hjälp, rädda skogsmusbebis!
hittade en överiven skogsmus som överfallits av myror. nu sitter den här hemma i en hink med lite löv o torrt gräs i. vi försökte ge den lite vatten med en bommulstuss och den drack lite. nu sitter den stilla o "smackar lite". nån som har tips vad man kan ge den att äta o dricka och hur?
Hur gammal ser den ut att vara?
Om den är mindre än 3 veckor så kan du köpa modersmjölkersättning och mata den med pipett eller med bomullstuss.
Sätt något varmt i buren (T.ex. värmedyna) så den får värme som den annars skulle ha fått från en mamma.
Lycka till!
#0 Du får bara ha ett vilt djur oavsett vilket i fångenskap i 48 timmar under den tiden ska man ha kontaktat en viltvårdare endast De får ta hand om vilda djur. Ta ge den ersättning, jag tror även de ska ha modersmjölk ersättning för valpar *tam möss ska ha om man nappar dem* MEN som sagt jag vet ej då detta du har är en vild skogsmus.
Ring skansen de kanske kan svara på vad du ska ge.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nej…
Alltså vad ska du göra med musen sen?
Snälla släpp ut den på exakt samma ställe genast! Den har sin flock där! Du kan inte ta hand om musen flera dagar/veckor och sedan släppa ut den och tro att den blir accepterad av flocken! Den blir dödad.
Och behålla den får du inte enligt lagen…
… och "lagen" i detta sammanhang, skiter jag då fullständigt i. Sorry.
Man får döda skogsmöss i slagfällor, med hjälp av levandefällor, tortyr-döda med hjälp av råttgift - men inte rädda livet på ett litet djur, som dessutom kan bli ett ljuvligt litet sällskapsdjur.
Lagen har sina syften, och de är BRA och viktiga. Men ibland har lagen inget riktigt "syfte" och man får gå efter sitt hjärta.
Säg att du har dödat den nu, så är saken ur världen. Och så pratar vi "teoretiskt". 
Är, nåja, var det en unge? Den hade päls och ögon antar jag?
Steg 1: i väntan på bättre, dvs första hjälpen: Oavsett ålder på musen, även en vuxen alltså som är i chock: Köp modersmjölksersättning för människa i konsum (eller nåt). Finns i deciliter-förpackning för ca 8 kronor.
Värme är viktigt, det har redans skrivits.
Man får ta hand om vilda djur i 48 timmar utan att kontakta någon alls. Men endast om djuret behöver hjälp, icke friska sunda fångade djur. Djur som bedöms ha för svåra skador ska avlivas av kunnig person.
Efter 48 timmar blir det svårare, för det är verkligen inte många som får ta hand om vilda djur då.
Vad ska man rädda musen till? Den kan inte släppas ut igen, då den inte har någon flock längre och blir då dödad av andra möss.
Ha den i fångenskap?
tack alla snälla för svaren.
jo, musen har fått tunn tunn välling i väntan på att jag ska åka hem med modersmjölksersättning i eftermiddag till sambon som pysslar om den hemma.
den är inte jätteung tror jag, har päls och öppna ögon. med den var jätterisig när min sambo hittade den och nu har den piggat på sig. tvättar sig lite, äter.
vi skapade en "kuvös" i badrummet inatt med golvvärmen på och torktumlaren en stund så den hade det så varmt o skönt.
nu hoppas vi den ska klara sig och vi tänker ringa nån expert för närmre råd.
och tack lina och amaira för bra råd.
Jag undrade vad du ska göra med musen sedan när du tycker att den är frisk.
grodan:
jag vet inte än.
Ok, för det kan ju vara ett litet problem… speciellt om det är en hane. Har du kollat vad det är för kön?

Skogsmus med skogsmusen, köp "baby cat milk" från royal canin. Burken kostar 150 kronor, jag tycker den är prisvärd och jag har den i fall att det skulle behövas. Det ska vara mjölk ersättning för katter har jag hört och inte för hund eller människa när det gäller gnagare.
#11 Till tam möss så är det modersmjölk ersättning * Esbilac* för valpar som gäller, endast den de tål. Jag har nappat 10 st musbebisar som miste sin mamma då de var 9 dygn gamla.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Skogsmusen. Den har päls och ögon, den är tillräckligt stor för att inte behöva "nappas" och du behöver inte köpa några dyra preparat åt den. Den klarar sig med lite hjälp på traven, dvs din hjälp.
Den har redan piggnat till och kryat på sig. Saken är egentligen ganska enkel, som jag ser det.
Efter två dygn - vilket är det lagliga, just med tanke på sådana här fall - hinner den, med lite mänsklig hjälp, hämta de krafter den behöver för att kunna släppas tillbaka och fortsätta med sitt liv, så som det påbörjats. Det angår oss människor inte längre… en hjälpande hand vid behov, och sedan "öppna händer" och ett Lycka Till Lilla Vän.
Det är ibland svårt att skilja på djurets känslor och behov, och våra egna känslor och behov inför vad vi ser hos djuret. Djuret ska gå före våra egna känslor.
Flertalet musungar blir aldrig vuxna. Denna lilla vän har fått en extra chans på grund av dig. Den hade alldeles säkert varit död nu, om du inte räddat den.
#6 Grodan! "Vad ska man rädda musen till?"
Det är en bra, stor och mycket viktig fråga, som egentligen gäller allt och alla som människan försöker "rädda". Jag gör en egen tråd med en sådan diskussion.
Tack amaira! Kändes som om du gick emot mig där.
Faktum är att jag diskuterat denna fråga med viltdjursrehabiliterare och de rekommenderar INTE att man tar in en vild mus och håller i fångenskap - speciellt inte n ågon längre tid. Detta för att sedan när man slöpper ut den så har den inget revir eller flock eller accepteras inte av gamla flocken.
Det är därför en lite svår fråga.
tyvärr klarade sig inte den lilla musen.
den hade piggat på sig men sen sackade den av igen.
vi vårdade den med värme och modersmjölksersättning men det hjälpte inte. jag ville så himla mycket att den skulle klara sig och blev så lessen när den inte gjorde det.
tack alla för ert engagemang.
nu vilar lilla musen i skogen bakom vårt hus.
det var ett bra och hjärtansvärt försök endå. Dock är vilda djur svåra att ta hand om och få dem att överleva…. :(