Datorproblem
Jag har haft problem med datorn pga spyware/malware och hållt på att omformatera hårddisken och annat trevligt, så har inte kunnat vara så värst "musaktiv". Det är fortfarande mkt att fixa, så det blir nog sparsamt med tid ett tag framöver också. Tydligen var min inkorg här full också, så jag kan ha missat privata meddelanden. Om ngn skrivit till mig och inte fått svar så skriv igen!
Till på köpet är Fokus, min bläsade pojk, sjuk. Han verkar lite bättre nu, men jag är fortfarande orolig och han bor i "sjukstuga" i badrummet för närvarande.
Hoppas ni allihop har det roligare än vi har här hemma. Kram på er alla!
/Zamwyn och musbusarna
Lycka till med allt =)
Håller en stor tumme för den bläsade muskillen!

Men vad tråkigt att lilla Fokuspojken är sjuk, vi håller tummar & tår för att han piggnar på sig snart nog…:)
Fokus har blivit sämre igen, jag vet faktiskt inte hur det kommer gå. Öser över honom mat och nyttigheter; lax, potatis, välling med druvsocker, nötter, frön, ärter och allt vad det är. Han äter och dricker, avföringen ser normal ut. Kommer och hälsar ibland och kilar omkring på mig lite, ibland inte. Han har magrat och är sådär vissenruggig som de blir när de är sjuka. Har inte stått i drag (sitter dessutom i en Duna) men det har varit svalt, nästan kallt i djurrummet. Jag trodde det var bra såhär på sommaren, men kanske inte… Nu står han som sagt i badrummet sedan några dagar tillbaka. Han ser så liten och ynklig ut och jag är så ledsen, så ledsen. Faktiskt så har jag gjort ett experiment som ni kanske kommer tycka jag är knäpp som gett mig på. Det är nämligen så att min erfarenhet av djur i allmänhet är att förutom bra fysisk vård, så måste det till något som gör att de tycker livet är värt att kämpa för. Så jag funderade hit och dit, innan jag faktiskt satte in Cookie till honom, den hona jag tänkt para honom med i höst. Tänkte att jag får hoppas på att hon inte blir dräktig nu, men skulle hon bli det så den dagen den "sorgen". Han var väldigt intresserad, vilket gjorde mig hoppfull. Tyvärr var Cookie inte lika intresserad hon, utan körde med honom en del, så jag flyttade ur henne ur buren igen. Hon livade upp honom och han blev bättre, men sådär ett halvt dygn senare blev han sämre igen. Idag prövade jag att sätta in henne till honom igen, och nu är hon snäll.
Det finns mycket att vara orolig för. Jag hoppas Cookie inte också blir dålig naturligtvis, för i så fall är det ju mitt fel. Men hur mkt jag än tycker om alla de andra musarna, så är det ngt alldeles speciellt med Fokus. Det kändes som det var meningen att jag skulle hitta just honom, och han är min älsklingsmus. Vill inte att han ska må dåligt eller dö, och inte att han ska vara ensam nu heller. Jag tänkte som så att Cookie är lite större och faktiskt rätt rund (inte dräktig, bara tjockis, hon är ganska lat) och att hon säkert har både bättre immunförsvar och kapacitet att klara av en ev. smitta. Vi får se om min kalkylerade risk lönar sig eller gör allt etter värre…
ah, jag förstår ditt tänk där och duhar ju dels rätt i att ett dambesök livar upp. Men det suger också ur honom alla de krafter han behöver, så har du otur klarar han enbart att para sig och sen inget mer - då är ändå hans livs syfte fullbordat.
Kan du inte uppsöka en mkt bra veterinär och få hjälp med att få Fokus frisk. Du vet ju precis som jag att när en mus verkligen visar att den är sjuk, så är den VERKLIGEN jättesjuk… Och aldrig slutar man väl som musälskare att hoppas att det verkligen finns en kur mot just det han drabbats av?
Jäkla Explorer, skrev ett långt inlägg som försvann…
Kontentan var iaf att jag har ringt till alla veterinärer jag kan ta mig till men responsen jag fick var så dålig att jag drog öronen åt mig. Avlivning och/eller "vänta och se" i princip, och måttligt intresserade var de. En fick jag inte tag på, så ska försöka igen imorgon. Vad skulle jag kunna be om att få för medicin, tro? För det lät inte som om de hade ngn aning vad en mus klarar av/behöver. Så har det alltid varit med hamstrarna också, ingen vet har bidragit med något vettigt förutom att skriva ut recept.
Yvonne Roschat på Djurdoktorn i Uppsala!!! Bästa mus-o-rått-vetten i Sverige! *tipsar* (ev är stavning åt skogen, misstänker hon stavar typ Ywon eller så)
Uppsala kan jag inte ta mig till, inte nu iaf, men tack för tipset ändå. Bra att veta.
ring henne eller be den veterinär du har närmast att ringa henne o konsultera
Hittade hennes kliniks hemsida här
Har ringt dit idag, men har fått hennes mobilnr för att ringa igen imorgon, för tydligen har de massor att göra just nu, och operationer inbokade och vad det var. Populär, verkar det som.
Peppar peppar, ta i trä, så är Fokus mkt bättre. Jag hoppas verkligen det håller i sig, men tänker givetvis kontakta Ywon hur som imorgon. Att vet här skulle kunna konsultera henne tänkte jag inte ens på.
Är inte riktigt klar i huvudet, har inte sovit ordentligt på flera dagar och det snurrar en massa tankar just nu. Iaf, Fokus har ätit duktigt, speciellt av vällingen med druvsocker men även av allt det andra han fått. Idag är pälsen inte burrig längre, ögonen är klara och han verkar pigg. Ville komma ut och busa, och det fick han. Mager är han ju, så gödningen får fortsätta ett bra tag till skulle jag tro. Hellre lite extra än tvärtom. Jag ropar inte hej än, men jag hoppas verkligen verkligen att han är på rätt väg. *håller tummar och tår*
Har du hört talas om "Djurdoktorns 1:ahjälp" som det står om på hemsidan, Grodan? Låter jätteintressant, tycker jag!
Gah, va skönt att han har repat sig. Har han fortfarande dambesök?
Nope inte hört talas om det, men bör kolla in…
Nej, Cookie flyttade jag ur buren inatt, eller snarare väldigt tidig morgon. Hon är en liten bossig fröken, och även om jag ville pröva att se om hon kunde peppa Fokus lite (vilket jag tror hon gjorde), så ville jag inte att hon skulle trötta ut honom, för som du skrev i ett inlägg ovan så behöver han ju sina krafter. Tror inte de parat sig, för hon blev putt när han var i rumpan och nosade. Förra "vändan" fick han inte ens komma i närheten. Jag hoppas iaf att det inte blev något fuffens, men säker kan jag ju inte vara.
ang. djurdoktorn - låter spännande… vet att hon gav något vitaminpreparat till en råtta med Rossel samtidigt som den fick antibiotika och den blev helt frisk - så det är helt klart värt att prova!
dumma mig nu la jag upp länken i länkarkivet o så har vi då TVÅ länkar till djurdoktorn… suck