Bakterieodling eller obduktion?
Vad kostar det att göra en bakterieodling eller en obduktion (i detta fallet en råtta)? Vad finns det för för- och nackdelar? Hur går man till väga?
Anledningen att jag frågar här på mus.ifokus är för att det känns som om det är vanligare att det görs på möss? Eller så är det bara Grodan som dillar om det ibland 

Mvh Stephanie 

Du kontaktar SVA och pratar med dem. De är jättetrevliga, hjälpsamma och kan utifrån din frågeställning ge dig ett ungefärligt kostnadsförslag.
Jag ska lämna in några möss till SVA imorgon. De är väl införstådda i min krassa ekonomi och min frågeställning, så de ska försöka hålla kostnaden nere på runt en tusenlapp. Kan tänka mig att med följdfrågor (som kräver lite mer prover), moms osv att det går upp till 2000 kr. (Följdfrågor kan alltså vara ytterligare bakt.odlingar osv - de sparar blodprov o vävnader så att de kan utöka frågeställningen om man inte är nöjd.)
De har en prislista faktiskt, som jag inte hittat och som jag inte hållt aktuell i huvudet, men den bygger på att varje bakterieodling kostar x kr och varje virus-koll kostar y kr. Samt avlivning, blodprov, obduktion osv.
Ok, jag fick nämligen lön nu på 1700kr, vilket gör att jag funderar på att faktiskt kolla upp det där ordentligt. Problemet är att hon jag tänkt på då, får antibiotika mot livmoderinflammationen. Jag hade gärna vetat vad den beror på, men jag gissar att det är för sent om hon fått antibiotika? 

Mvh Stephanie 

Men hur vet man vad för bakterieodling de ska göra då? Eller har dom sån koll på råttor att man kan berätta att de rosslar och har livmoderinflammation och man misstänker smitta?

Mvh Stephanie 

#3 Japp, de har råkoll! Förutsatt att du kan noga förklara sjukdomssymtomen hemma.
Ett djur som skall skickas in skall vara sjukt - för att du ska kunna få svar på vad för smitta du kan tänkas ha. Den ska helst inte vara medicinerad, fast om du medicinerar och djuret inte blir friskt så kan man ta odlingar ändå. Men jag brukar ändå vilja vänta typ 1-2 veckor efter antibiotikabehandling. Dumt att äventyra saken när man ändå skickar in ett djur.