Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1157 ggr
Heda
0

Vad göra??

Idag när jag vaknade upptäckte jag att en av mina möss fattades…

Vi bor i en mindre lägenhet så visst skulle du vara enklare att hitta henne OM de inte vore för alla flyttlåder å skit som står här..

Ska jag locka henne med mat eller vad ska jag gö?

Heda
0

neeeh nu ger jag upp,jag har letat i vertenda vråå,i alla låder över allt…jag blir så less,vart kan hon ha tatt vägen,stället är ju inte stort heller.

Har ni haft möss som aldrig dykit upp igen?

mandymoo
0

Nej ingen har försvunnit så heller…

Men dom sover ju mest under dagtid…
Ställ ut mat (tror att frön som solros o hel havre - där man lätt ser att dom ätit på dom tomma skalen) o vatten någonstans och sen ser du ju om hon varit dit och ätit även om du inte ser henne… då vet du att hon kommer fram o äter o kan passa på henne….

Så skulle ialla fall jag göra.

Mina har tagit sig ur buren när jag har dom stängda - men nu när dom är öppna går dom knappt ut på borden buren står på…

amaira
0

Åh, hon finns "någonstans"! Var inte orolig. Flört

Tror knappast att hon lämnar det område där henne kompisar finns, men de ÄR fenomenala på att gömma sig och göra sig osynliga.

En liten skål med vatten på golvet behöver hon, och lite mat. Förr eller senare får du syn på henne!!! Kommer hon inte självmant då, så prova med att försöka få in henne i en tom hushållsrulle, en kartong med öppningshål i, eller något liknande som du sedan kan lyfta upp och ha henne fångad.

mandymoo
0

Och du kommer säkert att se muspluttar *ler*…. dom små liven är ju inte så bra på att smyga runt omärkta på ett eller annat sätt *ler*

cosmonita
0

Jag har varit med om förrymda möss. De brukar dyka upp efter ett tag, dvs man råkar få syn på dem rätt vad det är och då fånga in dem igen.

mandymoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi hade haft våra små finska damer hemma ett tag så går jag förbi där buren står… den stå ju inte där alla andra står än då dom är i karantän…

Men så ser jag hur det i ögonvrån rör sig på bordet där deras bur står….. hmm vad var det… snabbt dit och kikade ner i buren… inte en enda tjej… såg heller inget ställe där dom kunde rymma…. du är bordet ganska tomt *ler*…. med det står lite prydnadsaker som packats upp u flyttkartonger och varken hittat ner i en kartong igen eller ett ställa att stå på…

Bland annat en lampa… ja egentlligen vet jag inte alls vad det är men vi gjorde den till en lampa… ny ramlade fötter bort från den så nu ligger den fin på just det bordet…

Efter att ha tittat o flyttat på saker så lyfter jag upp den här lampan och i där satt alla 4 tjejer o ugglade… *ler*

Dom rymde en gång till den dagen… men då såg jag var och visst ju var dom gömde sig *ler*

Heda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla era svar.Nu har jag å pojken letat igenom lägenheten yttligare,jag har letat på alla tänkbara ställen,bakom kyl å spis mm.
Och inget mus bajs har vi hittat,men vi ger inte upp hoppet;D…ska göra som ni sa att lägga fram mat å så,nån gång måste hon ju villja äta,OM inte hon har försvunnit för gott);..

amaira
0

Om hon har rymt i natt, så har hon haft fullt upp med äventyr, och sover som en gris över dagen Kyss nånstans där du inte kan gissa dig till. Det är jag övertygad om.

Jag har ibland ett par av mina tama möss fritt ute på golvet, inte samtidigt utan en i taget. Båda har lyckats med konststycket att vara absolut spårlöst försvunna flera gånger! Då har jag fått gå därifrån och göra något annat, och titta in igen nån gång senare. Till slut är de framme igen.

Jag har letat som en tokig, vänt på möblemang osv, men var de har sitt hemliga gömställe vet jag fortfarande inte Skrattande, det övergår mitt förstånd.

Grodan
0

En dum fråga, har du tittat ordentligt i buren? Om, vi bara säger om, hon råkar vara död så kan det tänka sig att burkamraterna "gömt" henne… (fast det brukar kunna lukta något fasligt bara en kort stund efter de dör) förlåt att jag skriver så hemskt… Oskyldig

En annan dum fråga… Vet musen vad hon heter? Har du testat att ropa på henne? (Nu fnissar ni säkert, men jag har faktiskt fångat in både den ena och den andra musen genom att ropa på dem!)

Jag tycker inte det brukar vara så svårt att hitta en mus, men jag tänker kanske som en mus… Leta överallt! Precis överallt. T ex i skor, inuti pärmar, under byråer, bakom bokhyllan etc Tänk lite på hur en mus gör. Först tar den sig ut ur buren. Hur ser det ut utanför buren? Hur kan den ha gått… Lek detektiv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heda
0
Grodan
0

oj, blev du arg på mig? Förvånad 

Gråter

Heda
0

Oj förlåt,jag skrev en massa måste blevit något fel)=

men nu ska jag kolla lite film..skriver mer snart igen..

Kram

Heda
0

*här igen*

Suck jag som hade skrivit så bra förut;D..

8#Vad gulligt det lät när du skrev.."sover som en gris"hehe det gör hon säkert;D..dem är så luriga dem som filurerna;D..

9#Jag har lekt mus förut*hehe*…tänkte som en mus åt som en..ah neh…men tänkte som en iallafall..;))..

Men ingen lycka denna gång heller,bra tips att flytta på byron,att jag inte tänkte på de innanFot i munnnen …men hon fanns inte där heller):…

Nu har jag verkligen letat ÖVER ALLT…nu återstår de bara att hon kommer fram,men hur ska jag kunna fånga henne fall hon kommer ut i natt);..

Njaeh tror inte hon lyssnar på sitt namn då jag inte tilltalat henne me det../:hade vart smart annars….

tack för era råd,jag hoppas inerligt att hon kommer fram,både jag å pojkvännen är förtvivlade,känns inte som om hon kommer att komma fram eftersom hon inte finns någon stans…men ..man får inte tappa hoppet;)

MoaL
0

Helt klart har ni INTE tittat överallt - även om det känns så. :) Har ni letat inne på toaletten? Under diskbänken, i sängkläder, övriga kläder, under madrasser, bakom och i brödrosten, i lampor, i skafferiet, i alla olika köksskåp, bakom sängben (tro mig, så små som de är KAN de faktiskt gömma sig bakom sådana. :P ) och så vidare?
Följ alla sladdar och rör (klättermöss, vet du) och tänk på minsta lilla detalj. Kolla under mattor, i garderober, bland tidningar och i skålar/blomkrukor/burkar/liggande strumpor(jag hade en hamster en gång för länge sedan som somnade i en stickad strumpa och var "spårlöst försvunnen" i flera timmar. Likaså har jag haft en råtta som gömde sig under madrassen och var lika borta han. :P) Kolla även i gardiner och uppe på gardinstängerna. Möss är snabba och man hinner inte alltid se dem springa heller. Prova annars att sitta alldeles tyst på golvet mitt i natten och lyssna ifall du kan höra några tassande lätta små steg. :) Lycka till!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mymlan
0

På granngården kan du köpa en musfälla, en snäll sådan som ej dödar musen. Är som en liten bur de går in i.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Heda
0

Åh tack så mycket för alla era tipps,jag har nu ÄNTLIGEN funnit min kära vänn,är så glad.Jag trode faktist hon hade försvunnit för alltid,låter löjligt men man inbillar sej så dumma saker):

Min pojkvänn fick nog och gick igenom alla låderna yttligare en gång,och där fann vi henne i en låda full med alla saker.

Har nu fattat att dem kan gömma sig vart dem vill,trodde inte dem skulle vara så "smarta"men det är dem,gissa om hennes syrra blev glad när hon kom tillbaka,hon kunde inte sluta att nosa å "pussa" på henne när hon kom tillbaka;)

Mymlan hade tänkt köpa en sådan fälla,men glad att jag slapp;D..nu ska jag hålla bättre koll,och inte ha "öppen"bur något mer.

Tack igen allihopa:))

amaira
0

smilie smilie smilie Precis som vi sa, eller hur? smilie

Skönt att du fick tag i henne igen smilie. Om du inte hittat henne, hade hon ändå kommit fram förr eller senare och du skulle ha sett henne!!! Möss sover inte i evighet Flört.

Du kan också troligtvis fortsätta ha öppen bur. Om hon har trillat ut/ner på golvet så kommer hon aldrig att göra om det! Möss avskyr att falla. I alla fall våra tammöss, de vilda har en annan benägenhet att "kasta sig" rakt ut i det okända - de överlever på det viset.

Jag har öppna burar, utom då jag har ungar, eftersom ungar klättrar överallt och druttar överallt. Men Brioche (en av mina vuxna honor alltså) har fått för sig att gå så långt ut på kanten hon kan, hasa sig ner så långt det går, tveka en stund, och så släppa taget. Mjukt och smidigt hamnar hon på golvet och rinner iväg som en vattendroppe. smilie 

Så hon har blivit "instängd", eftersom hon använde nätterna till att klättra upp i min säng och antingen tassa på mina fötter, eller sitta på kudden och studera min näsa. Rakt omöjligt att sova då! Fundersam

Försvinner för evigt gör de knappast när de rymmer. Men de är ju inte fullt så stora som de tror de är, så det är lätt att trampa på dem i misstag när de oförfärat får för sig att klättra upp för ens ben - och man inte ens märker den 30-40 gram lilla hårtussen…

Eller stänga en dörr, och så springer en mus snabbt som blixten precis över tröskeln just då… Det är som sagt lätt att skada dem.

#14 "Letat i brödrosten" smilie Haha, precis!!! De är makalösa de små liven!!! smilie

[mjuue]
0

Va bra att du hittade henne!!!!!!!!!!! Nu kan du puusta uuuttt!!!!!

mandymoo
0

Så skönt att hon kom till rätta … kan riktigt känna din lättnad Skrattande

MoaL
0

#17 Ja! Du vet, brödsmulor är säkert frestande för en liten mus som är på äventyr… :P

#16 Vad jättebra! Grattis. :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Heda
0

…Ja de känns underbart,när jag å pojkvännen fann lådan där vi hörde att hon var i sa han "detta är som julafton"..haha…att få öppna kartongen å se att hon var där,de var härligt:))

17#Japp prisis som ni sa;))*le*

Jag har ett ganska högt terrarium,nu kommer jag inte exaxt ihåg måtten men har de uppskrivet nånstans.

Men det händer på natten att jag blirr så "störd"av deras hjul som gnisslar,endå har jag smörjt in de med oliv olja,men efter ett tag börjar de gnissla igen.Och ibland när  jag tatt ut hjulet som dem försöker att hoppa ut,och nu lyckades hon.Jag har nämligen ingen glas skiva för den gjorde jag såklart sönder första dagen jag hämtade terrariet*lol*….

Sen så har jag ungar nu med som är 3 v gammla,kanske bra å ha nått över så dem inte "poppar" ut,för dem är i popcorn åldern nu;D..hehe så gulliga..

Glad 

Kyss

Grodan
0

Härligt!!!