Jag behöver råd,,
För några veckor sedan tog jag bort en morrhårstuggare men det finns en eller två till och det är Alice &/eller Amalia.. Dom två är ju så himla snälla och trevliga annars, men samtidigt lider jag ju med dom som är alldeles kala som tex min stackars Tårtan, för det är inte fint med möss som inte har några morrhår och jag tror dom behöver morrhåren för att kunna "se & känna sig fram, liksom.
Men då är det ngn av mina två gullemusar som är bovarna, Alice och eller Amalia..
Jag funderar på att placera om Alice & Amalia, men samtidigt vet jag inte riktigt om jag vill det, dom är ju ändå mina "förstfödda", visserligen efter en tjuvparning men ändå..
Så nu vill jag ha råd & hjälp om hur jag skall göra med dessa två töser, placera om, ta bort eller sätta i en egen bur..

Jag skulle separera morrhårsätarna eller de misstänkta morrhårsätarna från de möss jag vill ha morrhåren kvar på. Är det två så kan de ju bo tillsammans och tugga på varandra.
Sötnosar!!! Vad trist med morrhårstugg, det är så väldigt trist. Tyvärr har jag inget råd att komma med, vet inte alls.

Då sätter jag dom två bruttorna för sig själva, systrarna Alice & Amalia..

Vad hände rom man sätter två morrhårstuggerskor ihop? Kommer de att tugga på varandra då? Eller är det en ranggrej vem som tuggar vem?
Älskar mina stora små vänner..

Jag har haft ett systerpar som tuggat på varandra.
Slutaaa bitas.. :(
#6 Bra fråga. Jag kan inte minnas att jag haft två morrhårsätare tillsammans. Men det är väl bara att prova och se… Hedbrant?

Jag tror nog att de tuggar glatt på varandra om det är två tuggare ihop. Har de stereotypa beteenden så har de…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Och då får de smaka på sin egen medicin också. :)
Det här låter kanske fånigt, men jag funderade idag på om jag så småningom skulle sätta min morrhårstuggartjej ihop med hanen Fokus när han använts klart i avel (eller diskvalificerats för). Skulle då kastrera honom. Givetvis skulle hon tugga på hans morrhår fast han är hane, men jag tänkte att han kanske blev så glad över sällskap att det kunde vara värt det.
Vad tror ni?
Undrar också över hur morrhårstuggande fungerar. Jag vet att det är troligt att det är ärftligt, men kan det läras in också? Så bebisar som sitter i samma bur som en morrhårstuggare utvecklar beteendet men kanske inte skulle gjort det om den inte funnits där?
Jag tror att det kan läras in sådär.
T.ex. hur man äter spagetti är ju inte ärftligt, men barn och deras föräldrar äter i 90 % utav fallen det likadant
(t.ex. rullar det runt gaffeln, skär det i bitar, slevar i sig m.m.) och det är just för att barnen ser på hur de vuxna äter.
Det är ju iallafall en ganska bra liknelse, men jag vet inte. Men det är så jag tror iallafall.

Det är ett stereotypt beteende. Tror inte det lärs in, om ungar börjar är det snarare för att mamman nedärver sina gener, som har lättare än andra att utveckla stereotypier.
MVH Elin
Men ibland kan ju en fullt normal musmamma och muspappa få helt underliga ungar… Rymmare och morrhårsätare m.m.

Fast då finns det nog morrhårstugg och springerier med i stamtavlorna ändå, om man backar lite.
MVH Elin