Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 735 ggr
amaira
0

Boktips?

Finns det kanske redan en sådan här tråd? Hur som helst vill jag ha era tips på olika bra böcker att läsa, som handlar om djurvård, som på något vis går att referera även till mössen.

Jag är ute efter faktaböcker, elelr andra böcker som på något vis kan ge kunskap och/eller insikt på något vis.

Eftersom jag nu ska ut och äta jordgubbar i trädgården, återkomemr jag senare med mina egna tips, eller kanske snarare berättelser om böcker som betytt något för mig vad gäller djurkunskap och djurförståelse.

Terato
0

Jag vill också ha tips! Både böcker som har med möss som tamdjur att göra och om vilda möss.

Det behöver inte bara vara mus musculus utan gärna även andra arter! :)

Här är några av mina länkar på böcker om tammöss: (Har ej läst dem)

1. Mice av Vanderlip, Sharon
2. Mouse (guide to) av Schulman, Spephanie
3. All about your mouse av Barrons, Vinder, Bradley
4. Fancy Mice av Henwood, Chris

Om vilda möss: (har ej läst dessa heller)

1. Native mice and rats av Breed, Bill och Ford, Fred

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Visst finns det en sådan här tråd, mkt gammal - fast den rör då enbart böcker om tammöss.

sedan finns även länkar till böcker under länkar (kategori böcker)

en av mina favvo böcker är:

Mice: A complete Pet Owners Manual, Horst Bielfield

en annan mkt bra musbok är

Exhibition and Pet Mice, Tony Cook

har observerat på tyska mussidor att det finns en del spännande tyska musböcker - skulle vara ballt om de kunde översättas till svenska, vet ju att många bokförlag föredrar att översätta då det blir billigare…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Å, den vill jag ha! Alltså, den översta!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

#3 …Oj, jag tror jag slängde den… Generad i ett städanfall modell allvarligare…

"Mice, as a new pet", Richard Pfarr, kan du få av mig nästa gång vi ses, om du vill ha.

Tony Cooks bok vill ja ha, plus "Colour inheritance… osv".

Gamma Snellmans bok om smådjur, har jag kvar någonstans tror jag. Där finns ju ett kapitel om möss. Tyvärr skriver även hon fel på ett ställe. I alla fall skriver hon en sanning med modifikation. Hon skriver att möss saknar tappar i ögonen och därmed är färgblinda. Det trodde jag ordagrant på i flera år.

Korrekt ska vara att möss, liksom flertalet däggdjur utom apor och människor, saknar tappar känsliga för gult, vilket förändrar deras färgseende. De är alltså "färgblinda" men ser fortfarande grönt och blått (och givetvis alla de nyanser som kommer fram när man blandar dessa).

Den som är intresserad kan läsa till exempel denna spännande artikel. Här finns även möss omnämnda:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=675186

amaira
0

Kanske kan vi som ger boktips, och/eller recenserar, även skriva "nybörjare", "fortsättning" eller "avancerat"?

Jag söker avancerade böcker. Tyvärr blir det då på engelska vilket jag tycker är lite jobbigt. Har lyckats införskaffa några avancerade böcker som blev för avancerade, haha.

"Making mice" till exempel. Fast den är inte så svår, bara det att den handlar mer om de som startade upp försöksmusstammarna, än själva mössen. Har inte orkat läsa den än, inte tillräckligt intressant, boken är tjock…

Sedan har jag "The Mouse in Biomedical Research" men där har jag tagit mig vatten över huvudet. Fundersam Visserligen finns en del allmänkunskap om möss, och sådant som är matnyttigt även för mig, men den vänder sig ju till dem som arbetar med avancerad medicinsk forskning. Dessutom är boken svårläst för flertalet meningar avbryts av långa referenser inom parantes.

Om någon seriös - som är bra på att lämna tillbaka lånade böcker alltså - vill låna någon av dem, så går det bra. Böckerna var ganska dyra, Forskningsboken närmare tusenlappen…

Grodan
0

#5 smart tips!

vi kanske ska glutta lite i den andra tråden också… Vet att Eva Johansson på sin sida recenserat flera böcker - kan vara ett tips att referera till

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️