Jag gjorde en bur.
Fick ett ryck förra veckan och gjorde en bur.
"Grunden" var ett skåp från några grovsopor någon gång. Jag samlar ju på allt möjligt "användbart".
Ett ben var trasigt och jag gjorde ett nytt. Baksidan (masonit) slogs ut och satte dit en öppningsbar bräda längst ner, och galler övre halvan. Gallret fann Hjärtevän i en lokal som varit djuraffär, det passar till möss.
Jag har ett hus som fanns när jag föddes. Först var det vedbod, sedan blev det hönshus. När hönsen försvann gjorde jag om det till min egen snickar- och pysselbod. Där håller jag till för såna här lekar.

Mosaiktavlan på väggen med de två tupparna, är också ett grovsopsfynd, som givetvis passar i ett gammalt hönshus.
Framsidan på skåpet hade skjutdörrar. Det ena bytta jag ut mot en glasskiva. Det andra sågade jag upp i mitten och satte nät.
Burkomplexet ovanpå bokhyllan är gjord av bottendelen av en dunabur, en trälåda från någon gammal byrå, och en vanlig pappkartong.
Mina möss rymmer inte. "Kaninburen" står ca 2 dm från buren till vänster, och ca 1 dm från gardinen! Det är lätt som en plätt för den mus som "bestämt sig" att både hoppa över till ndra buren, eller helt sonika klättra nerför gardinen.

Och här ännu en bur jag byggt själv, den till höger (fungerande nu, förut luktade den möggel, och så har jag satt nät i dörren så den är ljusare).

De stängda burarna vill jag ha för hanar. Inte alla, en del bor öppet också, men jag vill inte riskera rymningar, varken till eller från. En förälskad liten mus, oavsett kön, kan göra mycket för att få träffa sin utvalda. 
vad duktig du är. har du glas på baksidan också?
Vad fint det blev ! =)
Kul att dina möss inte rymmer. Min mus Kristall brukade rymma genom gallret i sin gallerbur. Men bara när jag kom in i rummet. Hon ville så gärna bli gosad med, och när hon rymde ur buren visste hon att jag alltid tog upp henne. Hon bara satt och väntade på mig^^ Hon rymde ALDRIG någon annanstans.
Amaira, vad är det för nät i den bruna burdelen? *nyfiken*
#5 Hej Grodan!
Om du är intresserad, så kan du läsa vad jag skrivit. ![]()
Starfall, vad gulligt det låter!!! Såna möss blir man sååå förälskad i!
Det är såna jag vill ha!
Zamwyn. Vad det är för nät… Det enda jag hade kvar var ett fyrkantsnät med för stora maskor. Jag vek det dubbelt, så maskorna blev hälften så stora, och trampade det noga platt.
Lite orolig var jag att det inte skulle bli bra, t.ex. att det skulle kunna gå att fastna med en liten mus-tå eller nått, sånt får ju inte hända. Men det funkar faktiskt! Det funkar både att hålla dem inne, och att klättra i.
Jätteroliga burar ser det ut att vara! 
#8 trodde jag gjorde det… hm
men läste allt utom inlägg #0 såg jag nu

Åhw jag vill också bygga burar. Letar för fullt efter en begagnad bokylla att omvandla till bur. Men det är så mycket man ska ha med i beräkningen :P Svårast tycker jag det är, är att få till en bra och säker bur som dessutom är lätt att städa.
På träskåpet, sitter det något på väggarna+golvet? som i för att hindra dem bita sig ut ur buren?
#11. 
Achatina. Jag håller med dig, det är mycket att ta med i beräkningen. Lätt att städa, är det första och viktigaste. Annars är den inte användbar nån lägre tid i praktiken.
Gnagsäker kan ju vara en annan del att tänka på. Jag behöver inget på väggar och golv, för det är "slät yta" - de har inget att börja gnaga på.
Däremot är ju nätet på dörren fastsatt på utsidan, och jag har sågat igenom själva dörren. Där har jag stålskott med något jag fann i mina gömmor, tunnband tror jag det är. Från den tiden man gjorde tunnor av trä, med aluminiumband runt, eller vad det är. Det var helt fräscht.
Svårt att förklara i ord hur jag gjorde. Är inte särskilt "traditionell". Jag tager vad jag haver, och finner om jag letar lite. Tycker sånt här är kul, och har misslyckats tusentals gånger i mitt liv, och för varje fel som blivit, har jag lärt mig ännu lite mer. 

Mjo, men jag tänkte lite på om hörnen inte kan vara gnagvänliga. Fast det är kanske lätt fixat om man sätter fast en metallbit där eller något x)
Så fort jag har hittat min bokhylla och mussäkrat den lär det bli möss för min del :D Varför jag ännu mer vill hitta en bokhylla typ … nu :D

#13 Amaira, om du vill kan du få nogrannt bekrivet av mig hur du behandlar buren så att den håller en evighet! Har en del burbyggen bakom mig nu! :P Den var suuuperfin! Inte kan du bara låta den bli förstörd heller!
Älskar mina stora små vänner..
Tack Terato, vad du är snäll.
Men den här buren håller "en evighet", om jag bara skaffar en "aluminiumplatta med kanter" som botten i den, vilket den är förberedd för. Den är kanske värd att satsa detta på, så jag ska ringa "smeden" här ute och kolla. Känner honom.
Annars blir den så småningom "nerpissad", (eller inpissad kanske) det går inte att hålla en träbotten fräsch i evighet.
Vad tänkte du på? Nyfiken. Måla eller impregnera eller nåt?
Aaaww vad fint!

#16 Ja, men då kommer det att bli jättebra! Jag tror alltid att man måste ha någon typ av botten i träburar. Annars blir de jättejobbiga att städa.
Jo, de burar jag har byggt har jag behandlat med olika grejer. De första burarna målade jag kanske en 3-4 gånger med vanlig högblack lackfärg. Alkydbaserad. Den blir hårdast. Många förspråkar akrylfärg eftersom det finns ogiftiga såna men på färghandeln sa de till mig att den alkydbaserade inte är direkt giftig när den torkat. Däremot kanske inte jättenyttig att äta!
Det har i alla fall hållit jättebra! Men den har en tendens att gulna på ställen som blir lite väl nerkissade. Och jag har använt vit lackfärg.
Min andra bur behandlade jag med lackfärg och sedan båtlack. Håller bra, men båtlacken har en ful brunaktig nyans så då får man ha en riktigt mörk färg under! (men båtlacken är helt giftfri om man är orolig för sånt) Håller bättre mot kiss och missfärgas inte.
Det bästa resultatet har jag ändå fått när jag kört några lager genomskinlig(KLAR) golvlack över lackfärgen som är anpassad att klara att typ ammoniak och andra starka ämnen. Det blev tokbra! En jättehård yta som tål allt. Blir inte repig heller. Golvlacken droppar dock en hel del så det kan ta ett tag innan man lär sig att hantera den. Men blir det "droppar" går det ju alltid att slipa ner enkelt om man är petig.
Men det viktigaste av allt är att man bör spackla igen alla skåror och kanter innan man lackar. Annars kommer det alltid att smita in lite kiss i någon skarv och det luktar jättesnabbt och jätteilla! Då är det ju dessutom omöjligt att komma åt och städa undan. Och djuren har ju en tendens att försöka pinka där man inte kommer åt. (de är inte dumma heller)
Vill man inte måla buren utan behålla träfärgen kan man ju använda silicon eller något liknande i skårorna och bara köra golvlack. Men jag tyckte att spackel var mycket roligare att arbeta med. Det kan man ju slipa ner när det har torkat också. Men då måste man ju som sagt måla över spacklet med lackfärg innan man golvlackar.
Lackfärgen jag har använt har fäst helt utan problem, både på nytt trä(spånplatta), målade plattor och laminat. Men det är viktigt att grundmåla innan.
Tänk också på att ju fler lager dess bättre!
Kanske kan ta en bild på min råttbur och visa hur fint resultat jag fick när jag använde spackel, lackfärg och golvlack..
Oj Terato! Vad duktig du är!!! Och här har du ju skrivit en jättebra artikel!!!
Det var mycket intressant, allt du skrev!!! Visste inget av det. Har bara aktat mig för "målarfärg"…
Med lite ömsesidiga råd och idéer här, kommer vi på Mus.iFokus att vara världsbäst på att bygga musburar av "gamla möbler" eller vad vi hittar.
Sedan har ju Elin "recept" på snurrskivor som hon gjort.
Gör en artikel av det här du skrivit (stackars dig, vad du får jobba!! Du får en blomma av mig), sedan kan man fylla på under om man vill, med fler tips inklusive Elins snurrplatta.
#17 TAck Lina! 
Håller med amaira! Superartikel där!

Jo, men det har jag faktiskt tänkt göra! Men det finns ju självklart en massa mer att tänka på. Om man ska bygga från en möbel eller börja om från början, vilket galler/nät man kan använda och hur man ska lösa det med bottenlådor. Det är i alla fall superskoj att bygga egna burmöbler!
Hur är det med möss i en öppen bur? Är ni inte rädda att de ska hoppa ner?

Mvh Stephanie 

Har du haft några möss, Stephanie? :)
Grejen är den att möss hoppar ju inte som råttor kan göra från en lite för hög höjd. Det är så säkert att man nästan kan säga aldrig! :P De ser på ett väldigt kort avstånd så de vågar helt enkelt inte eftersom de inte ser golvet!
Visst kan det hända att de ramlar eller snubblar ner, men det tycks inte hända särskilt ofta. Och de som har öppna burar har ju inte heller några rovdjur hemma. Man får ju vara beredd genom att alltid ha en skål med vatten och mat på golvet ifall det skulle ske. Så gjorde jag när jag enbart hade möss hemma.
Nu när jag har råttorna törs jag däremot inte ha dem i öppna burar. Skulle råttorna rymma vill jag att mössen ska bo säkert!

Terato, Stephanie har 2 av de 3 mushonor jag räddade i Skåne. Hon köpte dem av mig på träffen 6/6 här i Stockholm. De är svart/vit-tecknade och supersöta.
För fortsatt prat om Stephanies möss välj denna tråd: Stephanies möss
Terato har du foton på dina burbyggen?

#24 Jaha, gud vad skoj!
#25 Inte än!
#22. Rädd att de ska hoppa ut/ner?
Det är olika på möss. Ungar går absolut inte att ha så. De klättrar, ramlar, druttar. Från 5 - 6 veckor kan jag börja ha dem i öppna burar, som tidigast.
Det är olika på möss också, på individer. Det finns lugna möss, försiktiga möss, rädda möss, fega möss, livliga möss, springiga möss, äventyrliga möss, och möss som bara inte går att "stoppa".
Möss vill inte kasta sig ut i det okända. Vilda möss gör det, för de överlever på det viset. Våra tammöss har förlorat en del av detta, genom generationer har ju människor avlat möss utifrån andra kriterier. Tammöss som bara hoppar rakt ut går ju inte att ha. (gäller vuxna möss, inte popcornungar)
Men ibland kommer en "vildmusgen" tillbaka igen.
Den har inga betänkligheter. "Framåt och vidare" tycks vara dess måtto. Även om den inte är rädd.
Även äventyrligare möss kan hänga sig utanför kanten, och sedan mjukt släppa taget och "rinna iväg" utefter närmaste vägg.
Och så förstås möss som inte riktigt trivs i bur, som har svårt för att komma tillrätta i fångenskap.
Jag avlar på möss som inte rymmer.
Dvs det är en "biprodukt" av allt det andra i deras temperament som jag försöker avla på.
Jag har inte så många möss, som mest brukar de vara runt 30. Närmar sig den siffran nu igen eftersom jag har en kull på uppväxt. Men jag har också en liten sälj-drive, samt avlivar vissa som jag inte vill ha, och som jag har svårt att se att de skulle vara till någon glädje för någon annan.
Mina avlivningarn är inte bara "för min skull" utan även för mössens skull, som helhet, och för musintresset bland folk, som helhet. Möss kan vara sådana ljuvliga små varelser (när de är bra)!
Lara och Qjo-Björn inspekterar. "Övervåningen" är en bräda med kanter, som går att ta bort för rengöring (eller utbyte om det behövs).
I taket har jag 5 st krokar fastsatta, för att kunna fästa rep, gungor, eller vad jag vill. Syns inte på fotona, glömde säga det från början.

Visst kan ni se vem som är Lara och vem som är Qjo-Björn? Fundera lite på det, ni.
Qjo-Björn är hane och väldigt maskulin, Lara är hona och ser mer feminin ut. Det syns faktiskt på fotot!
Fast ni kanske måste titta på den stora bilden i länken…
Ni såg väl stubben på bilden här ovanför?
När vi sågar träd till ved, brukar jag "göra" små stubbar åt mössen, av lövträd. Detta är al. Ibland låter jag dem "pissa in dem" (det tar ganska lång tid) och eldar sedan upp dem.
Ibland klistrar jag på "klisterpapper" ovanpå, som går att tvätta av. Då håller de lite längre.
De gillar att klättra på dem, sitta där uppe och kolla världen, och ibland funkar de även att gnaga på.
Stubben i den här buren ser ut såhär:

Wow! Där har de at göra i alla fall! Nu vill jag också ställa in stubbar! :)