Diskussionsfrågor...
- Vad jag själv är inne på, och mycket nyfiken på, är mössens beteenden, dvs etologi. Hur lever de vilda mössen?
Jämförelse med råttor till exempel. Eller varför inte andra husdjur, tama och vilda flockdjur, och sociala djur. Skillnad mellan sociala djur och flockdjur - och hur vi använder begreppen.
Vad har våra tammöss kvar i beteenden från sina vilda "förfäder" (vilket bör vara det mesta)? Och när och hur ser och upplever vi det?
- Vad skiljer den svensktypade från den engelsktypade musen? Det är i stort sett bara jag som "bestämt" det här, i olika trådar - men till exempel Fairytail (tror jag det var) uttryckte ju en helt annan åsikt i en annan tråd.
Jag skulle vilja ha diskussioner och jämförelser, från andras erfarenheter. Ni som väljer den engelsktypade som husdjur framför den svensktypade, vad är grunden för era val? Vad är det ni önskar av era möss, som den engelska har mer än den svenska? Eller ni som väljer den svensktypade, varför? Och korsningsaveln, vad vill ni uppnå?
- Även vad olika människor menar när vi pratar "temperament" osv. "Bra temperament", vad är det? Det beror ju givetvis på vad vi själva har för erfarenhet av möss över huvud taget, vad vi vet om vad de kan vara (deras grundläggande beteendevetenskap och domesticerings-grad och -möjlighet.).
Men det beror ju också på vad vi själva önskar av mössen som husdjur, det kan vara radikalt olika från person till person. Utan att vare sig det ena eller det andra är vare sig fel eller rätt.
Någon som skulle vilja hoppa in (eller skapa) i en diskussion omkring något av detta?
Eller (och) någon som har något tips om litteratur omkring något av detta? Böcker, internet, eller annat.
Vid huvudtaget tycker jag att beteende är intressant. I min favorit musbok finns ett avsnitt med musbeteende. Det är rätt trevligt.

Oh! Men vilken bok är det? Kkan du inte skriva titeln och författare och sådär i boktråden? Jag är mest intresserad av beteende. Det är liksom en enorm del för mig i det här med möss.
Älskar mina stora små vänner..
#1 och #2. Samma här. Beteende är liksom en enorm del för mig i det här med möss.
Etologi är ett av mina större intressen genom livet, dvs läran om djurens beteende. Evolutionsbiologi är ett annat intresse, som egentligen ligger till grund för både människors och djurs beteenden.
#2 jo, har lagt upp den nu - fast det är ju samma bok jag alltid tjatar om… hihi