utställningen - vetrinären.
Jaha, jag är inte klar än
Här finns det intryck att smälta.
Svara gärna med era tankar i mina utställningstrådar. Jag är inte ute efter att "få rätt" utan efter att få veta "medlemmarnas tyckanden"
. Kommer överens gör man ju inte förrän alla först fått sin mening sagd?
Denna tråd är tillägnad vetrinär Solveig Tjäder som var så vänlig att komma till utställningen och prata lite och svara på frågor.
Om du läser här, så ETT STORT TACK Solveig! Frågestunden (och svaren förstås) känns mycket värdefull för mig!
Frågorna haglade, många gånger flera frågor från flera håll samtidigt, eller flera frågor inbakade i en. Behovet fanns, det var tydligt. Solveig klarade också av att uppfatta och besvara alla haglande frågor (som jag kunde bedömma det i alla fall).
Frågorna handlade mycket om sjukdomar, såklart.
Om bakterier och virus, tumörer och parasiter (yttre och inre) och vad man som musägare/uppfödare kan göra - och behöver göra respektive inte behöver göra - för att hålla sig parasit- och sjukdomsfri i högsta möjliga mån.
Mediciner avhandlades också, och vikten av att räkna ut dos efter kroppsmassa och inte vikt…
Även karantänstid behandlades, samt tecken på hur man snabbt kan se om musen är sjuk - något som är svårt eftersom möss är bytesdjur och de döljer in i det längsta eventuell sjukdom, för att inte bli utesluten ur flocken eller utvald av rovdjur.
Än en gång måtse jag säga att utställningen var MYCKET lyckad, med en MYCKET högt hållen KVALITET!
Jag är imponerad!!!

Helt klart uppskattat och nyttigt. Om vi fortsätter mned handlers på utställningarna, så måste vi ju ha liknande för att roa utställarna.
Eller kanske bara diskussioner med en domare/uppfödare som bisittare att bolla frågor od med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter