Nisses överläpp
Min lilla Nisse från Teratos kull är en mycket fin herre som är hur härlig som helst, och det har inte varit några problem med honom alls förrän nu. Idag upptäckte jag en hastigt uppkommen "skada" på hans överläpp, den är svullen och liksom hängande, det ser ut som att han har fått en fläskläpp liksom. Försökte se om det är något med tänderna men han var inte så medgörlig och ville inte att matte skulle pilla trut på honom.
Han äter som han ska, han dricker som han ska, han är framåt och pigg. Däremot fnyser han lite, det har han inte gjort tidigare.
Fotade lite för att någon här kanske skulle kunna veta vad det kan vara?
"pilla trut"… fniss
ajdå, ser svullet och ontigt ut… kan det inte vara just fläskläpp pga att han har slagit sig/råkat ut för någon olycka? annat tänkbart är ju abcess eller tumör… (fast tumör är väl uteslutet på en relativt ung hane…?)
Ja, det ser väldigt svullet ut stackarn. :/
Jo, det kan det i och för sig vara, men hur.. hm..
Ja precis, nä tumör känns det inte som det lilla jag har fått känna, och abcess.. Jag vet inte, det är mest bara som att läppen hänger och han är svullen. Helt knasigt.

Å, min lilla älskling! Det syns att han har blivit en man nu! (jämför med bilden i midsommartävlingen där han bara var några veckor!)
#3 Nisse är en grabb i sina bästa år, ganska exakt ett år gammal. (kullen blev ett år igår!) Han har mycket engelskt i sig. Hans mor och flera nära släktingar dog vid ett och ett halvt års ålder så jag vet inte om man kan räkna med att han blir mkt äldre. Med tanke på det är han ju inte jätteung. Fast samtidigt är ju tumörer ovanligt bland hanar över huvudtaget.
Är Ywon Rochat vettig att gå till när det gäller möss, Grodan? Känns ju lite som att det skulle kunna vara nån inflammation i någon tandrot. :/ Ska ringa henne imorgon och rådfråga! Du får uppdatera imorgon om hur det ser ut då, Jenny!
(hihi, när jag skulle skriva jenny råkade jag först skriva janne)
Älskar mina stora små vänner..
#4 ja, den kan ju verkar hänga då den är så svullen. hur länge har det varit så? om du väntar någon dag och ser om det går ner? beror det på en olycka så går ju svullnaden ner…
#5 Ja, verkligen, Yvonne är supebra!
Jag kikade lite snabbt nu och det ser ungefär lika svullet ut. :/
Jag tar honom till Terato ikväll så får hon se över honom medan jag är på "semester" uppe i Dalarna så jag vet att han är i trygga händer. :)