Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 716 ggr
gulzebra
0

Banta mus - hur?

En av flickorna börjar bli lite för rund.  Som hon är nu är det helt okej, men går hon upp mer så är det bara att dra igång operation bantning…

Problemet är att hon bor i flock med 3 andra småflickor. De andra är i perfekt hull. Så hur sjutton gör man då för att banta ner henne om hon blir fetare utan att de andra också går ner i vikt? O.o

(Kan hända att tråden hamnat i fel kategori nu, visste inte vad som blev bäst av hälsa och kost…)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Linn
0

Jag har lite av samma problem. Zamora är rund och go, men de andra är liksom lagom. Zamora verkligen vräker i sig! Zelda och Zafir är dessutom ganska små, fast det beror väl på att de inte är samma sort som Zamora och Zanzibar.. Kommer inte ihåg vilka som var vad nu :P Men att banta en som bor tillsammans med 3 andra blir ju lite knivigt!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

amaira
0

Det här är ju extra knivigt om man har möss i olika åldersgrupper ihop, t.ex. växande ungmöss med en färdigvuxen bastant dam som har lätt att lägga på hullet. De ska helt enkelt ha olika foderstat.

Jag har också det problemet ibland, när jag har vissa möss ihop som jag helst inte vill sära på, t.ex. moster med ungmöss (Nikki ett år, och Kara Mias barn 2 månader).

Nikki får helt enkelt vara på lekbordet och trivas, medan jag bullar upp gott åt de unga damerna kvar hemma.

Mina möss "bor" ibland på lekbordet, en längre tid (en dag, en natt, ett par dagar) det funkar. De kan bo där helt och hållet ibland, men då förlorar jag ett lekbord åt de andra mössen.

[Thiah]
0

Jag har slutat med matskål och ger nu runt om i buren. Detta har hjälpt "hackkyklingen" att få lättare tillgång till mat och tjockisen får istället kämpa lite. Har nu även nivåer i buren så tjockisen Måste jobba lite för maten…..Vi ska se hur det går…

gulzebra
0

Kan jag låta "tjockisen" simträna kanske?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Thiah]
0

Kan man bada möss??

gulzebra
0

Kan kan man väl, det är ju bara att slänga ner musen i vatten - voilá! Badad mus :P

Sen om det är bra/dåligt för musen däremot har jag ingen aning om. Jag tänkte mest att simträning är ju bra för råttor, så möss kanske också kan ha nytta av det. Om nu inte öronen hindrar förstås, det gör de ju på dumboråttor iaf… Och tja, jag har aldrig slängt ner en liten stackare i en massa vatten så jag vet inte hur öronen hamnar när de simmar :P

Nattskjorta
0

Tror att det som hindrar badning av möss främst är deras inflamations känslighet, att de lätt blir sjuka efter…

Grodan
0

möss tål badning dåligt för att de blir så nerkylda, precis som nattskjorta påpekar

tycker inte man ska banta möss medvetet utan bara tänka på hur man utfodrar dem och med vad

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Ok, ingen simtur då mao ^^

Gnorf, hatar när en blir fetto och resten är lagom :P Har samma problem i råttflocken, ett fetto och resten i bra hull x)

Grodan
0

Men det är ju inte onaturligt direkt. Alla är olika… kolla på oss människor liksom. Är alla smala i ett hushåll? haha

Dessutom kan det faktiskt bero på någon sjukdom, tex diabetes och bantar (tar ifrån den tillgängligheten till mat) du en mus/råtta med diabetes så dör den.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Så sant ^^ Kan inte påstå att jag direkt gör nånting åt det nu heller. Men skulle de bli alldeles för feta så… Tja, nånting måste ju göras då.

Fast banta är nog fel ord egentligen. All viktnedgång är samma sak som banta i min skalle, varesig det gäller svält eller att äta nyttigt och röra på sig liksom :P Om det blir dags för bantning bland krypen här hemma så är det det sistnämnda som gäller förstås, det är ju inga catwalkmodeller jag har! Skrattande

[Thiah]
0

Jag har nu satt maten utanför buten, som alltid står öppen, så att Doris ska behöva knalla ut och klättra lite för att få maten… sedan har jag ökat det gröna.. men det tar lite tid :D

gulzebra
0

Gaah vad lyx… Jag skulle gärna ha flickornas akvarie utan lock så de kan traska i bokhyllan och göra om bokhyllan till mushylla typ! Men jag har en houdiniråtta som jag inte litar på… >.< Och så vet man ju aldrig, rätt vad det är så tar de sig från bokhyllan till råttorna, marsvinen, hamstrarna eller muspojkarna… Det vore lite dåligt x)

[Thiah]
0

hehe :D har en strumpa med toarulle i som tjejerna gillar.. En morgon hittade jag den i en kasse som är fylld med deras leksaker och annat.. Tänkte att va f*n gör den där.. Lyfte upp den och en liten siri tittade ut… =) så nu har jag säkrat den från att ramla ner…