Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 859 ggr
Simmi
0

Müsli till möss?

Läste här någonstans att man kan ge müsli till möss istället för färdigblandat musfoder då müslin var bättre.

Men innehåller müsli allt som mössen behöver för det verkar ju inte finnas några proteiner och sånt i den…
De får ju såklart även färsk mat men eftersom de inte har det framme jämt så borde väll den andra maten vara rätt så näringsmässigt korrekt.

Och är det i så fall någon speciell sorts müsli de bör äta och ska man blanda i något extra i den?

Tacksam för svar ^^

lothus1
0

Ja, du kan ge dem musli, men du måste blanda i annat också. Kattmat såsom torrisar kan du blanda i, ja, och massa annat då. Det finns matlistor här på musifokus som du kan använda som riktlinje =o) Det skall vara osötad musli!

T.ex:

Från Grodan:

=Musmat=

Havre
Vete
Korn
Råg
Solrosfrö
Linfrö
Hirs
Kanariefrö
Sesamfrö
Bovete
Mandelflarn
Valsade ärtor
Osötad cornflakes  
Osötat kex
Osötad torkad frukt
Russin 
Katt torrfoder 
Torkade grönsaker osv.

Tilläggsfoder:

Kokt ris
Kokt potatis
Kokt pasta
Färska grönsaker
Färsk frukt
Färska bär
Färskt mjukt bröd
Hårt bröd
Välling
Gröt
Pannkaka
Ostkaka
Kyckling
Rått kött
Fisk
Diverse matrester
Äggprodukter
Smör, keso osv

Simmi
0

Ok, tack!

Men ska man bland i alla de där sakerna på en gång eller några saker åt gången och variera åt dem?

Och går det och köpa torkade grönsaker eller måste man torka dem själv, har aldrig hört talas om något liknande ^^

Terato
0

Havre, Vete, Korn och Råg ska vara basen och alltid finnas i fodret. De andra ingredienserna kan du variera! Axas grynblandning innehåller alla de fyra sädeslagen så den rekommenderar jag skarpt som bas! (Rosa påse) Då är det bara att tillsätta lite vad du vill till det.

Av färskfodret tar du också olika varje gång. Det bästa är förstås att ge dem en så varierad kost som möjligt! Tänk kostcirkeln för människor! Mössen har i princip samma kostbehov som oss! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Säd och frön är basfoder för möss. Huvudsaklingen säd, som skrivits ovan.

Muslin kan stå för säden, sedan behöver de också frön. Jag har undulatfrö.

De fyra sädesslagen bör de alltid ha fri tillgång till. (fast råg kan du hoppa över om du vill). Frön bör de också ha dagligen.

Solrosfrön är också bra, men ska inte ges för mycket av, ett par om dagen kan räcka i normalfall. Kan vara lite olika på möss hur lätt de har för att lägga på hullet. En del behöver mera andra mindre.

Sedan brukar jag alltid rekommendera lite äggskal emellanåt. Behöver de kalk, så äter de det.

"Blötfoder" typ matrester och så, kan de få några gånger i veckan, det räcker oftast. Kött bör de få någon gång i veckan, för proteinets skull.

Sedan kan du exprimentera med det som står i listan ovanför, utifrån vad du har hemma, vad som passar dig, och vad du får lust till, när du får lust.  Skrattande

LinaIsabell
0

Min musmat är en ekologisk, osötad müsli med torkad frukt + olika fröer och mandel. Sen brukar jag blanda i lite torrfoder för katt (dock inte mycket eftersom man inte ska ge för mycket bakad mat). Katttorrfoder innehåller mycket protein.

Som färskmat har jag lite allt möjligt. Ägg, leverpastej, keso, ost, grönsaker, frukt och ja, allt.

Sen ibland brukar jag ge dem en halv bit hårdbröd som de kan gnaga på i flera dagar eftersom det är bra för deras tänder.

Simmi
0

Tack! ^^
Men ska fröerna vara skalade eller kan man ge dem med skal, det brukar ju finnas både och…

Terato
0

Du kan ge dem hela. Då får de lite att pyssla med!

Men tänk då på att fylla på matskålen ofta. Det kan nämligen se ut som att det är massvis med mat kvar när man kör oskalade fröer fast det egentligen bara är tomma skal. Rätt bra at tänka på!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se