Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 550 ggr
Anett Lindbom
0

Rimligt pris till zooaffär

Jag ringde nyligen till zooaffären(Maja & Pluto) här i stan för att höra om dom ville köpa tre stycken reggade möss. Hon frågade hur mycket jag tog för dom och jag sa som det var att jag tar 75:- st i vanliga fall men att jag kunde gå ner till 50:- men det tyckte hon var för mycket så då bidde det ingen affär.

Vad tycker ni är rimligt pris om man nu skulle sälja av lite till zooaffären? Man kan ju inte gå ner hur mycket som helst så att man nästan skänker bort mössen för mer värda en så är dom ju, det tycker i alla fall jag.

Eller vad tycker ni?

Terato
0

Det där är svårt.. Det flesta zooaffärer säljer dem ju för runt 30-40 kronor. Och då vill de gärna tjäna en slant på dem med. Elin kanske har något vettigt att säga om detta eftersom hon jobbar på zoobutik!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Sist när jag var ner på affären här då tog dom 79:- st för mössen och då är dom oreggade, så dom tar ju till och med mer än vad jag tar för mina reggade möss.

Zamwyn
0

När jag sålt hamstrar dit har jag fått 100:- för dem, och de har i sin tur tagit 250:- för dem, tror jag. Mer än 50 % av vad de kan sälja dem för lär man aldrig få, har aldrig jag fått på något zoo, och när jag jobbade i sådan butik själv var det max vad vi betalade för djur med stamtavla. Möss är dessutom inte det som säljs mest. Tyvärr…

Anett Lindbom
0

Okey, men vad kan vara rimligt att begära i så fall?  För man vill ju inte gärna begära allt för lite för dom heller,,

Tar dom 79:- st för mössen nu också på Maja & Pluto.

Zamwyn
0

Be om 35-40:- iaf då, det är ju c:a 50 %. Men fråga dem vad de tänkt ta för dem själva, för höjer de priset för att mössen har stamtavla så bör du få betalt därefter också, tycker jag! Kanske kan tjata lite på dem och säga att de kan ta 100:- för reggade möss, så får du 50:- (halva). Vi kanske ska slå oss ihop och bearbeta dem och locka med att om de bara köper möss och hamstrar av oss så handlar vi ingen annanstans i retur (även om vi gör det). Skrattande Plus att de gör sig ett namn för att ha kvalitetsdjur.

Anett Lindbom
0

Ja precis vi får bearbeta dom även om det nog blir svårt, När jag ringde och och frågade dom tidigare så undrade dom om det var sådana där dansmöss, sedan fick jag prata K (hon som äger stället) Jag sa igen att jag har några möss att sälja, då undrar hon om det verkligen var möss och inte råttor..:/ Så då fick jag ju förklara igen att det ÄR möss och att dom är reggade i Svemus. Så ibland känns det lite tveksamt om man verkligen vill sälja dit över huvudtaget.

Grodan
0

Tyvärr kan man inte alltid räkna med pengar. De möss som Elin fått av mig till Brynäs zoo (ganska många under årens lopp) har jag inte tagit något betalt för.

Jag har hittat en zoobutik som gärna köper avelsdjur av mig och som även säljer möss med stamtavlor. Jag får en symbolisk peng, samt rabatt på saker jag köper och ibland byter jag helt enkelt möss mot någon pryl.

I syfte att ragga medlemmar till SVEMUS och till mus-ifokus tycker jag att det är jättebra att zoobutiker vill sälja möss med stamtavla.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Precis! Det gäller ju att ha en bra kontakt med butiken. Det är väl det viktigaste och inte pengen. Har du en bra kontakt kan du nog ändå lita på att de inte blir ormmat eller så..

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

Ja ormmat blir dom nog inte, men det är det att dom är inte så himla kunniga när det gäller möss och andra smådjur.  Numera är jag inte dit och handlar så ofta för dom har hutlösa priser på allting där.  Det var dyrt där innan hon tog över affären men nu är det ännu dyrare så man har knappt råd att handla där.

Det här med pengen var bara en tanke om att jag åtmindstånde skulle få igen lite för mössen, får se om jag gör ngt nytt försök med att ringa och prata med dom igen. Hon som har affären nu är inte den "roligaste" att prata med, det är lite jobbigt när man lära förklara allting för dom när dom inte alltid är så kunniga. Det dom säljer i första hand är hund och kattmat/ prylar så det här med smådjuren ligger lite längre ner i deras intresseområde..

Vattnadal
0

Testa att erbjuda dig att ta varor istället för pengar, då borde du kunna få mer. För de har troligen ett påslag på moms sen gånger två (i sthlm har de mycket mer!) och då tjänar de på att du tar varor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

piggelinochcalippo
0

någon som vet hur mycket möss kostar på Arken Zoo? eller på Djurkompaniet?

gulzebra
0

Hur törs man lämna till zoo öht? Man har ju inte en aning om var de hamnar liksom >.>

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Efter mina dåliga erfarenheter av köpare så tänker jag att det knappt spelar någon roll längre.. Vill man vara helt säker ska man inte ens sälja djur till andra än släkt och vänner. Men det går ju inte heller hur länge som helst om man föder upp djur. Men det är sant att uppföljning blir ju omöjligt när man säljer till zoo!

Sen beror det väl delvis på hur stort behov man har av att "bli av med" djuren.

teratos.r8or.se