Gallerbur?
Jag ska ju köpa möss nu imorron , och jag har två burar hemma som jag har använt till hamster och som jag tänkte ha till mössen nu också.. Men efter att jag hade läst lite så låter det som att dom är utbrytarkungar, och gallerburar verkar vara ganska lätta att rymma ur.
men till frågan.. Hur brett kan man ha mellan gallren? Jag mätte och på ena buren ( den som dom ska bo i ) är det exakt 1cm , och på den andra ( ska användas som "lekbur" ) va det 1 och en halv cm. Kommer dom att kunna rymma ifrån den första buren , den andra buren vet jag att dom kommer kunna rymmaifrån , för det gjorde min hamster flera ggr xD ..
ahahaha ingen vill svara xD

Oj förlåt! Har läst tråden men drömde mig bort på nåt sätt.
Det där är jättesvårt att säga. Vssa möss tar sig ur på 1 cm. Jag tror att det är bra med ett avstånd på 7mm. Men mina har aldrig rymt ur burarna som har 1 cm. Däremot har jag en mus som kunde rymma hem i sin bur genom gallret! :P
Möss från uppfödare är ofta inte så rymningsbenägna. Vart köper du mössen ifrån?
Jag tycker du ska ställa buren på en säker plats och se om mössen rymmer, helt enkelt.
Älskar mina stora små vänner..
okej , bra att veta. nej jag tänkte köpa mössen på Arken Zoo ( även fast dom har ett rykte om att sälja gamla och sjuka djur ) efter som att jag inte känner till någon uppfödare i området. Efter som att jag har köpt både hamstrar och kaniner där ifrån som det inte har vare något fel på så tänkte jag prova och se om det är likadant med mössen..
Men om någon vet en uppfödare som säljer relativt billigt i Timrå/Sundsvall området så kan dom ju skriva det här under?
putta?
putteliputt XD
puttar igen ( jag vill ha fleeeer svar!! )
Mina möss rymmer inte genom galler men nerför gardiner ;) (hänt en gång och min gardin är samma färg som en av mina busmöss)…
Har amaria som min idol dock och försöker träna på öppna burar :D

Kan du ta dig till nästa utställnign skulle jag tipsa dig om det istället! Där brukar det finns mycket möss att klämma på! :P
Annars kan du ju alltid kika om det finns privatannonser ute.
nanaa~ ska kika efter det.. men vart är nästa utställning då?

Folkets hus, Kalhäll, i Stockholm den 24 Augusti! :)
:( är utomlands då

Attans!
japp. annars skulle jag ha flörtat med mamma om att få åka ner, men , jag tycker ändå att turkiet går före xD

Nä, ställ in Turkiet! :P
haha , jag tror inte att mina föräldrar skulle bli så glada om jag gjorde det nu när det bara är några veckor kvar xD

Men flyger ni via Arlanda så kan ni ju stanna länge E4:an och plocka upp trevliga möss längs vägen hem!
Jag väntar 2 kullar i dagarna, den ena blir svensktypade långhår och texel, mamman är bandad, pappan enfärgad.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
nej tyvärr så vi flyger i från Midlanda här mellan Söråker och Timrå.
men det finns alltså ingen som känner till någon trevlig uppfödare i Timrå/Sundsvall/Härnösand området?

Alltså, det är ju hemskt dåligt med musuppfödare över huvudtaget.
Men det kan faktiskt vara värt det att åka en bit för att titta på möss. Ofta har uppfödarna flera kullar och även vuxna djur till salu hemma så att det finns mycket att välja mellan.
Alternativt kan du kontakta en bra uppfödare och fråga om du kan få köpa t.ex två honor som passar bra som sällskapsdjur och försöka hitta transport till dig. Jag känner en tjej som bor i Sundsvall som reser rätt mycket så jag kan säkert hjälpa dig med transport!
åh tack! det skulle vara kul om man kunde få "rasmöss" med stamtavla att tex avla på. Men nu ska jag och min kompis iväg imorron och köpa möss på Arken Zoo här inne i birsta, får se hur det går med dom. Det är inte ens säkert att vi kan ha dom kvar efter som att min kompis ( som vi ska ha dom hos ) har både katt, hund och en arg mamma. Men om vi kan ha dom kvar och blir intresserade utav att köpa fler möss och kanske avla och sånt så kanske jag kan höra av mig?
vem vet, iframtiden så kanske vi blir Timrå's första musuppfödare :D

Ja, börjar du prata om avel det första du gör så kommer uppfödarna att rynka på näsan, kan jag lova! Ingen rekommenderar en nybliven musägare att ens fundera på avel. ;) Sen är det också så att bara för att en mus har stamtavla behöver det absolut inte betyda att den är lämpad till avel! :)
Men det är skoj med stamtavlor!
Jag hoppas att du är säker på att du verkligen kan ha möss och garantera dem ett liv hos dig(eller din kompis) i två år framöver. Annnars ser jag ingen mening i att skaffa möss.
Ja, det behövs uppfödare, helt klart! Men ta en sak i taget, vännen! :)
Haha, ja, dom här mössen behöver ju leva sina liv ut innan jag tänkte börja fundera på avel och grejjs. Men får dom inte bo ifred hos min kompis så kommer dom såklart att få flytta hem till mig ^^ , dock tror jag inte att det kommer att gå så bra hemma hos mig , hade hamster förut och buren åkte i golvet var och varannan dag, katten va helgalen. Hamstern hamnade tillslut högst upp på bokhyllan så att kattrackarn inte nådde :P
jag tänkte mer på utställning och grejjer när jag snackade om stamtavlor. Men dom här mössen kommer att vara sällskaps möss och inget annat, får se hur det blir sedan :'D
#22 Låter som ett akvarium med nätlock vore bättre.. Nu har jag katter och här funkar det med dunaburar till mössen dock så har jag en katt som vet hur gott smådjur o fåglar smakar så när jag ej är hemma så stänger jag ut katterna från rummet där de står. Akvarie kan en katt ej peta ner när man gör nätlock så får man se till så katten ej kan få av locket/att det glider av.
På mina kar jag nu säljer så kan en katt på 6 kg ligga ovanpå utan att locket brakar ihop.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#23 Jag tänkte på att ha dom i akvarie, men både min kompis och jag tycker att det verkar bli så varmt och dåligt med syre i dom så vi kommer att köra med gallerbur ist. Min katt är så klumpig så att han inte ens kommer upp i fönstret i mitt rum , så jag får väl ställa dom där om vi inte kan ha dom hos min kompis. akvarie valde vi kanske mest bort med tanke på att dom är ganska så dyra, + att min kompis rum är väldigt varmt så det skulle nog bli väldigt varmt och dåligt med syre i buren om man har fönstret och dörren stängd en längre stund.
Midlanda - ballt namn på flygplats!
Midlanda WTF?? De är respekt med de!!