morrhårens längd o form
Man hävdar på vissa ställen i världen att t ex långhårsmöss har problem att "se" och känna av sin omgivning pga sina långa morrhår.
Detta leder till följdfrågan, hur är det för möss med krulliga morrhår? Och möss UTAN morrhår?
Och ännu en fundering är om det är likvärdigt att vara UTAN morrhår som att ha superkrulliga morrhår?
Själv har jag inte sett att möss blir så förskräckligt handikappade vad de än har för morrhår, men det kan ju bero på att det är en väldig skillnad på vilda och tama möss.
Dom hade gjort en stor undersökning som dom visade här på teve. Dom hade gjort konstgjorda morrhår i metall som dom testade med. Där konstaterades det att morrhår är lite som eko(?)ljud för fladdermöss. Det ger en bild av utrymmet, av materialet osv.
Men tror att man anpassar sig. Blinda djur klarar sig med bara morrhår så då kanske seende klarar sig "ok" utan morrhår.. Dock är det ju aldrig samma sak.
Långhåriga eller krulliga tror jag är handikappde gentemot de med raka morrhår.

Jag har också den känslan att de påverkas. Men det handlar egentligen mer om råttor eftersom jag inte har några möss med krulliga morrhår.
Älskar mina stora små vänner..
men om man har en morrhårs bitare i buren som man tex tar bort efter ett tag, kommer morrhåren på dom andra mössen växa ut igen då? eller kommer dom att vara morrhårs lösa i all evighet?

Har hört att de tydligen växer ut igen. Men jag har aldrig haft några morrhårsätare så jag vet inte! :)
nej , och jag har inte köpt mina än , ska köpa dom imorron, och jag ser verkligen fram emot det , skulle vara lite tråkigt om nån utav dom skulle vara morrhårs bitare, men det är tryggt att höra att morrhåren växer ut igen :)
#3 Ja, morrhåren växer ut sedan igen. Vad jag sett hittills har det inte påverkat pälsväxten eller morrhåren att de blivit nertuggade heller. Fast jag har inte haft så många morrhårstuggare jag heller så jag vet inte säkert. Det finns ju också flera olika grader av morrhårstuggande. Samt även pälstuggande.
Dock var det inte riktigt det den här tråden skulle handla om.
Så, Terato, du tror alltså att möss "syn" inte påverkas så mkt av hur långa morrhåren är samt vilken form de är (krulliga, raka, krusiga osv)? Kan det vara så att i fångenskap spelar det inte så stor roll. Däremot kan det vara mkt hämmande i vildhet?

Eftersom morrhåren är en så viktig del av mössens sätt att ta information av omvärlden så tycker jag att det är dumt att förstöra dem. Ja, jag vet att de inte har samma nytta av dem i fångenskap men det kan säkert förändra deras beteende på olika sätt. De kanske blir lelösare och mer stillsamma? Eller så kanske de blir osäkra och rädda för att de inte ser?
I min värld vill jag att även djur i fångenskap ska ha en så fysiskt och spykiskt frisk kropp som möjligt. Sen handlar det också mycket om åt vilket håll vi vill gå i aveln. Om standarden förespråkar "så krulliga morrhår som mäjligt" kanske vi har möss till slut med knappt några morrhår kvar som sticker in i ögonen och ställer till med problem. Allt för långa morrhår kan säkert också vara ett problem.
Jag bara spekulerar.. Men jag känner så när det gäller alla djur. Helst vill jag ha djur som påminner så mycket som möjligt om dess vilda form rent fysiskt. Förresten är det också oftast den som är vackrast!

Jag är väldigt mycket inne på Teratos spår här.
Tror inte att själva lockarna i sig är dåliga, men en mus med lockiga morrhår har kortare vidd på morrhåren och blir alltså "närsynt" tror jag. Mössen som har krulliga morrhår tror jag inte lider av det, de vet ju inget annat, men jag tycker att vi som människor ska värna om våra husdjurs alla sinnen om det så är syn, hörsel, lukt eller känsel(morrhår) Vi vill ju inte avla på blinda möss tex, och jag skulle personligen aldrig köpa en rödögd mus pga den nedsatta synen, även fast synen är ett sånt underprioriterat sinne för dom. Detsamma gäller möss med lockar.
Sen är det det här med att dra en gräns också. Tama möss behöver kasnke inte fina raka morrhår, de klarar sig ändå. Detsamma gäller svanslösa, nakna, blinda, missbildade möss.
Ändra gärna färgen på dom, men låt fysiken vara tycker jag. (hade en rex råtta förut och bortsett från "närsyntheten" stack hennes morrhår och ögonbryn henne i ögonen hela tiden så jag var tvungen att klippa dem annars fick hon ögoninflamation…)
Ändå har jag en liten lockig tös här hemma, hon köpte mig totalt!
Nu vet jag inte hur det är med möss, men råttor som är osams ställer sig på bakbenen morrhår mot morrhår, på det viset kan den deffensiva råttan känna från vilket håll ett eventuellt bett kommer att komma. Hur tror ni det påverkas av att ha kortare morrhårs vidd vid en sådan "mätning"?
Då är frågan om långa morrhår gör möss lånsynta också 

Ett väldigt bra inlägg, svansar!
Det är det jag är inne på också. Vart drar vi gränsen? Och hur mycket vet vi egentligen om hur det påverkar dem?
Därför ser jag väldigt gärna att vi försöker behålla så mycket av våra tamdjurs naturliga fysik för att vara på den säkra sidan. Mus- och råttvärlden är ändå bra exempel där man inte låter det gå för långt som t.ex inom hund- och kattaveln.
Och jag håller även med i resonemanget att när jag köper möss så ser jag främst till hälsa och temperament. Liksom en krullmorrhårad mus kan följa med mig hem kan säkert en dubbelrexad råtta nån gång det med. Men jag ska i alla fall försöka hålla mig till de som i mina ögon verkar vara den fysiskt bäst anpassade varianten!