Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 637 ggr
piggelinochcalippo
0

Kutryggig mus

Nu har vi köpt våra möss, jätte söta vid namn Galgbackens Vildvittra och Galgbackens Toby, men kallas bara för Vittra och Toby. Vittra är jätte social och nyfiken och hoppar upp i handen när man sträcker fram den till henne, men Toby är lite mera tilbaka dragen, men nu när vi hade dom i "lekburen" så upptäkte vi att Toby skrek så fort Vittra kom i närheten utav hennes bakdel och ben ( både fram och bak ) däremot så skriker hon inte när hon är i "boburen". Men när man har fått upp henne i handen så är hon också social och nyfiken och vill klättra runt överallt ^^ , jätte gulligt ( bilder på mössen kommer i en annan tråd ).

Men , till problemet. Toby ser ut att ha en puckel på ryggen, man ser den mest när hon sitter och tex äter, och man känner den också om man klappar henne på ryggen. om jag lyckas att ta en bild då man ser "quasimodo-ryggen" på henne så laddar jag upp den snart i den här tråden. Men vi hade tänkt att ringa till Djurkompaniet imorrron och fråga vad vi ska göa åt det.. Men hon verkar inte ha nå ont i ryggen eller nått, men när hon växer på sig så kanske hon kommer att få problem.

Är det någon fler som har eller har haft en "quasimodo-mus" som vet nånting? typ om det är farligt och vad man kan göra åt det ?

Terato
0

Få se nu om jag förstått rätt! :P

Har ni köpt dem från en uppfödare som har prefixet "Galgbackens" eller är det något ni hittat på själva? :)

Jag har sett på äldre engelsktypade möss att de får kutrygg. Men är det här unga möss eller vuxna?

Djurkompaniet, det är en zoobutik, va? Tyvärr kan de sällan svara på något om möss och deras sjukdomar osv. De är ju heller inte några veterinärer. Jag föreslår att du väntar tills Grodan eller någon annan duktig läser tråden.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Otario
0

En av mina två möss har också kutrygg, eller puckelrygg som jag kallar det :P Den sticker ut mer än den andra musens rygg gör, men jag tror inte att hon har något ont av det.. I alla fall har jag inte märkt något som skulle kunna tyda på att hon lider av det. Inte heller har hon några svårigheter att röra sig - hon är mest energisk av de båda! ;D Så jag tycker inte att det verkar farligt på något sätt.. Inte behöver man nog heller göra något åt det, bara låta det vara. Men det är bara som jag själv tror..

/ Emma

piggelinochcalippo
0

#1. Djurkompaniet är en zoo butik. Det finns inga uppfödare här…Namnet Galgbacken's har vi hittat på själva bara för att vi ville att det skulle låta som at vi hade köpt dem ifrån uppödare :P , haha , fast vi vet att det är ganska onödigt, men vi tyckte att det va fyndigt , oh vi tänkte mest att om vi ringer och frågar så kanske dom har upptäkt det förut , men vet att det inte är nå farligt , och kanske kunde säa varför hon har det eller nått.. Efter som att vi köpte dem på zoo affär så fick vi inte reda på vilken ras dom är.

Men efter som att #2's ena mus hade "quasimodo-syndromet" (haha även att jag har döpt det xD ) och varken hennes eller min mus verkar ha onte eller problem med att klättra etc så kommer vi nog inte att göra oss av med henne, hoppas bara inte att det kommer att bli någt problem med ryggen nä rhon har växt till sig litegranna..

Terato
0

Tyvärr är det nog rätt lönlöst att fråga på zoo. De vet sällan något över huvudaget. Kan de inte svara på vad det är för variant av mus du fått hem(vi har än så länge inga raser) så tror jag knappast de kan svara på något annat heller.

teratos.r8or.se

Terato
0

Här har du en gammal artikel som behandlar ämnet:

Kutrygg/puckelrygg?

Ett tips om du har funderingar och snabbt vill ha svar är att använda sökfunktionen. Tryck på förstoringsglaset i den vänstra menyn och skriv in ditt sökord! Man kan söka i både Artiklar och i forumet. :)

teratos.r8or.se

piggelinochcalippo
0

Öh , okej ,jag visste inte ens att det fanns en sån funktion XD , men nu ska jag kanske at och använda den nästa gång ^_^ tackar (y)

Terato
0

#6 Hihi, nähe, men vad bra då att jag talade om det! :)

teratos.r8or.se