Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 1441 ggr
ThereseW
0

Utställning 27 augusti

Ni har väl koll på den allihopa? Skrattande

Mymlan
0

Jag har siktat in att komma dit, kanske ej ställer men kika kan jag ju.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Tuvamy
0

Åh! Var är den? Jag vill gärna gå!

[mjuue]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska dit och ställa ut mina möss.

[mjuue]
0

Utställningen är i Morgongården.

Eira
0

På Svemus hemsida står det att utställningen är den 28/8? :)

Grodan
0

Vad jobbigt… Det är en måndag… haha

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Kanske 2 dagars utställning Oskyldig

Grodan
0

hehe… ta med sovsäck

mandymoo
0

Ja det var en bra ide…. o tält *ler*

Grodan
0

men vi har ju LOKAL!!! Skrattande

mandymoo
0

Åhh då kan vi ha party mellan dagarna…..

usch så jag spånar iväg nu… inget vettigt i mitt huvud… inte för att det normalt är så mycket… men nu inget…

Jag VET ialla fall att vi ska på utställningen … och jag vill ta med möss - men sen om jag gör det får vi se *ler* är lite fånig … ingen ska få klanka ner på mina prinsessor o prins …

Grodan
0

mmm… men då ska väl inte övernattningsnatten vara en söndagsnatt heller?

vaddå spåna iväg? finns det några hinder att drömma, brainstorma lite?

jag kom precis på att när vi slagit ihop Danmark, Norge och Sverige till Nordisk Museklubb så kan vi ha kurshelger!!! GAH VA KUUUUL!!!

*tokskuttar*

mandymoo
0

Jaaaa kurshelger låter kul *ler*… då spånar vi väll på då… bara det att jag är lite tom i bollen idag *ler*

Nej det är klart .. en söndag kan ju vara dumt då….

Digitalis
0

Jag börjar skolan den 21:a så det är möjligt att jag måste vara full/bakis hela helgen.. men om så icke är fallet så kanske jag kommer förbi en sväng och musnappar lite. …eller bara tittar som planerat!

//frida

mandymoo
0

*asg* finns inget som säger att man måste vara backfull överhuvudtaget…… så den ursäkten tar vi inte …. *ler*

Digitalis
0

Inspark ju! :P

//frida

mandymoo
0

*ler* finns inget måste ialla fall….. inte för att vara bakfull…..

Digitalis
0

hms nej jag brukar inte dricka så mycket. just därför kan den helgen bli farlig.

//frida

mandymoo
0

*ler* jag förstår OM det blir så… men det är fortfaradne inget måste ….. man ska ha kul när man kan - så kul man kan *ler*

Digitalis
0

det finns inga måsten :)

//frida

mandymoo
0

Men jag ska själv försöka bestämma mig för vilka jag ska ta med *ler* av mina möss till utställninge o i vilka klasser jag ska ha med dom…. sånt gör mig lite osäker vad ska man anmäla dom i för klass???

Digitalis
0

vart mer exakt ligger Morgongården?

//frida

Mymlan
0

#22 Undrar jag med samt tunnelbana, linje? pendeltåg, mot?

Buss? nr och ifrån?

Eira
0

Haha jag har varit på musbytardag efter att ha varit vaken i flera dygn, så det finns inga ursäkter! :P

Grodan
0

mmm… men folk som stinker sprit är en helt annan sak… Räcka ut tungan

mandymoo
0

Digitalis
Titta vad jag hittat till dig *ler*…. kanske något att prova till insparken ????

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,856588,00.html

Digitalis
0

#26 för mig och för resten av folket!

//frida

mandymoo
0

*ler* ja kanske framför allt alla som ska på inspark …. och dagen efter ska på musutställning…. fräsch o pigg *ler*

Grodan
0

Om en månad är det sista anmälningsdag till utställningen!

Kom gärna med förslag hur vi gör reklam för utställningen, så att det kommer en massa folk bara för att fika, kolla på möss, köpa lotter, musprylar eller annat.

Jag behöver också

• en sekreterare till Elin i Standard
  • en funktionär som kan ha hand om musagility (bana finns)
  • virkon till musagilityn

mandymoo
0

Vad krävs för att vara sekreterare till Elin?
Jag vill visserligen ställa ut - kan man det ändå?
Och visst skulle jag vilja kunna gå runt och titta o bara trivas… men behövs hjälp så ställer jag upp. Och sekreterare är väll det som lockar mest… men kan mycket väl tänka mig att hjälpa till med annat….

Sen behöver jag nog lite hjälp med hur jag ska anmäla mina småttingar *ler*

cosmonita
0

Jag kan också tänka mig att vara sekreterare om det går utan tidigare erfarenhet. Virkon kan jag ev ordna också.

Men om jag ska komma så vill jag veta adressen till utställningen. jag har ännu inte förstått var den hålls…

Grodan
0

vad härligt! jo, jag ska göra en annons om utställningen! en stor fin, där jag talar om exakt vart lokalen ligger!

mandymoo
0

cosmonita - vi kan åka tillsammans om du vill? Så slipper jag ta kommunalt - vi delar på bensinen. Du kör jag kartläser????

cosmonita
0

mandymoo, självklart!

Men du vet att du inte får någon hjälp från min sida att hitta då jag är helt värdelös på det. Du hittar och jag kommer med glada tillrop! Du kan ju vara lite påläst och säga när jag ska svänga i tid så jag hinner reagera Cool

mandymoo
0

Tack - det där kommer att gå som en dans *ler*

cosmonita
0

Dåså, vi kommer på utställningen.

Med möss.

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Minnesutställningens Pet Class kan man vinna dessa rosetter(Bästa Pet 1-5 & A-prisrosetter), ca 30 olika Hederspriser och en Vandringspokal.

mandymoo
0

Åhhhh så fina *ler* sånna vill ju alla ha så anmäl era möss

Vattnadal
0

Inga nya anmälningar i postlådan idag, men jag hoppas på fler imorrn, och att det dräller in via mail idag.

Har bara 15 i PC och 8 i St hittills, anmält har följande gjort:

Anna A, Tomas H, Anu S, Monika M, Elisabet P, Ebba A-W.

Jag ska anmäla lite i PC, och om det finns en chans att Tomas eller Grodan dömer några åt mig i St så anmäler jag några dit med.

Ni som skrivit i den där 2:a utställningstråden (hittar den inte nu) att ni anmält/ska anmäla, se till att få iväg anmälningarna, för i helgen skriver jag programmet!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Jag tog bort den för jag gjorde en ny utställningsannons/artikel. Ville förtydliga lite och för att inte ha två likadana trådar raderade jag den. Det var ungefär 10 st personer som skrev där att de ska ställa ut.

Jag ska inte ställa ut och jag ska heller inte döma.

mandymoo
0

Så nu har jag också anmält *ler*

Vattnadal
0

Nu är vi uppe i 27 i PC men tyvärr bara 14 i St. Jag har inte anmält något alls än heller…

MVH Elin

Grodan
0

en dag kvar!!!

Sätt ut fotot där ovan på zoonen… de här rosetterna kan du vinna… HA HA

Mymlan
0

Skulle gärna ställa Kloker och Toker i St men vet ej om det är så lämpligt just nu.

Grodan
0

du hinner behandla dem om du får något att behandla dem med redan imorgon

Mymlan
0

Går fler tåg, inte medlem i Svemus än heller.

Grodan
0

Sverige är verkligen inte musutställarnas land, den saken är klar.

ThereseW
0

#47 inte än, men det ska vi ju ändra på ;)

Grodan
0

Jag är djupt besviken! Så få anmälda!

USCH! Skäms!

Digitalis
0

Om jag hade möss så hade jag ställt ut dem!

//frida

Vattnadal
0

Köp några och anmäl dem då!

MVH Elin

amaira
0

Jag är ledsen, men jag kan inte anmäla. Jag har problem med ohyra. LedsenGråter

Har varit bortrest några dagar, så jag har inte heller varit här … Ska skriva ett eget inlägg om mina "muslusar" … eller kvalster snarare…

mandymoo
0

Men usch fy stackars dig… det är inte kul alls ju….. Ledsen

Men du kommer och tittar ialla fall eller?

Grodan
0

Bra Elin!!!

Håller med! Köp möss och anmäl!

Muszimba
0

OM jag hade haft fler möss, så hade jag anmält alla, även i standard. Min äldsta mus lämpar sig inte för standard pga olika anledningar , näst äldsta är inte reggad och den yngsta är inte någon standard pga hon är en Siames/Fox.

Mymlan
0

Jag kommer att ställa ut. Glömde ju bort dem som kommer med Elin, så 3 st ställs ut. Så jag betalar in SVEMUS medlem på fredag samt anmälningsavgiften. Så jag hoppas det inte blir nå strul.

Grodan
0

Jag skulle gärna se massa icke-medlemmar komma och ställa ut.

Mymlan
0

Får jag som icke medlem ställa ut?

Muszimba
0

Javisst får du det!!! Alla musägare är ju välkommna.

Mymlan
0

Okej, men kostar ju ej så mkt att bli medlem.

Muszimba
0

Jag har själv varit medlem i Svemus  sedan mars-04 och är sedan årsmötet -05 ledamot och sedan årsmötet i år även ansvarig för Svemus shop och lite annat. Jag kan rekomendera dig att bli medlem til max.SkrattandeCool

Mymlan
0

Men från Juli så kostar det bara 80:-

Grodan
0

men GAAAAD jag har ju fasiken skrivit det ÖVERALLT att man inte behöver vara medlem för att ställa i Pet Class… SUCK***

Muszimba
0

Jo, men det är året ut -06, sedan är det "vanlig" medlemsavgift och man får mycket mer för pengarna än vad man får i en del andra föreningar/klubbar.

[Theriss]
0

Det kostar bara lite mer då, om man inte är medlem alltså. Som Grodan sa så står det typ överallt… Flört

Det är så synd att jag inte har nån ordning på tillvaron. Kan inte bara dra till Stockholm hur som helst nu, annars hade jag nog raggat upp lite musmäniskor här nere och åkt till utställningen. Fast det hade ju också varit bra att ha nåt att ställa… Har typ… en mus som är i utställningsskick… Fundersam

Mymlan
0

Ups, ska ställa en i st så lika bra jag kastar in 80:- oxå.

Muszimba
0

Varför inte också i Minnsepetten? Det är ju bara att "slå på stort", eller hur? Jag ställer visserligen bara upp i Minnespetten denna gång, pga att mina 3 mustjejer inte riktigt passar in i standarden nu.

Mymlan
0

Minnespet?

Muszimba
0

Minnespet är en Petklass som är tillägnad Svemus grundare Gunvor. Den hålls 1 ggr/år just för att så att säga ära vår grundare. Den petklassen är lite extra speciell just denna dag, men i övrigt är den som en "vanlig" petklass.

Mymlan
0

Hur går den till? jag har ej ställt ut möss sedan ngn gång i slutet av 80 talet.

Muszimba
0

Har du hund eller annat djur, så vet du nog hur en sådan utställning går till. Annars så ska man komma ca 30 minuter innan för att komma till rätta och få "sitt" startnummer i den/de klasser som man ställer ut i. Ställer man ut fler än 1 mus så kommer man att få nummerlappar till de mössen för vilken klass de ställs ut i. buren i sig är av modell transportbur; alltså inte den ordinarie buren de bor i, ha i grönsak, typ gurka för vätskan och någon liten "gnutta" torrfoder utöver bottenmaterialet. När "ditt" nummer ropas ut, är det bara att sätta fram buren så domaren kan plocka upp musen för att bedömma den. All resultat meddelas när all resultat och vinnare meddelas i slutet på utställningen.

mandymoo
0

Skillnaden mellan standard klass o pet klass ( som här då kallas minnespet då det är en minnesutställning är att i standard döms mössen efter standarden för färgen o får poäng efter en skala….

Petklass är när man ställer ut och musen bedöms bara efter hur den är skött - att den är frisk och fin i päls temperament osv. Och här kan alla möss vara med vare sig dom är korrekt tecknade, färgade osv. Här är det inte poängbedömning.

Mymlan
0

Ställde sist ut katt i Hofors -99 min NFO hane blev BEST IN SHOW där. Sedan har jag inte ställt ut ngt.

Undrade bara om det är skillnad på PET och Minnespet. Eller har jag missförstått ngt igen.

3 möss ska jag ställa ut, 2 hanar i pet 1 hona i st men tror även hon skulle gå i pet. Elin puffa till mitt minne..

Muszimba
0

Ingen skillnad på "vanlig" pet och minnespet förutom att det är till minne av Gunvor. Generellt samma "baktanke" i utställning som med katter när det gäller mössen. BIS för möss= Best in Standard.

Grodan
0

Skillnaden är att Minnesutställningen är i den klass Gunvor Lundblad tyckte bäst om: Pet Class, och att den sponsras av en egen kassa som heter Minnesfonden. Alla A-pristagare får A-Prisrosett, det delas ut ca 30 hederspriser, Bästa Pet 1-5 samt en stor fin Vandringspokal till Bästa Pet 1.

Mymlan
0

Då ska jag tjoa till Elin att lägga in mina 3 även där. Om det nu går.

Vattnadal
0

Eftersom det bara är en Petclass, och det är minnespeten, så är dina 3 redan anmälda dit, och så en hona i Standard!

MVH Elin

Lisaisa
0

Jag har också anmält några men står inte med på listan här uppe…Fundersam

Vattnadal
0

Hur amnälde du?

Jag har fått en del via mailen, men inget från dig. Ett kuvert i brevlådan oxå, inte heller från dig… Kan du inte maila dina anmälningar till mig nu, så är det inga problem alls. Skriv alla uppgifter som behövs (se länken här någonstans) och maila dem till elin@nattfrostens.se

MVH Elin

Lisaisa
0

Jag skickade med posten men mailar över allt till dig nu.

mandymoo
0

Så nu börjar det väll bli några stycken som kommer och som har anmält eller?

Lisaisa
0

Så, nu har jag mailat till dig Elin. Såg inte länken men hör av dig om jag missat något.

Vattnadal
0

Nu är det framme i datorn i alla fall!

MVH Elin

Vattnadal
0

Nu är det i alla fall 42 i Pet Class (jag har själv anmält några som är till salu bara) och 23 i standard.

Det är fortfarande inte försent att kasta in några till anmälningar. Vissa möss är anmälda i St men inte i Pet, vore det inte smart att anmäla dem i Pet oxå?

MVH Elin

Muszimba
0

Bra att det har kommit in så pass många anmälda möss i båda klasserna.

**emman**
0

guuuuuud va kul det skulle va att komma! tyvärr kan ja inte, o ja tror att mina möss e lite för små…synd………. *snyft*Gråter

Muszimba
0

#86: mössen ska vara minst 2 månader gamla. Du kan ju komma för att titta även om du inte ställer ut. Det är alltid trevligt att träffa likasinnade människor.Skrattande

mandymoo
0

Så buskul eller ska man säga muskul - att det blev så många till slut ialla fall… var ju lite trögt där ett tag med nästan inga anmälda alls *ler*

Vill ha den imorgon… *ler*

Grodan
0

Jag tycker nog att ni kan ställa ut era möss trots att de är under ohyrebehandling, men vara noga på utställningen att hålla dem för sig själva och påpeka för folk att de är under ohyrebehandling.

När man redan börjat behandlingen och är inne på 3-4 veckan finns inga levande vuxna djur som kan traska iväg, men i a f så skyddar SVEMUS alla friska möss väldigt bra genom att domarna använder engångsplasthandskar som de byter efter varje mus/ägare. Så smittorisken är väldigt liten om folk inte går och petar på varandras möss utan att tvätta händerna.

cosmonita
0

Jag funderar på en sak såhär i efterhand; det kan hända att jag angivit teckning fel på någon mus vid anmälningen då jag är långtifrån kunnig när det gäller färger och teckning. Gör det nå't?

Vattnadal
0

Det beror på vem som dömer. Vissa domare dömer en mus efter vad den är anmäld som, tyvärr. Om du anmält en mus som stex, och så är den bara tex, så får den då jättedåliga poäng på satinet, som förklarligt inte finns…

Jag anser dock att man som domare flyttar musen till den färg/hårlag den är, dvs dömer den som vad den är, inte vad den är anmäld som.

MVH Elin

cosmonita
0

OK. Det kanske inte är lika allvarligt då det gäller två av mössen i pet class?

Vattnadal
0

Näpp, inte ett dugg, skulle jag tro. Om domaren tycker att du angivit fel färg/hårlag, så kan denne vara snäll och skriva det på bedömningssedeln, så att du vet till nästa gång.

I standard sorteras de ju i grupper efter främst hårlag, sedan teckning, färg od, och då kan de ju ha råkat hamna i fel grupp. De flesta domare flyttar dem då, ger ett nytt nummer och dömer dem i den grupp de egentligen ska vara. Har dock varit med om tillfällen där så inte skett.

MVH Elin

Lisaisa
0

Finns det ingen som tar vägen förbi uppsala till utställningen och som vill samåka? Jag tror det blir svårt att ta mössen på tåg o bussar. Men skjuts hem får jag av min pojkvän som kommer till utställningen efter lunch.

Vattnadal
0

Jag åker genom Uppsala, men redan på lördag em/kväll. Tänkte övernatta hos Therese Arnqvist för lite umgänge och mys…

MVH Elin

cosmonita
0

Skönt att höra. Det kan ju vara rätt angivet också men jag funderar…

Det är ju lättare för de som är anmälda i standard då de är köpta av dig Elin och då har man ju all info på reg beviset.

Lisaisa
0

Ok, ja tack ändå Elin för att du svarade.Glad

cosmonita
0

Jag åker från Västerås via Enköping där jag plockar upp Mandymoo och becciie (dottern följer väl med, Anette?). Passerar tyvärr inte Uppsala.

mandymoo
0

Japp dottern o jag *ler* Ni får dras med oss båda…

cosmonita
0
Elyria
0

Hur är det med parkering vid utställningslokalen?

Torsten
0

Peek A Boo Jag kommer!

Grodan
0

Elyria, man får parkera på gatan.

ThereseW
0

Jag ska vara hos en kompis i Sthlm hela helgen, så jag tar tunnelbanan dit. Hoppas jag hittar därifrån sen…

Muszimba
0

TherseW: ta linje 18 mot Farsta Strand och hoppa av vid Hökarängen, sitt längst bak i tågets riktning, gå ner den nergången längst bak. Där utanför hittar du buss 182 och 173. 182 stannar precis nedanför utgången och 173 stannar lite bakom 182. Du ska hoppa på bussarna på samma sida av gatan som du kommet ut från T-banan. Åk 1 hpl till Söndagsvägen där du går ca 50-60 meter på den vägen som möter bussens väg på höger sida, (det är Söndagsvägen) du har lokalen på vänster sida.

ThereseW
0

Tack!

Mymlan
0

#106 Vi kan väl åka tillsammans då jag ska dit med. Vi kan väl mötas på centralen? jag kommer med tunnelbanan från Mörby Centrum, tror den stannar på samma perrong som linje 17, 18 och 19 går ifrån. Säg klockslag bara.

ThereseW
0

#107 Kanske det. Jag vet dock inte om jag kommer vara där från 10 och hela dagen, måste prata med min kompis som jag ska bo hos…

Mymlan
0

#108 inget måste åka hem tillsammans..

Grodan
0

men du måste komma ThereseW o visa din mage… Flört

Vattnadal
0

Ja, och bli sugen på möss ännu mer igen!

MVH Elin

Muszimba
0

Jag är alltid sugen på mera möss.Skrattande Har lagt ut lite  muskrokben redan, men man vet ju inte hur många det blir. Har iaf 2 xtra burar hemma att fylla.

maddemusen
0

Yippie jag hittar ju, det var ju där allt började…. hihi

Vattnadal
0

#113 Jo, så sant, det var där du fastnade, fast du sa att du inte skulle då…

Ska du besöka en till utställning utan att ställa, och bara skaffa fler? Du har mitt tillstånd att anmäla i St, om du vill, för det programmet är inte färdigt än. Så känns det nödigare att komma, menar jag! Skrattande

MVH Elin

maddemusen
0

Jo jag sa visst det…Men allt är ju ditt och Gerodeans "fel" hehehe                                    

Standard men huvva….

Grodan
0

joooo, kom igen nu… ställ musen i standard Skrattande

maddemusen
0

Hehehehe Gerodan…..

Jag har inte mina färdig reggade , sitter här och skriver reg. papper i vild förtvivlan Har kopierat massor med regpapper men är inte säker på färgen min sista kull. Sedan har jag ju de jag köpt.. där kan jag kanske ta med någon..Skall kolla till i morgon…

ThereseW
0

#110 Nää, jag vill inte visa magen ju… Generad Eller kanske om jag kan tjäna nått på det.. 50 kr titten. Flört

Vattnadal
0

Möss som ä'r under registrering får anmälas, fast det är väl meningen att man ska ha med nr på utställningen, helst, så att det blir rätt i papperen. Kan man inte ha mned nr på söndag, för att det är förseningar i pappershanteringen, så löser det sig säkert ändå!

MVH Elin

Lisaisa
0

Hur länge räknas honor som digivande? Alltså hur gammal måste kullen va för att mamman ska få ställas ut?

mandymoo
0

När ska vi vara där vi som ställer ut?
Tidigast och senast?

Vad ska man ha med sig? Alltså finns stolar att sitta på eller bör man ha med egen?

Kan man ha mössen tillsammans i en lite större transportbox eller ska man ha med även så att varje får sin egen? Tänkte inför bedömning osv…..

Grodan
0

galna frågor… finns det stolar att sitta på? herreGUD vad får du allt ifrån??? SJÄLVKLART finns det stolar!!! (Annars finns ju golv! haha)

mandymoo
0

Ja men finns det stolar i lokalen….. inte alltid det finns…..

Grodan
0

Vad ska du ha med dig till utställningen?

1. Mössen du anmält.

2. Gärna en pet box stl 2 eller liknande bur att sätta varje mus i. Musens bedömningsnr sätts på boxen och ställs i ordning på ett bord. En handler tar sedan fram rätt box med rätt mus till domaren. Ska musen tävla i båda klasser sätter man bägge lapparna med bedömningsnr på boxen. På detta sätt får du som utställare mycket mera tid att göra annat och domarna får döma i lugn och ro.

Ta alltså med så många boxar du har, en till varje mus. Du kan frakta mössen tillsammans och sedan på plats göra i ordning boxarna. Boxar kommer att kunna utlånas. Mer info på plats.

3. Ett glatt humör!

4. Fika och lunch finns till alla så detta behöver ej medtagas.

ThereseW
0

+ lite pengar till det finfina lotteriet kanske.

mandymoo
0

ja och shoppa lite *ler*

#124 har dock en fråga…. du skriver att fika o lunch finns till alla, men visst behöver man pengar till att betala den ???? Flört

Mymlan
0

Och ta med regnkläder/paraply ser ut enligt Aftonbladets väderlekskarta att det ska bli regn.

Mymlan
0

Zoo här hade bara EN Petbox nr 2 hemma :-(  jag som tänkte köpa 3 st..

Grodan
0

Just Therese… fet plånbok inte att förglömma - fast jag vågade inte skriva det… shit, ja e väl inget pengamonster heller Penga mun

(cool, äntligen fick jag användning för den fula smajlisen)

Nej, mandymoo, fika och lunch ingår! SVEMUS finns tack vare Gunvor Lundblad och hon ville att alla skulle vara glada och trivas! Köp lotter och var glada så betalar sig kalaset!

[TomasH]
0

Grodan! Du som har varit nere i min källare: har inte jag massor av pet-boxar där. Eller var det storlek 3?

Grodan
0

det är 3:an…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.