Då var det klart!
1 september flyttar vi till drömhuset, en hälsingegård på dryga 200 kvadratmer hus och ca 3 hektar mark. Plats för hundar, djurrummet har en diskbänk (!!!) 4 gästrum på övervåningen, mitt i skogen med naturen och djuren runt knuten.
Enda nackdelen är att det blir nästan 2 mil till att åka enkel resa till jobbet. Vidare blir det svårare för icke bilburna att hälsa på, då det inte går bussar förbi. Närmsta bussen/tågat stannar 15 km bort i Ljusne. Sen var det det där med att rusta lite. Badrummet måste rivas och byggas om helt, annars klarar vi oss nog på färg och tapeter i första skedet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Åh, vad kul! Vill se foto!
Diskbänk i djurrummet! Så bra! (fast det är rätt bra som du har nu också, dator o spis i djurrummet… *s*)

Alla fotion är nedtagna från hemnet, vet inte om jag har nåt i datorn… Nej, har inga alls. Får fota och lägga upp sanrt. Vi kan åka dit och glo igen i helgen, då säljaren är borta. Fast då blir det bara från utsidan, för nycklen får vi om 3 månader!
MVH Elin
asch va synd… fotobild på eniro eller hitta.se då?

Om du googlar foto på odlingen 105 får du se en pluttebild, allt är nedtaget annars…
MVH Elin
Suveränt! Grattis!!! 
#4 funka inte, behöver en adress - hamnade på svensk fastighetsförmedling med massor av villor etc
får väl vänta tills ni fotograferat lite i helgen!!!

Men vad trevligt att ni kommer att bli Hälsingar, det är fint i Hälsingland.
Jag hoppas att ni kommer att trivas, du, din man & era djur.
Är det Söderhamn som Odlingen 105 tillhör? Jag har ju både föräldrar & systrar i Söderhamn.

Det ligger under svensk fastighetsförmedling i Söderhamn. 15 km från Ljusne, hör till den pyttiga byn Sunnäsbruk, fast ligger egentligen utanför den.
Vi kommer att ha rätt fullt upp i sommar och ännu mer i höst!!!
MVH Elin

Jo jag kan tänka mig att ni kommer att ha fullt upp, det är mycket jobb med att flytta & sedan få ordning på allt..

Nu har jag fotat lite där, fast bara ute. Nästa gång jag kommer åt insidan kan jag fotra där med!
Allt skrot kommer han att ta undan, hagarna blir kvar. Det behövs ett par fat med falu rödfärg (målarsugna kan anmäla sig
) och så kommer det att bli en hel del gräs istället för uckligt grus och sten på gårsplanen. Det är mycket mindre jobb där än det var med det här huset, men det finns att fixa där oxå, inte bara färg på utsidan…
Här är en länk till mitt album, Odlingen heter det!
MVH Elin
Det ser ju jättefint ut.. Blir säkert bra när ni skaffat alla liter färg och alla kilo gräs ni behöver :D

Jo, och tapeter och färg till minst hälften av de 10 rummen, helrust av badrummet (riva ut golvet, ev flytta en vägg och bygga upp allt igen, tur att det finns en toalett där oxå) hundgårdar, stora rastgården runt dem osv!
MVH Elin
jo mycket arbete men det kommer det vara värt. Var huset dyrt?

För att ligga där det ligger, kanske. Hade vi vpågat vara tuffare hade vi nog fått ner priset mer. Men om en till dykt upp, med mer pengar än oss, så hade vi förlorat det.
Det låg ute för 695 000 och vi fick det för 630 000. 2-3 mil närmare Gävle så hade det gått upp till miljonen, i Valbo ed hade det nog gått på nån miljon.
Går fortfarande inte att jämföra med Sthlmspriser…
MVH Elin
Åh vilken underbar dröm!!!
Om jag inte redan hade min egen dröm, skulle jag vara avundsjuk.
#14 nä men ni får väl en hel del för det priset med. jag menar det såg ju ut som om ni har del tomt och så fanns det stall och lada…

Men gud vad roligt, Elin! Synd att det var lite krångligt att ta sig ut dit med buss, bara. (tänker på mig själv)
Nä men gud vad skoj!
Älskar mina stora små vänner..
Hus på landet har alltid varit min dröm, halvlantis som jag är. Så liiite avundsjuk är jag allt! 

Jag med!
#10 majgadd, det där är ju för stoooooooort för er… ska ni bo där ensamma? bara du, Christer, dåggsen å de andra djuren?

Haha Dåggsen kanske kan få ett varsitt rum! :P

Klart vi behöver stort!
Man måste ha ett kök, ett vardagsrum, ett rum för soffa, stereo och mys (där man pratar och umgås, inte glor på dumburken), ett kontor, ett djurrum med diskbänk, ett stort badrum och ett sovrum på nedervåningen. På denövre våningen finns en stor kallvind, där kan man förvara massor av saker, utan att behöva gå till uthuset för att hämta. Sen finns det 4 sovrum till där uppe. Alla blir gästrum! Ett med djurförbud så att allergiker kan sova över och få sova, även om de är lite sjuka när de är vakna. Kommer att kunna inkvartare folk flör musträffar, ha plats för utställningar hemma (om musfolket orkar ta sig dit). Kommer in ppå min instruktörsutbildning i höst, så när det är klart ska jag ha helgkurser hemma. Då kan folk komma hem till mig med sina hundar, gå viltpårkurser och annat spännande.
#17 Man får ta ett x-tåg till Ljusne och muta mig med bensinpeng så att jag åker dit och hämtar! Det är bara 15 km dit, så du kommer att kunna hälsa på ändå!
Vill vi inte, så behöver vi ju inte ens låtsas om att vi HAR 2 våningar till vardags! 240 kvadrat är ju onekligen rejält, och då räknas inte ens kallutrymmena med i det…
MVH Elin
#22 Vad för annat spännande? Jag och Zimon vill gå på kurs! 
äh 240 kvm villa är inte så stort, man vänjer sig fort
jag menade eg den stora tomten… all mark

Jaha, marken. Först ska det bli hundgårdar, och så en stooooor rastgård runt, av viltstängsel, så att även Cora som aldrig får vara lös (sitter i flexi även på tomten nu) ska få springa och lattja utan att kunna rymma.
Sen funderar vi på att behålla en av de befintliga hagarna och hyra ut stallet. Skogen, den lilla vi har, ska vårdas och skötas om. Sen ska jag ha en träningsplan för hundar oxå. För (#23) jag kommer att börja gå en kurs så att jag kan hålla valpkurser, vardagslydnadskureser och viltspår, samt berikning/aktivering. Sen tänkte jag fylla på med det jag känner för. Kanske rallylydnad, för det lockar mig själv!
MVH Elin
Åh så ljuvligt Elin! 

Jag vet!
MVH Elin

Idag har vi haft första visningen hemma. Det gick bra, 6 par var här, ett par av dem var mkt intresserade, någon hade sagt "räkna med oss" och ett par av dem kommer tillbaka på visningen på fredag för en till titt. Annars är ett par förbokat för första titt då. Ev blir det en visning på lördag, eller sent fre, då nån sthlmare var sugen oxå.
Hoppas att allt löser sig snabbt, med flera intresserade som pressar upp priste massor.
Vill slippa fler visningar, då det är luite pestigt att slöäpa musburar mellan skrubben och grannens garagfe, jobbigt att städa ne massa, samt det värstas, folk som snokar runt i mitt hus!
MVH Elin

Ja, hoppas du får upp priset!
Varför måste du flytta på musburarna? Gillas inte det?
#25 Å, vad skoj! Då vill jag komma och träna hos er om jag skaffar valp någon gång! :)

Grattis till nya huset! Det vore nåt att flytta till det…

#29 Det blir ju lukt i folks näsor, oavsett hur nystädat det är. Egentligen ska man inte ha några spår av djur alls när man har visning. Vi hade 3 hundar i hundgården och mååånga tydliga spår av dem inne (även om vi inte lämnade alla hundsängar framme) och alla terrarier kvar inne. Mössen och kackerlackorna tog vi ut, då det är äckligt i vissas ögon. Lämnade 2 burar inne dock. 30 är lite väl…
MVH Elin
Vill man sälja hus ska man nog inte ha 30 musburar inne. Däremot kan det vara ett bra trick om man inte vill få sitt hus sålt.

Det blir säkert jättebra alltsammans, bara det är över. Det måste verkligen vara mycket jobb med allt just nu, både fysiskt och mentalt.
Fy för den lede, om jag skulle vara tvungen att sälja mitt hus och flytta. Förra gången jag flyttade, var jag fyra dagar…

Nä, jag antar det..
Men ursh vad jobbigt att städa ur det rummet med alla burar!
Jag är inte heller en person som gillar att flytta. Men nu längtar jag efter att få flytta ifrån det här gettot! Det behöver inte vara ute på landet. Men helst. Det finns en reklam från nåt pensionsbolag där det står "dröm" och "verklighet" och under är det en bild på ett fönster där man kikar ut mot en sjö. Ååå! Mitt liv är inte fullbordat förrän jag har den vyn! Det kan vara en sommarstuga också. Jag längtar verkligen iväg nu under sommaren.
Jag är kär i ditt hus Elin, och Zimon med. Hade vi haft pengar hade vi köpt det! 

Jag är ju oxå kär i mitt hus! Fast jag vet ju att jag kommer att älska det nya oxå. Huset är inte lika vackert och underbart, men allt annat är bättre, utan grannarna, men vi VILL ju inte ha grannar att störa heller.
Det här är svårt, vill jag lova! Dubbla känslor i allt!
Det är 25 burar att flytta, sen torkar jag av hyllor och golv med lite alax citron, så får det duga. Dammsuger, gömmer hundsängar, piffar med ny frukt och ett par kvistar med jasminblommor. Sen tar jag en prommis med Raksha, Vidar och drífa, sen sätter jag mig på grannens veranda, tar ett glas vinb och smygtittar på spekulanterna som kommer! Sen ska alla 25 burar in igen, alla på sin plats.
MVH Elin
galningar som vill bo i dragiga gamla kåkar ute i skogen… bbrrr… nä tacka vetja varma härliga lägenheter… 
fast den mest underbara saken med att bo i skogen var skolbussen - gah, vad roligt vi hade på skolbussen varje morgon o eftermiddag… (men det var då det… barn får man ju inte vara för evigt)

Klart jag vill bo i ett dragigt hus, då vädras ju pojklukten ut genom väggarna!
TÄNK vad djur jag får plats med där, vilka logfester jag kan ha, kan ha musutställning inomhus och erbjuda 4 gästrum åt övernattare!
MVH Elin
Det kan vara fanken så bökigt och obekvämt att bo på landet ibland, men ändå… Svårslaget i slutändan. Friheten är en helt annan. Fast det ska vara i eget hus, inte hyrt eller som inneboende eller något sånt.

Nu har vi kommit lite längre. Förra veckan hade vi budgivning, och ett par vann på 530 000, dryga 200 000 kr vinst för oss.
I tisdags var en besiktningsman här, som jobbade med vård av gamla hus od. han talade om för dem att de ska behålla innanfönstren, tegeltaket, inte göra om skrubbar till rum osv. Följer de hans råd, vilket det låter som att de ska göra, så kommer de att vårda och älska mitt hus, inte förstöra det med moderniteter. Det kändes inte alls så jobbigt att sälja ändå nu!
Idag skrev vi papperen, så nu är det klart, vi har köpt ett hus och sålt det vi har. Flytten blir troligen av 15 augusti och de får tillträde så fort vi kan, dock senast 12 sept. Vi siktar på senast 1 sept dock.
MVH Elin
#39 Bara att gratulera, gillade erat gamla hus, naturen in på knuten, näheten till sol och bad. Enda naktdelen är väl avståndet in till stan. Skulle gärna vilja bo på landet i ett rött hus med vita knutar, minst 5 rok och så att jag kan få ha en trädgård att pyssla om, gärna en hund och en reptilbod och så en isolerad bod till Pimus möss. Ska detta bli verklighet så bör jag väll fixa körkortet först.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tyvärr kommer hon att bo ännu längre bort nu! Tråkigt för mig som får det krångligt att ta mig ut dit. Men det kommer att bli bra för Elin! :)
#39 inga stockholmspriser där inte…