Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3775 ggr
MoaL
0

Kutrygg/puckelrygg?

Vad beror detta på?
Tacksam för svar. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
0

Ålder. Avelsdefekt. Sjukdom.

Det är vanligt på engelsktypade möss att de får "puckelrygg". Det defekt på dem. De kan vara så från början eller utveckla det när de åldras. En del engelsktypade åldras väldigt tidigt i livet. Utställningsmässigt kan de ibland gå i pension redan vid ett halvårs ålder. Skrattande

Men när möss drar ihop kroppen och har en kutryggig hållning beror det oftast på hunger! Samtidigt reser de ragg, kniper med ögonen, blir kalla och ser väldigt eländiga ut. Jag kallade det förut för näbbmusstilen. Det är alltså ett akut sjukdomstillstånd. Musen måste ha värme, vätska och mat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Detta beror nog mer på ålder/avelsdefekt, för det kommer när de har blivit över halvåret. :) De har absolut ständig tillgång till mat, och de äter som hästar. :) Men vad jag vet så har jag svenstypade möss… Nåväl, då vet jag då vad det är. Man kan inte göra något åt det då, antar jag? För det ser ganska eländigt ut.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Ratata
0

Nu blev jag nyfiken på det här, kan någon gullig person där ute lägga upp en bild på det här så jag vet vad det pratas om? Är ju fortfarande noob på det här med möss! Inte ens hunnit skaffa några, hehe. :)

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, foto är alltid kul!

Ratata
0

Hana, den var söt. Inte ett sånt kort jag efterfrågade, men det duger fint det med. :)

Vattnadal
0

Här är en eng typad som sitter med puckel på ryggen.The image “http://mus.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=bcfc7dc6-aa2d-4986-b867-7c5da2ae6ddf&Filename=qrack%20city.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Fast när han sträcker på sig försvinner den…The image “http://mus.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=b32e3c5b-a060-4a75-947f-e84e14cf06dd&Filename=qrack%20city%20hela.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Ratata
0

Tack, Vattnadal, nu vet jag hur det ser ut. :)

Vattnadal
0

Då är detta alltså foton av rätt normal engelsktypad mus. De kan ju bli "näbbmus-krokryggade" av sjukodom, och då ser det lite annorlunda ut. Har tyvärr aldrig tänkt på att fota en sjuk mus. Skulle egentligen vara bra, i rent utbildningssyfte…

MVH Elin

axilur
0

oj, det där ser ju inte helt uppenbart ut måste jag säga.

vad gör man om man misstänker kutrygg?
finns det här inte alls på svensktypade möss?

/Anneli

Terato
0

Min Svea, engelsk, har också puckel. Men hittade inte en enda bild på den! Antar att man undermedvetet försöker dölja sina sötnosars skönhetsfel när man fotar dem ;)

Kanske tar en bild på den om jag orkar hämta kameran. Den är ganska tydlig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ratata
0

#11 Hehe, ja det är nog lite så att man inte precis vill "skryta" med skönhetsfel. ;)

Undrar också vad man gör om man misstänker kutrygg.

amaira
0

Det man först och främst gör om man har en mus med kutrygg, är att inte någonsin avla på den. Inga ungar där inte.

Jag har haft en, och hon var helt frisk, det var snarare "anatomiskt", inte så vackert precis även om det inte "lyste puckelrygg" om henne. Ett skönhetsfel, som kanske också kan medföra en lite större sårbarhet vad gäller ryggskador, men det vet jag egentligen inget om.

MoaL
0

Syns kanske lite dåligt för att han sträcker lite på sig, men här har ni en "näbbmus-krokrygg". Denna lilla kille lever inte längre. Vet inte alls vad som hände, varken med honom eller med en kompis till honom. Helt plötsligt fick de krokrygg, slutade helt att dricka och åt mycket dåligt. Svansen blev också alldeles knottrig av kotorna. Jag avlivade båda två samma dygn.

Mvh,
Moa

MoaL
0

En till bild.

Mvh,
Moa

Ratata
0

#14 + #15 Oj då, den där musen såg inte ut att vara riktigt tip top. Vad läskigt att de bara blev sådär konstiga helt plötsligt :S

Linn
0

Vet inte om detta kanske är en dålig bild.. men är Zelda puckelryggad?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
0

ingen online som har något bra svar på det?

Linn

Jaag
0

naaaw  jag tycker det ärså gulligt när möss tvättar svansen ;)

Linn
0

mycket gulligt.. funderar dock på om det är en puckel på ryggen eller om det ser "normalt" ut. Jag har faktiskt aldrig lyckats få en bild när dom tvättar svansen innan.. :P

Linn

axilur
0

Det ser lite läbbigt ut… Fundersam Hoppas att någon kunnig svarar snart.

/Anneli

Linn
0

ja.. jag tycker också det.. undrar vart alla dom är…

Linn

Linn
0

Grodan!? vad ser det ut som? kan det vara…. farligt? jobbigt för dom? lider dom av det…?

Linn

amaira
0

#17. Jättesvårt att svara utifrån den bilden. Men jag tror inte det. Hon sitter ju så, så att "ryggens naturliga båge" framträder. Eller hur jag ska säga.

Men som sagt, det är vad jag tror.

Linn
0

hur ska jag ta en bild för att kunna se om hon är puckelryggad eller inte?

Linn

Terato
0

Puttar åt piggelinochcalippo!

teratos.r8or.se

Zamwyn
0

När jag och Elin (och Zimon!) hade vår mini-musträff pratade vi om de engelskas ryggar. Såvitt jag förstår har de inte fler ryggkotor än de svenska eller minimössen, och frågan är väl om det rent etiskt egentligen är försvarbart att avla på dem när de är så extrema? Det menar jag verkligen som en fråga, eftersom jag själv inte är tillräckligt erfaren för att avgöra. Vore intressant med synpunkter, men kanske borde det vara i en annan tråd? *ser frågande på Grodan och Terato*

piggelinochcalippo
0

Nanana, tack för putten ^-^, men är Toby's puckelrygg farlig? eller kommer hon alltid att vara såhär?

Grodan
0

Förlåt att jag inte svarat ovan. Generad

Jag tror inte att puckelrygg är farligt, men jag misstänker att det i fall där det är väldigt påfallande att det kan vara lite besvärande för musen. Om man känner med fingret längst med musens ryggrad kan man tydligt känna att den gör en sväng där och detta känner man även när musen sträcker på sig. Vi vet alla att en ryggrad som ej är rak och som har kotor som ligger fel, broskbildningar mellan kotor osv, kan göra jäkligt ont. Så jag råder i a f att man inte avlar på möss med för allvarligt böjd ryggrad.

På utställningar anses det givetvis som ett fel och domarna anmärker på detta.

piggelinochcalippo
0

#29. Mjo… De är ingen stor puckel och hon verkar inte ha ont av den. Hon är ju bara en unge så de kanske växer bort och ho kan vara född med de. Hoppas att de inte komer skapa problem för henne… Hon har ju inte ont nu så…

Terato
0

#27 Jag tycker gott att det kan utvecklas i den här tråden!

Men man kan ju baka engelsktypade utan kutrygg också så det är ju inte ett problem som finns hos alla.

teratos.r8or.se

Zamwyn
0

Jag tänkte inte bara på kutrygg, utan ryggen i största allmänhet också, eftersom den blir så lång.