AJ… hål i öronen….
jag tror att så länge man har bara några så ser man skillnaden - dom små som finns - på sätt, storlek osv… men blir det flera
Jag ser lätt skillnad på mina två rödögda vita möss Star och Radio nu, men i början var det lite jobbigt. Samma sak med mina två marsvinskillar, de är nästan identiska. Nu har jag bara en kvar hemma men när jag hade båda tillsammans fick jag sitta länge och studera dem för att kunna veta vem som var vem, eller helt enkelt ta ut dem och pyssla med dem. De var helt olika i sättet. Men att ha tio stycken likadana blir nog lite jobbigare… =P
Nej, 10 stycken "likadana" vill jag inte ha. Och därmed inte renodlad "avel" med exempelvis svart tan, eller choclade tan - som jag annars älskar. Tror jag, att jag inte vill ha.
I övrigt är jag kanske ungefär på samma "stadium" som Mandymoo. Låter det växa fram. Vet vad jag vill mest genom att veta vad jag inte vill. Vet vilka gener jag har/vill ha och vill inte blanda in andra/fler. Tycker om rött, gult, satin (och icke-satin), tan, sable, choclade, svart, långhår. Astrex (korthår) med satin är underbart! Även tecknat i berkshire … Och Blanches vackra "silver"- färg (extreme dilution) är underbar, särskilt i kombinatin med hennes långhårspäls.
Nej jag tänker också främst på temperamentet. Hur kul är det att ha en stirrig mus, eller möss som inte kan bo med andra… Det är ju snälla gosingar man vill ha =)