mat utifrån?
Jag bosatte mig mitt i ett hallon land. Hela byn är full av hallon snår.
Påbörjat att plocka in till frysen men ska även lägga en massa på tork.
Finns även äppel i div sorter som jag ska får ta ifrån grannarna när de är klara. Ska även där torka upp en massa.
Körsbär finns det ett par träd utav. Ska se om jag hinner före fåglarna när de är mogna.
Nyponbuskarna ser ut att bli fulla. Tänke göra egen nyponsoppa.
Rabarberna tog jag inge av i år men får plocka hur mycket jag vill ifrån grannarna..
Kan jag ge allt ovanstående till möss och hur myckt per vecka?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Såg att det är hallontid nu. Plockade några och ska bjuda mössen på. Är inte säker på att de ens gillar det.
Hallon, blåbär och nypon är väldigt nyttigt. Äpple inte så värst - de är inte heller så förtjusta i det - däremot grenarna är perfekta att slänga in i buren.
Hasselgrenar likaså. Jag brukar plocka hasselnötter - har sett att de redan kommit - men skulle behöva tips hur man väljer ut RÄTT nöt och inte tar hem de med djur i. Lägger man de på tork blir de bruna och fina precis som i affären. Är det däremot djur i så äter de upp nötterna… (händer mig ofta… grrr)
Hallon var de måttligt förtjusta i.
Tror däremot de skulle gilla typ någon smoothie! Sockerfri såklart o enbart på vad naturen har att erbjuda, samt lite från kylskåpet o skafferiet.
Har färsk mynta, smultron och hallon. Vad kan jag mer ha i? Gärna något som får dem att bli lite sugna på drinken. Grekisk youghurt? (finns en len o härlig väldigt gräddig sak på LIDL som de älskar) Kanske ett rått ägg?
Har ni plockat rönnbär och gett ngn gång? Jag har aldrig provat, men de är ju lätta att torka och brukar finnas i överflöd så tänkte att det kanske kunde vara idé att prova i år (i höst då givetvis). De lär vara en mkt bra c-vitaminkälla.

Jag ger mina mycket bär. Föräldrarna har en massa olika bär så jag brukar få att frysa in så jag har hemma. Sedan brukar jag även köpa fysta blåbär och hjortron och lite blandat. Men de äter aldrig bären som de är. Jag brukar mixa dem tillsammans med färskpressad apelsinjuice och/eller banan. Kan även hälla i nån sked välling. Då är det helt plötsligt jättesmaskens med bär! :P
Älskar mina stora små vänner..
jag har plockat 7 liter hallon iaf. finns ännu fulla buskar så jag ska ut igen i dag när värmen har lagt sig lite.
hasselnltterna såg jag hade kommit lite här också. ska sitta vakt på de träden så kanske man kan få några till mina egna djur. finns väldigt mycket ekorrar här så jag blir glad om de sparar nån till mig. får lägga ut lite fröer till dom i vinter om jag får tag på mycket nötter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.