Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 886 ggr
Grodan
0

släkt info morakullan´s siameser

Jag har fått en förfrågan om mina engelsktypade korthåriga siameser, eftersom flera avlat på dem så kan det kanske vara intressant för flera att jag informerar lite.

Kullen det främst handlar om är G13, född 061109, 11 födda, en kullad av honan, en kullad av mig (minns inte om det fanns någon annan anledning till kullningen än att det var många hanar i kullen).

1. Gittmus - bor hos Therese A
  2. Gissmus - bor hos Fairytail
  3. Gizmomus - tandproblem, blev endast 4 mån
  4. Grizzlymus - bor här, är frisk, ej gått i avel (ägare eg Stjärnvindens)
  5. Gitt - bor hos privatperson
  6. Gissa - blev ca 10 mån, tumör
  7. Gisela - bor hos cosmonita
  8. Gismora - min som jag sålde till Elyria i juni, fått tumör dec 07
  9. Grizzlianna - hos Lisaisa, fick tumör, blev ca 1 år

Fader Erasmus lever, men är inte fullt frisk. Han har varit snuvig och mager en längre tid. Var sjuk i somras men blev frisk och sen i höstas var han sjuk igen. Medicineringen i november-december gjorde honom piggare och han bor med tre söner.

Moder Zoonenbloem blev ca ca 1år 4m och avlivades pga tumör. Det nervösa och lite halvt otama temperamentet kommer främst från henne.

Föräldrarna antas vara kullsyskon eller i a f nära släkt. De är uppfödda av Henry van Raaij i Holland och deras föräldradjur i sin tur är importerade från England.

Dåligt temperament (eller i a f springighet), klen hälsa och tumörer finns alltså i denna kull. Noggrann avel med friska, långlivade och snälla djur kan ev ordna till detta… Själv har jag dock valt att inte avla på denna kull. Jag har parat Erasmus med andra honor och avlar vidare på den avkomman, om den håller (och mina möss överlever), istället.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MalinMalin
0

Gismora har visst oxå tumör nu.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Elyria
0

Stämmer! Vi har nyss upptäckt en tumör på Gismora - tyvärr.

MalinMalin
0

Skulle vara roligt att få höra ifrån Therese A,Fairytail,cosmonita och Lisaisa hur deras G-mus mår.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Fairytail
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gissmus bor ju hos mig och han är hur pigg och glad som helst. Frisk verkar han också vara. Jag kan inte se något på honom i alla fall.

Sen vill jag gärna tillägga att han är en riktig puss-mus. Så himla kelig att man inte kan låta bli att gosa med honom hela tiden. Går upp själv i handen och kommer springande så fort man öppnar buren. Så inga temperamentsproblem här inte..Kyss

MalinMalin
0

Hihi…vilken sötnosSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Grodan
0

Min kille är också go och snäll, precis som fader Erasmus. Eller ja, han som bor här… är ju tingad med aldrig betalad o hämtad…

Lisaisa
0

Tyvärr så är Grizzlianna avlivad pga en tumör som växte supersnabbtLedsen

Elyria
0

Attans tumörer!!

Fast Gismoras tumör växer faktiskt mycket saktare än de andra tumörerna jag sett här hemma. Eller så upptäckte jag den tidigare…

Grodan
0

#7 hur gammal blev Grizzlianna?

#8 hur gammal var hon när hon fick tumören?

Grodan
0

Tja, man måste väl förstå att det här är Engelska möss och i England avlar man i stort sett enbart på utseende. Så man får räkna med att de får tumörer och annat. Man kan även se att de blir gamla rätt tidigt i livet. Erasmus är nu 1½ år och ser ut som 3år - mager och sliten, men han har glimten i ögat och stor aptit!

Elyria
0

#9 - Jag som brukar skriva upp allting hittar inga anteckningar om Gismora tumör. Men tror att det var strax före jul som vi upptäckte den, när ungarna var 3-4 veckor. Då var hon själv 1 år och 1 månad.

#10 - Det är precis det som jag "tröstat" mig med. Engelsktypad och hollandsfödda föräldrar. Dessutom fick hon ungar sent - tog en chansning när det inte funkade med Vattnadals Iptet och jag ju hade Dynamimaus Your Dream här…

Det där med gammal och sliten ser jag nu på Morakullans Noltymus. Han är 1½ år men plötsligt ser han äldre ut.

Lisaisa
0

#9 Grizzlianna fick somna in den 15e november. Så ett år blev hon då ungefär.

Elyria
0

Gismoras dotter Sirikt har nyss fått en tumör, bara 8 månader gammal. Upptäckte tumören när hennes ungar var lite drygt en månad gamla.