Zoo Norrtälje
Ska nog avsluta mitt handlande där då jag idag fick höra att de sa ang mus pinkis till orm man kan lägga dem levande i frysen. Sa bara rent ut man avlivar inte djur på det sättet det är djurplågeri samma med att dränka dem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nu vet jag att jag sticker ut hakan men hur hade du annars tänkt dig att din orm skulle få mat om inte pinkisarna är döda? Att ge levande föda är inte att rekommendera, det skulle vara än värre.
Jag skulle t.ex. inte ge en orm en pinkis som dött hos veterinären av en spruta, det skulle ju ge ormen detta gift som pinkisen fick.
Hur hade du tänkt att de skulle avlivas?
Jag vill samtidigt be alla ev känsliga mus-ägare om ursäkt för detta mitt svar, men man kan liksom inte både äta kakan och ha den kvar.
Möss är söta :o)
Så då är det för dig helt okej att de rekommenderar kunder att döda mus ungar genom lägga dem i frysen alt dränka dem.. Sedan var det ej sagt att jag skulle köpa pinkisar. Sedan av mina musungar så går INTE en ENDA till orm
Jag köper hellre muspinkisar då jag dels ej kan döda en mus samt så vet jag ej om hur de har dödats.
Nej att du ej kan döda dem är en sak, men klaga inte över att andra gör det, gjorde de inte det skulle där inte finnas några muspinkisar att köpa till din orm…… Att du inte vet hur de dödats gör ju ingen skillnad, dödats har de ju hur som helst.
Men du tycker tydligen att det är ok att döda andra muspinkisar men ingen av dina egna …. vari ligger skillnaden??
Men denna diskussionen leder ej någon vart men som ordspråket säger, "den enes död den andres bröd" utan att lägga någon vikt åt något håll, men det är så det funkar i naturen, vilka är vi då att sätta oss över det??
Tänker ej diskutera då jag INTE kommer ge ngn av mina till orm. Mina föds ej upp för det ändamålet. Vill du ta av dina gerbil bebisar o hamster bebisar så är det din ensak. Inget jag klandrar ngn för för även en orm måste äta. Så du kan sitta slå mig på fingrana bäst du vill men jag har satt min gräns.
Mina möss etc går ej till orm, inte de möss råttor jag köper in levande går dit heller.
Thats it.
Mina mus ungar går till sällskap, avel, utställning. Ej som föda.
Varför skulle jag ta mina gerbil eller guldbebbar till det?? De är oftast tingade innan de är födda!!!
Skillnaden är att jag inte har något problem med hur de avlivar pinkisarna eller vem som gör det eller hur de gör det så länge det inte är gift inblandat.
Men vem är du att klaga på Norrtälje Zoo i så fall???
That's it….
Okej det är för dig helt okej att de eller privat person rekommenderar lägg levande möss *pinkis som vuxen* i frysen.
Det är Inte okej för mig att rekommendera ut då det i mina ögon är djurplågeri.
Avslutar diskussionen då jag inte anser man rekommenderar på djurplågeri vis dödar ett djur.
Hur andra avlivar är upp till dem men jag vill ej veta hur.
Jag avlivar de djur som måste avlivas genom veterinären och hon tar sedan hand om dem.
Asa_N: Som Mymlan säger, att frysa de levande är djurplågeri i allra högsta grad. Det gör förbannat ont, tänk själv smärtan man kan känna i bla näsa, öron och fingrar när det är griskallt ute fast enormt mycket värre och över hela kroppen. Pinkies har ju dessutom en tendens att krypa ihop tillsammans (om man nu inte fryser de en och en) vilket mest bara förlänger processen. Och så blandar du in ev dödsångest om pinkies utvecklats tillräckligt för att känna sånt. Vi människor inbillar oss även att vi är överhettade efter ett tag (därav anledningen till att folk som frusit ihjäl brukar hittas nakna) iom att organen pumpar ut all värme på nåt sätt, vilket jag antar även gäller möss.
Att det är djurplågeri betyder inte att de måste ges levande eller avlivas med gift heller. Det är bara att bryta nacken av de - det går fort och är helt smärtfritt för musen.
Om jag inte minns helt fel så är det för övrigt olagligt att frysa djur levande.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Djurplågeri är vad det är!
Bara för att just frysning och dränkning inte är bra sätt att avliva pinkisar på, så innebär det inte att man inte kan avliva dom över huvud taget. Däremot finns det bättre sätt, till exempel zebrans exempel.

Mvh Stephanie 

Nu kanske jag ger mig ut på hal is. Jag vågar nog nästa påstå att 70% av Sveriges alla zoobutiker som säljer frysta pinkisar inte knäcker nacken på dom, utan dom fryses in levande. Har själv en bekant som jobbat i flera år på en zoobutik här i stan som inte finns kvar längre och dom frös in sina pinkisar direkt. Och nej det var inte därför dom stängde utan dom vart uppköpta av ett större företag.
Jag kan säga att jag har försökt knäckt nacken på en pinkis och det vart ingen måltid den dagen till min skäggagam. Jag tog inte i för fem öre och ändå lossnade huvudet från kroppen. Så det är uteslutet för min del. Antingen så köper jag dom frysta i zoobutik eller så ger jag levande till min skäggis. Att ge reptiler levande finns det delade meningar om, fast när det gäller pinkisar kan man gott och väl ge levande då det inte kan skada reptilen på något sätt.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ser att Andreas redan svarat #7 i sitt inlägg #10.
Djurskyddslagen (1988:534) och med stöd av denna lag meddelade författningar reglerar skyddet för djur i fångenskap. Den s.k. portalparagrafen, 2 §, anger att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Även avlivning av djur omfattas av lagens krav på skydd mot lidande.
För företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning finns krav på att personalen skall ha genomgått utbildning i djurskydd, djurhantering samt bedövnings- och avlivningmetoder för aktuella djurslag. Personalens utbildning ska vara dokumenterad.
För privatpersoner och för andra typer av företag än de ovan nämnda finns inga formella utbildningskrav . Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen skall kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden.
Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att den antingen är omedelbart dödande eller att djuren omgående försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.
I en dom från Ångermanlands tingsrätt, B 3083-02, har Jordbruksverket lämnat ett yttrande där de förklarar att nedfrysning som avlivningsmetod medför en långsam och smärtsam död pga invärtes kristallbildning - alltså faller det under det djurskyddslagen kallar onödigt lidande. I det aktuella fallet handlade det om en orm som avlivades genom nedfrysning.
//Lina
Bra att det finns lagar på sådant, som bevisar att det är fel. Man borde egentligen visa upp reglerna för de som utför sånna där sjukt hemska avlivningar!
#10: Att de flesta zoobutiker avlivar genom frysning betyder inte att det är en bra metod. Det betyder bara att zoobutikerna gör helt åt helvete fel.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#14 Har aldrig påstått att dom gjort rätt heller.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Oj, den här tråden orkade jag inte läsa hela. Det räckte med några av inläggen från Asa_N. Saknar du all emapati? Vad är du för en, egentligen.
Behöver du prata med någon som själv avlivar sina möss, för att kunna ta på allvar? Okej, jag är här.
Att sätta levande djur i frysen för avlivning, är djurplågeri. Det är också ett FEGT och YNKLIGT sätt att behandla djur på. Det enda jag har till övers för dem som gör så, och som förespråkar det, är … "förakt". Sorry. Vad är det för människor som kan göra så!!??
Enligt lag, och etik och moral, och till och med av omtänksamhet, avlivas djur med några olika metoder som är snabba (ögonblickliga), smärtfria, och helt ångestfria.
Ja, jag gör det själv, vid behov. Men sätta några av mina levande djur i en FRYSBOX - över MIN döda kropp.
#16 Nej jag är full av empati.
Hur de på zoobutikerna avlivar dem är ju tyvärr inget som varken du eller jag kan göra så mycket åt då det sker i de bakre regionerna. Och personligen skulle jag inte ens komma på tanken att stoppa levande möss eller några andra djur för den delen heller, i frysen och på så sätt avliva dem.
Men sätten är många och jag kan inte ha "problem" för hur någon gör det, det var mer så jag menade.
#17. "Nej, jag är full av empati"
Det var ju för väl i alla fall.
Och de flesta människor brukar vara det, när det kommer till kritan.
Men kanske ska du då tänka över hur du uttrycker dig? För jag har mycket svårt att läsa in "empati" i dina inlägg ovan, ens nu när du talat om hur det förhåller sig, och jag läser dem igen.
Kram. 
#18 det är just det som är det knixiga med det skrivna ordet. Jag är inte mycket för "lull-lull" utan skriver rakt upp och ner, men jag menar aldrig något illa på något sätt. Skulle jag mot förmodan mena det så skriver jag det också rakt ut :o)
Samtidigt så måste jag nog säga att det viktigaste är att vi som håller på med avel, vad det än vara månde för djurslag, att vi sköter det på bästa möjliga sätt för djuren, våra egna känslor får vi ibland sätta åt sidan. Tack och lov händer det sällan.
Kram på dig :o)

Jag mailade SJV när tråden var ny… Fick svar idag;
_"Hej,
Det är alldeles riktigt att det inte står något om frysning som avlivningsmetod i författningarna. Det är ingen tillåten metod, och så som föreskrifterna (SJVFS 2007:77, saknr L22, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur) är uppbyggda så är det bara de metoder som omnämns där som är tillåtna. Frysning anses inte vara en djurskyddsmässigt acceptabel avlivningsmetod för några djur över huvud taget, och är alltså olagligt.
Praktiskt tänkbara, tillåtna metoder för avlivning av muspinkies är till exempel halsdislokation eller slag mot huvudet.
Det är ytterst olämpligt att en djuraffär, som verkligen borde känna till regelverket, rekommenderar folk att begå lagbrott. Om det i sig är en brottslig handling att komma med en sådan rekommendation är jag osäker på - jag misstänker att polisen skulle tycka att det var ett "ringa brott" och inte lägga alltför mycket krut på frågan, om det inte är så att det sker systematiskt och upprepade gånger. Men det kanske kan vara lämpligt att kommunens djurskyddsinspektör gör ett besök i butiken för att kontrollera hur de själva avlivar möss i förekommande fall, och pratar med dem om vilka regler som gäller. Djurskyddsinspektören kan sedan gå vidare med en polisanmälan om hon eller hand anser att det finns grund för detta. Du kan alltså kontkta djurkyddsinspektören i den kommun där butiken ligger, och berätta vad som pågår. Du har rätt att vara anonym vid en sådan anmälan, om du vill.
Med vänlig hälsning
L**** B***
Veterinärinspektör"_
Tack Gul.. att du lade upp detta.. Ska ta det med dem då jag ändå ska kontakta den i ett annat ärende..
BRA gul_zebra!!! BRA gjort!!
och TACK
Så behövs det inget tjafs omkring detta mera. Det är helt enkelt förbjudet i lag, och oacceptabelt att en djuraffär gör på detta vis, och vettigt, klokt och OMTÄNKSAMT att reagera emot det.
Heja Mymlan.
Tycker jag.
Man råder inte folk till olagliga saker och där det är enormt lidande för ett djur.
Även om jag nu har en majsorm på 60 cm så får den Inte ngn mus/musunge av de jag föder upp eller köper in.
Köper ormens mat av en kille i Almunge.