Handlersystem på söndag!
På söndag ska vi ha handlersystem. Det betyder att en person går upp med mössen till bedömning. På detta sätt får du som utställare mycket mera tid att göra annat och domarna får döma i lugn och ro.
Mössen som skall bedömas ställs på ett, separat för detta ändamål, bord och placeras där i turordning och klassvis.
Varje mus skall därför sitta i var sin pet box stl 2 eller liknande bur/box där man lätt kan sätta musens bedömningsnr på locket så att det är fullt synligt. Boxen skall endast innehålla spån, mat och gurkbit. 2 möss kan sitta i en box, men de ska då tydligt kunna skiljas från varandra i utseende.
Handlern tar sedan fram rätt box med rätt mus till domaren. Ska musen tävla i båda klasser sätts bägge lapparna med bedömningsnr på boxen.
Det är viktigt att musen sitter i boxen när det är dennes tur att bedömas, men inget hindrar dig från att titta till din mus/dina möss och ta upp den för att tävla i agility. Fråga handlern vid osäkerhet. (Handlern är ännu ej utsedd!)
Ta alltså med så många boxar du har, en till varje mus. Du kan frakta mössen tillsammans och sedan på plats göra i ordning boxarna. Boxar kommer att kunna utlånas. Mer info på plats.

Pet box storlek 2. Hur stor är en sådan? Har införskaffat ett antal olika petboxar/transportburar av olika storlek, allt från liten till värsta lyxboxen.

Undrar vad mössorna tycker om det - mina bortskämdingar hade inte gillat det hotellet :-)
/Matsvin…
Det är 2,5 L står på undersidan av boxen.
Inga möss har någonsin uppvisat ett beteende av ogillande av att vara i denna box, mig veterligen. Däremot den mindre som bara är 1 L kan man tydligt se att de känner sig instängda i.

Men det är alltså OK även med andra boxar. Försöker ju planera så smidigt som möjligt med tanke på tågresan.
Ja, det är ok. Bara de har ungefär den storleken: 2,5 L

Musan - dom här godisaskarn var väldigt bra i lagom storlek o lätt packade. Utan att man behövde ha jätte stor väska….

Måste nog ändå ha med lite större transportburar också eftersom vi åker tåg hem på måndag kväll och mössen måste bo i dem tills dess. Gustav som åker till Stockholm redan på fredagen får den största transportboxen eftersom han ska vara där längst tid. Och så är han ju van vid sin trerummare…

Ja då behöver ni ju lite större också….

fast… vi har bokat en egen kupé på resan upp så vi kan ju fylla den med burar
. Enda problemet är att vi bara har två armar var.
Ok, då får jag införskaffa mig 2 nya ev 3 sådana boxar. Jag som hade annan transportbox som zoo säljer, visserligen mindre. Kan ta bild på en sådan.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det låter bra med handlersystem tycker jag! Jag måste också införskaffa nya boxar först.
Ah, men har ni inte så tycker jag det är dumt att ni går och köper. Jag har ett tiotal att låna ut. Kanske kan få tag i några fler om det behövs.
Jag får nog ta de boxarna jag har, inte råd att köpa fler just nu tyvärr. Men ett par får dela också, så det ska nog gå bra.
Jag fick bara tag i En. Lånar gärna 2 st
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag tycker att det verkar bra med handler-idén, Grodan.
Själv har jag just nu 1 liten Labbur och 2 Transportbur i stl 2(tror att det är det storleken som du menar Grodan). Har även en riktigt liten Transportbur som jag endast använder när jag ska till veterinären, trot att den är som stl 1.