Hjul = Skadligt?
Har haft ett par diskusioner i andra forum om hurvida springhjul till möss är skadliga eller inte, och jag är då av den åsikten att sålänge hjulet är Stort samt att det inte är den enda aktiveringen som finns, så är det ofarligt att ha hjul i buren, medans andra jag har stött på är av helt motsatt åsikt.
Så vad är det som stämmer?

Vi har en artikel på det här forumet som rekommenderar hjul. Dock är det inte alla som använder det. Precis som med allt annat så finns det bu och bä och för- och nackdelar.
Men jag använder hjul på 18 cm i diameter till mina möss.
Älskar mina stora små vänner..

Här är artikeln: Hjul till mus
jag har ett på 15 cm som de får använda i mellanåt. Jag har ett par som springer på tok för intensivt, de gör inget annat när de får ha hjulet. Endå bor de stort med mycket klättermöjligheter o små papprör, olika hus o papper att boa med o släpa omkring på. Stenar och hirskolvar som jag hänger upp. Klätterställningar och roliga grenar. Så man tycker att de borde kunna hitta på nåt annat att göra än o springa i hjul.

Ja, jag tror att man alltid får hålla ögonen på sina djur så att de inte utvecklar beteendestörningar. Men vill tillägga att det inte är hjulet i sig som är felet om en mus frenetiskt springer i hjulet jämt, jämt. Vissa möss är mer lättstressade och behöver "koppla av" på något sätt och då kan just hjulspringning vara ett sätt och det kan överdrivas precis som olika beroenden hos människor.
För att undvika sånt ska man som Ladyinred säger ge dem mycket grejer att pyssla med i buren och se till att de får komma ut ofta. Och en del möss blir lättare rastlösa och uttråkade än andra.